کد خبر: ۲۱۷۷۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۸ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - 2019 January 21
راه رفتن در آسمان و فضا از رویاهای قدیمی بشر است. با ساخت یک مکان هنری و علمی در منطقه آلپ اتریش،‌ راه رفتن در بین ستاره‌ها دیگر یک رویایی خیالی نیست.
به گزارش تابناک؛ فضا از کهکشان‌ها، منظومه‌ها، ستارگان، سیارات و بسیاری اجرام آسمانی دیگر پر شده است. عجایب و بزرگی آن‌ها به مراتب از تمامی دیگر پدیده‌های عالم هستی بیشتر است. کهکشان‌ها، ستارگان و به‌طور کلی پدیده‌های آسمانی انبوهی از اتفاقات عجیب و غریب هستند. برخی از آن‌ها به وسیله دانشمندان شناسایی شده‌اند. پدیده‌های مثل کوتوله‌های سفید، ستارگان نوترونی، ستارگان هیپرونی، کوازارها، ستاره‌های دنباله‌دار و سیاه‌ چاله‌ها.

در فضای قابل مشاهده برای ما انسان‌ها، میلیاردها کهکشان جداگانه وجود دارد که یکی از بزرگ‌ترین آن‌ها کهکشان راه شیری و نزدیک‌ترین آن‌ها به زمین ما کهکشانی به نام آندرومیدا است که فاصله آن از زمین تقریبا ۱٫۵ میلیون سال نوری و دارای تقریبا ۱۰۰ میلیارد ستاره است. هر کهکشان مجموعه‌ای از میلیاردها ستاره است که بعضی از آن‌ها از خورشید بزرگ‌تر و بعضی دیگر به‌طور قابل توجهی کوچک‌تر هستند. برای همین از زمان انسان‌های اولیه آسمان شب و غرق شدن در ستاره‌ها جز رویای بسیاری از انسان‌ها بوده است. رویایی که امروزه به کمک هنر و علم فقط یک رویا نیست و بشر توانسته است حداقل به‌صورت مجازی به آن واقعیتی هرچند کم ببخشد.

ایستادن و نگاه کردن به آسمان یک روش خوب و یک ایده جالب برای گذراندن وقت به حساب می‌آید. بهترین زمان آن هنگامی است واقعا قصد دارید به موضوعی در زندگی شخصی خود به‌طور جدی فکر کنید. برای همین زل زدن به ستاره‌ها باعث می‌شود در افکار خود به طرز باور نکردنی غرق شوید. در برخی از مناطق دنیا ستارها در آسمان شب به خوبی نمایان هستند،‌ انگار در این نقاط فاصله آن‌ها با کره زمین تنها چند کیلومتر است. یکی از این نقاط جذاب کوه‌های آلپ در منطقه‌‌ای از کشور اتریش است. روستای «لخ» به خاطر دامنه‌های مناسب برای اسکی و همچنین مسیرهای پیاده‌روی و مناظر خیره‌کننده خود در کل اروپا و جهان شناخته شده است. به تازگی در این منطقه خانه‌ای در ارتفاعات ساخته شده که سازنده آن یکی از هنرمندان بین‌المللی اتریش به نام جیمز ترول است.

آلپ اتریش

آنچه که ترول در فضای آسمانی این خانه‌ی زیبا ایجاد کرده، در حقیقت هنر نور و بازی با آن است. وی در این‌باره به تازگی توضیح داده که این اثر هنری قطعه‌ای از رویای راه رفتن در آسمان است. انسان نمی‌تواند در واقعیت آن را انجام دهد، ولی در این خانه با کمک نورپردازی‌های خاصی می‌توان وضعیتی را شبیه‌سازی کرد که انگار انسان واقعا در آسمان و در بین ستارگان قدم برمی‌دارد.

آلپ اتریش

در طراحی این اثر هنری آسمانی از فضایی حدود ۱۷۸۰ متر مربع استفاده شده است. در طراحی آن از یک گنبد مخصوص کمک گرفته شده که هنگام باز شدن در این گنبد یک فضای بیضی شکل پدید می‌آید. در این هنگام هر بازدیدکننده‌ای می‌تواند به فضای بالای سر خود خیره شود و از ترکیب دیدن ستار‌های واقعی و بازی با نور در اطراف خود فکر کند که واقعا در بین ستارگان در حال راه رفتن است. البته سقف گنبد فقط شب‌ها باز می‌شود، چون در روز ستاره‌ای در آسمان نیست. اما بازدید از این بنای هنری فقط در شب‌ها صورت نمی‌گیرد. در ساعات روز و روشنایی خورشید، سقف گنبد بسته است. در این وضعیت فضای مجموعه مثل یک میدان کامل به چشم می‌آید. فضای ایجاد شده با چند نور رنگی به‌طور خاصی تزیین می‌شود. این نورپردازی برای بازدید‌کنندگان یک احساس قوی توهم عمیق و حضور در فضایی بی‌نهایت را ایجاد می‌کند؛ حسی درست مانند مثل غوطه‌ور شدن در نور.

آلپ اتریش

این فضای آسمانی روستای لخ در منطقه‌ای به نام «فورارلبرگ» (Vorarlberg) در غرب اتریش قرار دارد. این مکان همه ایام سال و هفته به جز دوشنبه‌ها باز است. هر بازدیدکننده می‌تواند از طریق مسیر روستای لخ توسط تله‌کابین به سمت این مکان دیدنی بروند. هر چند جذابیت اصلی آن این است که هر فرد با پیاده‌روی در مسیری رویایی به سمت این ایستگاه آسمانی برود. اگر کسی قصد بازدید از این مکان دیدنی را دارد، حتما با شنیدن این خبر خیلی خوشحال می‌شود؛ بازدید از این جاذبه‌ی گردشگری کاملا رایگان است، تنها در صورتی که هر بازدیدکننده دوست داشته باشد،‌ می‌تواند مبلغی پول به‌عنوان هدیه به برای توسعه و نگهداری این بنا کمک کند.

آلپ اتریش

البته باید این نکته را هم یادآور شد که به علت کوچک بودن فضای آن، در هر سانس بازدید فقط ۳۰ گردشگر می‌تواند از آن بازدید کند که اگر کسی آخر هفته‌ها به این مکان برود، با توجه به رایگان بودن آن،‌ شاید مجبور باشد چند ساعتی را در صف منتظر بماند. البته این مجموعه تفریحی و گردشگری یک وب‌سایت دارد که بازدیدکننده‌ها می‌توانند از جزییات زمان بازدید و بهترین زمان برای این کار مطلع شوند. پس اگر قصد رفتن به این مجموعه را دارید، حتما به وب‌سایت آن‌ها سر بزنید.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار