کد خبر: ۲۱۷۴۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۱ - ۳۰ دی ۱۳۹۷ - 2019 January 20
رئیس کمیسیون امنیت ملی گفت: رأی مجلس درباره لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم، تقویت حق شرط‌ها بود.
به گزارش تابناک؛ حشمت‌الله فلاحت‌پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به لایحه CFT و رأی امروز نمایندگان مبنی‌بر ارجاع آن به مجمع تشخیص مصلحت نظام، اظهار کرد: رأی مجلس به تحکیم و تقویت حق شرط‌ها بود و شورای نگهبان ۲۲ ایراد از لایحه CFT گرفت که طی جلسات مشورتی، رفع ایرادات به خصوص در راستای تقویت حق شرط‌ها بررسی شد.

وی افزود: شورای نگهبان ۳ مورد از شروط را پذیرفت که رفع ایراد شده و طبق رویه قانونگذاری ۷ مورد نیز مربوط به مجمع تشخیص مصلحت نظام است، طبق قانون اگر به مواردی در کشور خارجی رأی داده شود، این موارد قابلیت اجرا در کشور ما را ندارند مگر آنکه بنابر نظر مصلحتی مجمع تشخیص مصلحت نظام در این باره به صدور رأی بپردازد.

فلاحت‌پیشه گفت: به موجب رأی اخیر در اجرای CFT جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند تعهدی را بپذیرد که خلاف قانون کشور باشد، همچنین ماده ۶ این کنوانسیون نمی‌تواند مانعی بر سر راه شرط گذاری جمهوری اسلامی ایران شود. چرا که طبق ماده ۶ کشور‌ها نمی‌توانند در مسائل مطرح شده‌ای مانند مسائل عقیدتی و سیاسی شرط بگذارند، اما ۷۳ کشور دنیا به شرط گذاری پرداختند و مشکلی برای آنها پیش نیامده است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی تصریح کرد: برای تأمین دغدغه دلسوزان این حق شرط‌ها در مجلس رأی آورد، به موجب آن دولت جمهوری اسلامی ایران به شرطی حق عضویت در CFT را خواهد پذیرفت که ماده ۶ مانعی بر سر راه شرط گذاری ما نباشد.

وی ادامه داد: شرایط عملا به گونه‌ای شکل گرفته که دیگر از ناحیه CFT مشکلی برای ما پیش نخواهد آمد و دغدغه دلسوزان مبنی‌بر رفع شائبه تأمین خواهد شد.

فلاحت‌پیشه گفت: در طول تاریخ مناسبات جمهوری اسلامی ایران هیچ کنوانسیونی به اندازه CFT دارای حق شرط‌های غنی نبوده است، لذا در همین راستا از مخالفان متشکرم که امکان تحقق شروط را فراهم کرده‌اند تا از منافع جمهوری اسلامی ایران صیانت شود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی همچنین با اشاره به دستگیری مرضیه هاشمی خبرنگار پرس تی‌وی، گفت: مظلومیت خبرنگار ایرانی افشاکننده واقعیت مخوفی است که در سیاست آمریکا وجود دارد، لذا این خبرنگار تحت هر عنوانی که دستگیر شده باشد، خلاف مقررات بین‌المللی و حتی برخلاف قوانین داخلی ایالات متحده آمریکاست. این اقدام یادآوری یک واقعیتی است که از سال ۲۰۰۱ میلادی و از زمان بوش پسر تصویب شد مبنی بر اینکه در آمریکا همه حقوق مربوط به آزادی های مدنی، آزادی بیان و آزادی رسانه را می توان تعطیل کرد.

وی گفت: معتقدم بازداشت مرضیه هاشمی یک حکم خلاف قانون بر اساس دستور ترامپ بوده و کشوری که تاکنون ادعای دموکراسی و دفاع از آزادی را داشته، بارها و بنابر همین دلیل در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران دخالت کرده است، رئیس جمهور آمریکا بانوی مظلومی که هیچگونه تخطی از اصول حرفه‌ای خود را نداشته است را محکوم کرده است.

فلاحت‌پیشه ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در محافل بین‌المللی و در قالب دیپلماسی عمومی این واقعیت را مطرح می‌کند چراکه برخلاف آن چیزی که آمریکایی‌ها ادعا می‌کنند، ایرانی‌ها همواره قربانی استانداردهای دوگانه ایالات متحده شده‌اند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار