کد خبر: ۲۱۷۴۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۶ - ۳۰ دی ۱۳۹۷ - 2019 January 20
مهندسیِ نشان کلمه‌ای نه چندان جالب در صنعت خودروست زیرا خودروسازان را از ایده‌های جذاب دور می‌کند.


به گزارش تابناک؛ احتمالاً جنرال موتورز بهترین مثال برای این کار است زیرا تعداد زیادی از خودروهای مهندسی نشان شده را در سال‌های اخیر تولید کرده است. اگرچه تولید نسخه‌های خاص خودروهای شورولت و جی ام سی غیرعادی نیست اما پلتفرم GMT360 این خودروساز در چندین خودرو از جمله بیوک رینیر، شورولت تریل بلیزر، جی ام سی انووی، اولدزموبیل براوادا، ایسوزو ایسندر و ساب 9-7X بکار رفته بود.


از آن زمان تاکنون خودروهای مشابهی با نشان‌های متفاوت تولید شده‌اند. اگرچه فورد و جنرال موتورز بیش از همه به خاطر این کار شناخته می‌شوند اما خب این پدیده در اکثر صنعت خودرو دیده می‌شود.


یکی از بارزترین مثال‌های اخیر به نمایشگاه خودروی دیترویت 2019 و معرفی تویوتا سوپرا GR 2020 مربوط می‌شود. این خودرو اساساً نسخه‌ی ریبج شده‌ی ب‌ام‌و Z4 است اما خب از استایل ظاهری و کابین متفاوتی سود می‌برد. علیرغم دارا بودن برخی ویژگی‌های مهندسی تویوتا، قطعات کلیدی سوپرای جدید از ب‌ام‌و گفته شده که بارزترین آن پیشرانه‌ی 6 سیلندر 3 لیتری توئین توربو با قدرت 335 اسب بخار و گشتاور 494 نیوتون متر می‌باشد.
البته سوپرا و Z4 تنها یکی از مثال‌های مهندسی نشان هستند زیرا مزدا و فیات هم این کار را انجام داده‌اند. برخلاف سوپرا، فیات 124 اسپایدر از پیشرانه‌ی مزدا MX-5 استفاده نمی‌کند و دارای پیشرانه‌ی 4 سیلندر 1.4 لیتری توربوی 160 اسبی می‌باشد. از طرف دیگر مزدا MX-5 را داریم که پیشرانه‌ی 4 سیلندر 2 لیتری آن خروجی 181 اسب بخاری دارد.


دیگر مثال این وضعیت اینفینیتی QX30 است. علیرغم اینکه خودروی یاد شده جذاب‌تر و لوکس‌تر از مرسدس GLA بوده اما فروش آن یک‌سوم مرسدس بوده است. این خودرو جای خود را به مدلی جدید با مهندسی اینفینیتی خواهد داد.


یکی از شاخص‌ترین مثال‌های مهندسی نشان سوبارو BRZ و تویوتا 86 است. هر دو خودرو واقعاً خوب هستند اما تفاوت‌های بسیار کمی دارند. البته فروش هر دو خودرو بالا نبوده و سال قبل 4133 دستگاه از تویوتا 86 و تعداد 3834 دستگاه از سوبارو BRZ در آمریکا فروخته شده‌اند.


اگرچه اکثر خودروهای یاد شده از نوع کوپه و کانورتیبل هستند اما انتظار داریم در آینده خودروهای بیشتری از این نوع روش استفاده کنند چراکه اتحاد بین فورد و فولکس‌واگن باعث خواهد شد پیکاپ ها و ون‌های مشترک زیادی تولید شوند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار