کد خبر: ۲۱۶۰۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۳ - ۲۳ دی ۱۳۹۷ - 2019 January 13
پس از انتشار خبر دستگیری یکی از کارمندان هواوی به اتهام جاسوسی توسط مقامات امنیتی لهستان، حالا هواوی اعلام کرده است که وی را به علت افزایش بی‌اعتمادی کشورهای مختلف به این شرکت اخراج کرده است.
به گزارش تابناک؛ روز گذشته بود که اخبار متعددی در رسانه‌ها منتشر شد که خبر از دستگیری دو نفر از کارمندان هواوی به اتهام جاسوسی توسط پلیس لهستان می داد. حالا شرکت چینی هواوی نیز در جدیدترین واکنش خود این کارمند خاطی را که به اتهام جاسوسی توسط مقامات امنیتی و پلیس کشور لهستان دستگیر و بازداشت شده است و نام و آوازه این شرکت را به مخاطره انداخته و موجب افزایش بی اعتمادی به این غول تکنولوژی شده، اخراج کرده است.

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، ماه پایانی سال ۲۰۱۸ میلادی بود که منگ وانژو، مدیر ارشد مالی شرکت هواوی در کانادا به اتهام جاسوسی و دور زدن تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه برخی از کشورها نظیر ایران دستگیر و بازداشت شد و حالا این دومین بار در مدت اخیر است که کارمندان و کارکنان فعال در شرکت چینی هواوی دستگیر می‌شوند.

هواوی که بزرگترین تولیدکننده و توسعه دهنده تجهیزات مخابراتی و دومین سازنده و عرضه کننده موبایل در جهان محسوب می‌شود، در طول یک سال اخیر از سوی دولت ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا و بسیاری از کشورهای هم پیمانش به شدت تحت فشارهای سیاسی و تجاری قرار گرفته است و بسیاری از این کشورها اعم از ایالات متحده آمریکا، کانادا، استرالیا، نیوزلند، ژاپن و برخی از کشورهای اروپایی استفاده از محصولات هواوی و نصب تجهیزات مخابراتی و فعالیت این شرکت چینی را تحت تاثیر اتهامات جاسوسی برای دولت چین و نقض حریم خصوصی کاربران ممنوع اعلام کرده‌اند .

روز گذشته بود که طبق گزارش‌های منتشر شده از سوی رسانه‌های لهستانی، دو نفر از کارمندان شرکت هواوی که یکی از آنها ملیتی چینی و دیگری ملیت لهستانی داشتند، توسط پلیس این کشور دستگیر و بازداشت شده‌اند. هواوی نیز در اولین واکنش به انتشار این خبر دو نفر از کارمندانش از هرگونه اظهار نظر درباره اتهام جاسوسی آنها خودداری کرد و ضمن اطلاع از خبر دستگیری این نفر، عنوان کرد که بر اساس قوانین و مقررات چین و لهستان به دنبال پیگیری و رسیدگی به امور مربوط به آنها خواهد بود.

هر چند که مقامات امنیتی در لهستان در ابتدا گفته بودند که اتهامات وارده بر این دو نفر به طور مستقیم ربطی به شرکت هواوی ندارد، اما انتشار خبر دستگیری این دو نفر آن هم به اتهام جاسوسی باری دیگر می‌تواند آتش تنش و درگیری‌های هواوی با کشورهای غربی و هم پیمانان با ایالات متحده آمریکا را شعله ور کند، بی‌اعتمادی کشورهای جهان به این غول تکنولوژی چینی را افزایش دهد و نام و آوازه برند هواوی را تخریب و مخدوش کند.

ماجرا از اوایل سال جاری میلادی آغاز شد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که گوشی‌های هوشمند ساخت شرکت‌های چینی نظیر هواوی و زدتی‌ای از شهروندان و مقامات آمریکایی جاسوسی می‌کنند و اطلاعات شخصی و محرمانه بسیاری را تحویل دولت چین می‌دهد تا علیه ایالات متحده از آن‌ها استفاده کند.

به نظر می‌رسد که هواوی در طول یک سال اخیر به شدت زیر تیغ ایالات متحده آمریکا و به تبع آن برخی دیگر از کشورها قرار گرفته است با اینکه بارها مقامات این شرکت چینی تمامی اتهامات وارده نظیر جاسوسی و حمایت دولت چین را رد و تکذیب کرده‌اند، اما همچنان تحت فشار از سوی دولت برخی از کشورها قرار گرفته است.

این شرکت همچنین پس از دستگیری و بازداشت مدیر ارشد مالی در کانادا به اتهام نقض تحریم‌های آمریکا بیش از پیش تحت فشارهای سیاسی قرار گرفته است
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار