به گزارش تابناک؛ آذرماه امسال محققی چینی از تولد نخستین نوزادانی خبر داد که از نظر ژنتیکی اصلاحاتی روی آنها اعمال شده است. پس از انتشار خبر مربوط به ویرایش ژنتیکی دو نوزاد توسط محققان چینی، مراجع مختلف آن را محکوم کرده و از بازرسی دقیق این تحقیقات خبر دادند.

این مسئله به جایی رسید که مدتی شایعاتی مبنی بر فرار و متواری شدن  سرپرست این تحقیقات Jiankui He منتشر شد اما پس مدتی مشخص گشت که او در آپارتمانی متلعق به دولت، حبس خانگی شده و اجازه ندارد از خانه‌‌اش خارج شود.

پروژه علمی وی نیز به تعلیق درآمد و وی به بهانه‌‌ی اینکه تحیقیقش با شرایط طبیعی، قانونی و اخلاقی چین همخوانی ندارد، اخراج شد. حال حبس خانگی این محقق می‌تواند دو دلیل داشته باشد؛ یا اینکه دولت سعی کرده بدین شکل از He محافظ کند. یا برایش حکم خانگی درنظر گرفته شده تا نتواند از کشور خارج شود.

حال همکاران و متخصصان هم رشته‌ی He مدعی شده‌اند که با توجه به سابقه‌ی چین در توبیخ دانشمندان مسئول پروژه‌های این چنینی، این امکان وجود دارد که مجازاتی بیشتر از حبس یا زندان انتظار این محقق را بکشد.

به گفته‌ی آنها، اگر اتهاماتی مبنی بر فساد، انحراف یا حتی رشوه خواری برای راه افتادن پروژه جنجالی‌اش اثبات گردد، ممکن است چوبه‌های دار عاقبت دانشمند چینی و سرپرست تیم ویرایش ژنتیکی نوزادان باشد.

به باور کارشناسان چین، پروژه مورد بحث اخلاق آکادمیک و منشور رفتار حرفه‌ای را به صورت جدی نقض کرده. این موضوع باید توسط وزارتخانه‌های علوم و بهداشت رسماً تحقیق و بررسی گردد.

کاری که صورت پذیرفت و تیمی متشکل از متخصصین به بررسی ابعاد این پروژه تحقیقاتی پرداخته اند و احتمالاً دست اندرکاران آن کار خود را ازدست خواهند داد.

پس از علنی شدن پروژه تولد نخستین نوزادان اصلا شده که در برابر ویروس HIV واکسینه شده‌اند، رسانه‌ها به این محقق لقب فرانکنشتاین چین را داده بودند. حال باید دید سرانجام این دانشمند، همانند افسانه‌اش پیش می‌رود یا خیر.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار