کد خبر: ۲۱۷۷۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۰ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - 2019 January 21
ب‌ام‌و سری 5 جدید یکی از بهترین سدان های بازار است اما یکی از غایبان این خانواده یعنی نسخه‌ی پلاگین هیبریدی آن وارد بازار شده است.

به گزارش تابناک؛  از آنجایی که بازار به سمت الکتریکی سازی حرکت می‌کند بنابراین اکثر خودروسازان در سبد محصولات خود دارای چند خودروی هیبریدی به منظور جلب نظر خریدارانی هستند که به دنبال پرفورمنس، مصرف سوخت مناسب و اشرافیت می‌باشند. این خودروی جدید 530e iPerformance دقیقاً در همین جهت حرکت کرده اما خب اولین سدان اجرایی پلاگین هیبریدی در این بخش از بازار نیست.


ولوو s90 T8 توئین انجین در سال 2017 و با استفاده از فرمولی مشابه ب‌ام‌و وارد بازار شده است. پیشرانه‌ی 2 لیتری بنزینی به همراه واحدی الکتریکی همراه شده و البته گزینه‌ی حرکت در حالت الکتریکی را نیز دارد؛ اما کدام‌یک از این خودروهای لوکس می‌توانند برتر باشند؟ با ما همراه باشید تا پاسخ این سؤال را بفهمید.

  • شاخ‌به‌شاخ

ولوو S90 T8 Twin Engine AWD R-Design Pro

ب‌ام‌و 530e iPerformance M Sport

مدل

57805

49110 قیمت (پوند)
4 سیلندر 2 لیتری بنزینی و واحد الکتریکی 4 سیلندر 2 لیتری بنزینی و واحد الکتریکی

پیشرانه

385/640

248/420 قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر)
8 سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک 8 سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل عقب

گیربکس

5

6.4 شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت (ثانیه)
250 235

حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت)

8.3

10.2 مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر)
رنگ متالیک مرغوب (1000 پوند)، پکیج صندلی (1050 پوند)، پکیج زنیوم (1600 پوند)، هشدار نقاط کور (500 پوند)، سیستم صوتی هارمن کاردون (825 پوند)، ارتباط گوشی هوشمند (300 پوند)، کابل شارژ تیپ 2 (50 پوند)، کیف کابل شارژ (40 پوند)، صندلی‌های عقب گرم شونده (300 پوند) سیستم تعلیق تطبیقی (985 پوند)، درب صندوق برقی (430 پوند)، سانروف برقی (995 پوند)، صندلی‌های عقب تاشونده (335 پوند)، دستیار راننده (2250 پوند)، اپل کارپلی (235 پوند)، پکیج کامفورت (1995 پوند)، پکیج M اسپورت پلاس (2190 پوند)، پکیج تکنولوژی (1495 پوند)

آپشن ها

  • ب‌ام‌و 530e iPerformance

نقاط قوت: سواری راحت و خوب، کابین جادار، ارزش برجسته

نقاط ضعف: صندوق کوچک‌تر در مقایسه با ولوو، قدرت کمتر در مقایسه با رقیب، مصرف سوخت بالاتر

تمامی مدل‌های سری 5 جدید بر پایه‌ی معماری CLAR ب‌ام‌و شکل گرفته‌اند. در این پلتفرم از متریال سبک‌وزن استفاده شده بنابراین ب‌ام‌و سبک‌تر از ولووست. اگرچه خودروی حاضر در تست از نوع M اسپورت است اما دارای سیستم تعلیق اسپورت تر نیست زیرا این سیستم تعلیق برای مدل 530e عرضه نشده است؛ اما خب کنترل دامپر متغیر ب‌ام‌و با قیمت 985 پوند وجود دارد که با آن می‌توانید سواری را بسته به حالت رانندگی تنظیم کنید.


پیشرانه‌ی 2 لیتری ب‌ام‌و با واحدی الکتریکی ترکیب شده و قدرت ترکیبی 248 اسبی دارد که بسیار کمتر از قدرت 385 اسبی ولوو می‌باشد.


ولوو همچنین چهار چرخ محرک است درحالی‌که سری 5 دیفرانسیل عقب می‌باشد بنابراین عملکرد آن در استارت بهتر از 530e است. ولوو در بحث شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت 1.4 ثانیه سریع‌تر از رقیب ژرمنی می‌باشد.


البته این همه‌ی داستان نیست زیرا ب‌ام‌و در دنده‌های سنگین‌تر به اندازه‌ی ولوو سریع بوده و تنها چند دهم ثانیه در شتاب گیری‌های بین دنده‌ای کندتر می‌باشد.


530e به‌طور هوشمندانه‌ای راحت بوده و درعین‌حال هیجان‌انگیز می‌باشد. سیستم تعلیق در حالت راحت کنترل‌های بدنه و تعلیق خوبی دارد و اگرچه به اندازه‌ی سری 5 استاندارد آرام یا نرم نیست اما ب‌ام‌و در سرعت‌های بالا نیز راحت و آرام است. 530e همچنین دست اندازها را بهتر از S90 جذب می‌کند و اگرچه دست اندازهای بزرگ فراموش نمی‌شوند اما خیلی هم وارد کابین نمی‌شوند.


احساس و بازخورد فرمان مخصوصاً در حالت اسپورت می‌توانست بهتر باشد اما احساس ب‌ام‌و طبیعی‌تر از ولوو می‌باشد و موقعیت سواری آن نیز فوق‌العاده است.


گیربکس ب‌ام‌و نیز به اندازه‌ی ولوو نرم بوده و البته تعویض‌های آن در حالت دستی سریع‌تر است. تمامی این موارد در نسخه‌های استاندارد سری 5 نیز صدق می‌کنند اما دیدن این عملکرد در مدل پلاگین هیبریدی که به خاطر مجموعه باتری‌ها وزن بیشتری دارد احساس‌برانگیز است.


ب‌ام‌و در حالت الکتریکی تنها 47 کیلومتر را طی می‌کند که دو برابر بیشتر از ولوو بوده و در شهر هم قابل‌دستیابی است. آرامش و سکون هر دو خودرو عالی است زیرا واحد الکتریکی در سرعت‌های پایین وارد مدار می‌شود. این سدان های بزرگ حتی در بزرگراه‌ها نیز صدای باد و جاده را سرکوب می‌کنند.


تکنولوژی‌های زیادی به‌صورت استاندارد وجود دارند که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به سیستم ناوبری و اطلاعات سرگرمی اشاره کرد. همچنین کروز کنترل، سیستم تهویه مطبوع، بلوتوث، رادیو DAB، حسگرهای پارک و صندلی‌های گرم شونده در سری 5 پلاگین هیبریدی وجود دارند. کیفیت ساخت و متریال بکار رفته در ب‌ام‌و نیز برتر از ولوو می‌باشد.

نظرات آزمایش‌کنندگان

سیستم اطلاعات سرگرمی: اینترفیس کاربری روان و کنترلر گردان خوب آن باعث دسترسی ساده به عملکردها می‌شود. این موضوع در S90 سخت‌تر است.

قدرت الکتریکی: با دکمه‌ی روی کنسول مرکزی می‌تواند حالت‌های رانندگی را انتخاب کرد که شامل تمام الکتریکی، هیبریدی و صرفه‌جویی در انرژی می‌باشد.

فرمان: فرمان ب‌ام‌و می‌توانست بازخورد بیشتری داشته باشد اما خب همین احساس طبیعی‌تر از ولوو می‌باشد.

  • ولوو S90 T8 Twin Engine

نقاط قوت: کابین باکیفیت و لوکس، عملکرد سریع در خط مستقیم، تجهیزات زیاد

نقاط ضعف: سواری ناهنجار، هیجان رانندگی کمتر در مقایسه با ب‌ام‌و، قیمت بالا

ولوو با محصولات خود به سمت الکتریکی سازی حرکت کرده و در سبد محصولات آن خودروهایی همچون S90 T8 به چشم می‌خورند.


ترکیب پیشرانه‌ی 2 لیتری توربوشارژر و سوپرشارژر و واحد الکتریکی باعث تولید قدرت 385 اسبی شده و آن را به قوی‌تر S90 خانواده بدل کرده است. شتاب این خودرو تنها در 5 ثانیه ثبت می‌شود. در خط مستقیم می‌توانید احساس پاسخ فوری واحد الکتریکی را ببینید که قدرت آن به 86 اسب بخار می‌رسد. همچنین سیستم چهار چرخ محرک نیز به مدد ولوو می‌آید.


اگرچه گیربکس این خودروی سوئدی نرم است اما در حالت دستی به اندازه‌ی ب‌ام‌و سریع نیست. S90 سنگین‌تر است بنابراین شتاب گیری تیزتر آن به قدرت بیشتر پیشرانه مربوط می‌شود.


واحد الکتریکی S90 قوی بوده و این موضوع مخصوصاً در شتاب‌گیری‌های اولیه به چشم می‌آید. البته پیشرانه‌ی 2 لیتری ولوو خیلی آرام نیست و با اینکه قدرت بالایی دارد ولی فاقد صدای جذاب است.


ولوو دیگر سیستم تعلیق بادی فعال را برای S90 عرضه نمی‌کند که جای تاسف دارد. سواری این سدان با فنرهای استاندارد به پای ب‌ام‌و نمی‌رسد. با عبور از روی چاله‌ها احساس شکستن کابین به شما دست خواهد داد و دست اندازهای وسط پیچ‌ها توازن خودرو را دست‌خوش تغییر می‌کنند.


نسخه‌ی T8 دارای مجموعه باتری سنگین است که نه تنها روی راحتی سواری تأثیر گذاشته بلکه هندلینگ را نیز به محاق برده است. اگرچه سیستم چهار چرخ محرک باعث بهبود کشش شده اما سواری خشن آن در جاده‌ها هرگونه اعتمادبه‌نفس را از بین می‌برد. همچنین فرمان ولوو بی‌روح بوده و موقعیت رانندگی آن نیز به خوبی ب‌ام‌و نیست.


البته کابین ولوو طراحی ساده‌تر و ظریف‌تری داشته و تمرکز خود را روی صفحه مرکزی 9 اینچی گذاشته است. کیفیت ساخت S90 نیز عالی است و اگرچه کیفیت متریال آن به پای سری 5 نمی‌رسد اما طراحی آن از نظر بصری جالب‌توجه است.


تمامی مدل‌های این سدان لوکس از صفحه‌نمایش 9 اینچی به همراه ناوبری و پشت آمپرهای دیجیتالی 12.3 اینچی سود می‌برند. البته اندروید اتو و اپل کارپلی یک آپشن 300 پوندی هستند. تریم R-Design Pro دارای رینگ‌های 20 اینچی، سیستم تهویه مطبوع دو ناحیه‌ای، ورود بدون کلید و سیستم‌های ایمنی بی‌شماری می‌باشد. ترمز اضطراری خودکار، کروز کنترل تطبیقی، پیشگیری از خروج از جاده و دستیار حفظ خودرو بین خطوط در این سدان وجود دارند.

نظرات آزمایش‌کنندگان

سیستم اطلاعات سرگرمی: صفحه‌نمایش ولوو عالی بوده زیرا عملکردهایی مشابه یک تبلت دارد؛ اما در زمان رانندگی کمی گیج‌کننده بوده و حواس راننده را پرت می‌کند.

متریال کابین: کیفیت متریال کابین بالا بوده و حس اشرافیت را به سرنشین منتقل می‌کنند.

صندلی‌ها: صندلی‌های راحت واقعاً خوب هستند زیرا سواری خودرو در جاده‌های پر از دست‌انداز چندان جالب نیست. موقعیت رانندگی ولوو هم به خوبی سری 5 نیست.

  • قضاوت نهایی

رتبه اول: ب‌ام‌و 530e iPerformance

ب‌ام‌و راحت‌تر بوده و سواری بهتری دارد بنابراین بیشتر مناسب کسانی است که به پرفورمنس و راحتی توامان اهمیت می‌دهند. این خودرو در بحث ارزش برنده‌ی واضح است زیرا ارزان‌تر بوده و مالیات کمتری به مالک تحمیل می‌کند.

رتبه دوم: ولوو S90 T8 Twin Engine

ولوو بسیار سریع‌تر از ب‌ام‌و است اما خب گران‌تر هم می‌باشد. البته راحتی آن کمتر بوده و سواری خوبی هم در مقایسه با سری 5 ندارد بنابراین با توجه به هزینه‌های مالکیت و رقابت نزدیکی که وجود دارد، ولوو به رتبه‌ی دوم بسنده می‌کند. هرچند ولوو هنوز هم یکی از لوکس‌ترین و باکیفیت‌ترین پلاگین هیبریدی‌های بازار می‌باشد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار