کد خبر: ۲۱۶۵۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۲۵ دی ۱۳۹۷ - 2019 January 15
هفته آینده دو پدیده زیبای خسوف و ابر ماه با هم تلاقی پیدا می کنند تا ساکنان بخش عمده ای از زمین شاهد ابر ماه خونین باشند.
به گزارش تابناک؛ طی این رویداد به خاطر رسیدن طیف خاصی از نورهای خورشید به ماه، این کره به رنگ نارنجی و قرمز دیده می شود و به همین خاطر آن را ماه خونین هم می نامند. علاوه بر این با قرار گرفتن ماه در مدار حضیض، این کره از همیشه به زمین نزدیکتر شده و ۱۴ درصد بزرگتر از زمان عادی به نظر خواهد رسید.

در تقویم نجومی قدیمی Old Farmer از این رویداد به عنوان ماه کامل گرگی نیز یاد شده چرا که در این زمان گرگ های گرسنه خارج از دهکده ها زوزه سر می دهند. 

ابر ماه خونین

ابر ماه خونین یکشنبه ۳۰ دی از ساعت ۲۲:۳۵ دقیقه در آمریکای شمالی شروع خواهد شد و تا ساعت ۲۳:۴۰ دقیقه یه اوج خود می رسد. ساکنان اروپای غربی نیز شاهد این رویداد خواهند بود و در خاورمیانه نیز تا حدی قابل رصد است اما در آسیایی شرقی و اقیانوسیه نمود نخواهد داشت.
طی این ماه گرفتگی گرد و غبار موجود در جو زمین، موج های نوری آبی رنگ که فرکانس بالاتری دارند را مسدود می کنند و در مقابل به موج های سرخ با طول موج بیشتر اجازه عبور می دهند، در نتیجه ماه به رنگ سرخ دیده می شود.

ماه گرفتگی ها کامل به ندرت رخ داده و تقریبا سالی یک بار به وقوع می پیوندند اما برای مشاهده دوباره این رویداد باید تا سال ۲۰۲۱ منتظر بمانید. تلاقی این رویداد با ماه کامل اما از آن هم نادرتر است و بر اساس پیش بینی های منجمان در قرن بیست و یکم هشتاد و پنج ماه گرفتگی کامل به وقوع می پیوندد که تنها ۲۸ مورد از آنها با ابر ماه تلاقی پیدا خواهند کرد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار