کد خبر: ۲۱۸۱۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۳ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - 2019 January 23
شایع ترین علت ریزش مو در زنان و مردان شرایطی است به نام " آلوپسی آندروژنیک" که با نام " طاسی با الگوی مردانه" شناخته می‌شود .
به گزارش تابناک؛ مدیر غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اسدآباد با بیان اینکه شکل این عارضه در زنان و مردان متفاوت است، اظهار کرد: در مردان ریزش مو از جلوی سر و بالای سر شروع شده و پیش می رود و در زنان این عارضه به صورت نازک شدن مو در ناحیه ی بالای سر دیده می شود اما معمولا همه‌ی موها را در این ناحیه از دست نمی‌دهند .

حسین عفت پناه افزود: دومین علت شایع ریزش مو شرایطی به نام "طاسی ناحیه ای" بوده که این عارضه زمانی به وجود می آید که سیستم ایمنی بدن به جای اینکه فقط با عوامل خارجی بدن مقابله کند به بخشی از پوست که مو بر آن رشد می کند حمله کرده و در نتیجه موهای یک ناحیه می‌ریزد.

وی با اشاره به اینکه کسانی که دارای طاسی ناحیه ای هستند اغلب یک لکه بزرگ گردِ خالی از مو بر روی بخشی از بدن یا سرشان دارند، خاطر‌نشان کرد: برخی بیماری ها یا بعضی داروها می توانند باعث ریزش مو شوند که عموما با برطرف شدن آن بیماری یا قطع دارو موهای ریخته شده دوباره رشد می‌کنند‌.

عفت پناه یادآورشد: در صورتی که افراد از ریزش موی خود نگران هستند و ریزش موی آنان ناگهانی و یا همراه با خارش و درد و احساس خستگی و ناخوشایندی است و علت چرایی ریزش مو را نمی دانند، به پزشک مراجعه کنند‌.

وی با بیان اینکه بسته به اینکه نوع ریزش مو چگونه است، درمان آن فرق می کند، گفت‌: اگر ریزش مو به علت مشکل جسمی خاصی باشد‌، درمان آن مشکل‌ به درمان ریزش موی فرد کمک خواهد کرد‌.

مدیر غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اسدآباد با اشاره به اینکه سایر انواع ریزش مو با داروهای مخصوص درمان می شوند، یاد آورشد: در بعضی موارد جراحی به رشد مجدد مو در نواحی که نمی‌تواند مو رشد کند، کمک خواهد کرد‌.

عفت پناه یکی از داروهای مورد استفاده در طاسی آندروژنیک ‌را ماینوکسیدیل عنوان کرد و افزود: این دارو در مردان و زنان قابل استفاده بوده و می تواند بدون نسخه به شکل محلول هایی با درصد‌های مختلف از آنها را از داروخانه ها دریافت و نحوه ‌مصرف را می‌توان از داروساز داروخانه سوال کرد‌.

وی فیناستراید را از دیگر داروهای مورد استفاده در طاسی آندروژنیک برشمرد و تصریح کرد: این دارو به شکل قرص و با صلاحدید و نسخه ‌پزشک قابل دریافت بوده و برای زنان باردار حتی دست زدن به آن خطرناک است‌.

عفت پناه افزود: داروی اسپیرونولاکتون به عنوان یکی دیگر از داروهای مورد استفاده در طاسی آندروژنیک، در زنانی که با ماینوکسیدیل نتایج خوبی دریافت نکرده اند، استفاده می شود‌.

مدیر غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اسدآباد اضافه کرد: اسپیرونولاکتون نیز به شکل قرص و با صلاحدید ‌و نسخه پزشک قابل دریافت بوده و در زمان بارداری نباید از این دارو استفاده شود‌.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار