به گزارش تابناک؛ دانشمندان ایراد فنی بزرگی در موتور‌های موشک فضایی جدید و پرچمدار روسیه پیدا کردند که موجب می‌شود احتمال انفجار آن به شدت بالا رود. بدین ترتیب در برنامه موشکی پوتین وقفه افتاده است.

کشور روسیه چند وقتی است که در حال توسعه‌ی موشک آنگارا A5 است تا آن را جایگزین راکت‌ سنگین پروتون M کند.به همین دلیل آنگارا A5 را سال ۲۰۱۴ میلادی به صورت آزمایشی پرتاب نمود.

آنگارا A5 در واقع یک وسیله‌ی نقلیه HLV یا HLLV محسوب می‌شود که قادر است باری ۲۰ تا ۵۰ تنی را به مدارک نزدیک زمین منتقل کند. این مدل که در که واقع رقیبی برای فالکون هوی محسوب می‌شود می‌تواند بار‌ هایی بیش از ۲۰ تن را نیز به مدار زمین ببرد. قرار است سکوی پرتاب مخصوص این موشک نیز سال ۲۰۲۱ میلادی ساخته شود.

تیر ماه امسال رییس جمهور روسیه مدعی شده بود که آنگارا A5 اهمیت بسیار بالایی برای دفاع از امنیت ملی روسیه دارد و به همین دلیل از سازمان فضایی فدرال روسیه یعنی روسکاسموس درخواست کرد تا تمام تلاششان را بکار ببندند تا بتوانند این راکت را در موعد مقرر روانه‌ی آسمان کنند.

با این وجود ماه گذشته دانشمندان متوجه شدند که در سیستم های موتور راکت مذمور مشکلاتی وجود دارد که احتمال انفجار آن در فرآیند پرتاب را بالا می برد. مشکل اینجاست که موتور های آنگارا A5 نوساناتی با فرکانس پایین ایجاد می‌کند و همین مسئله ممکن است موشک را نابود سازد.

از این رو یک دریچه مخصوص در نظر گرفته شده تا مشکل موجود را حل کند اما موفق نبوده و گفته شده هنوز نوسانات ادامه دارد. هنوز مشخص نیست که بروز چنین ایرادی پروژه را چقدر به عقب می اندازد اما مشخصاً در برنامه موشکی پوتین وقفه‌ای بلندمدتی ایجاد خواهد شد و مسلماً خوشایند رییس جمهوری روسیه نخواهد بود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار