کد خبر: ۲۱۵۸۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۹ - ۲۳ دی ۱۳۹۷ - 2019 January 13
در حالی که تعطیلی دولت آمریکا در روز شنبه با ورود به بیست‌ودومین روز رکورد شکست دونالد ترامپ در توییتی نوشت: دموکرات‌ها مناقشه مربوط به این تعطیلی را می‌توانند در عرض ۱۵ دقیقه حل کنند.
به گزارش تابناک؛ به نقل از خبرگزاری فرانسه، دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا همچنان بر تقاضایش برای بودجه ۵.۷ میلیارد دلاری به منظور ساخت دیوار در مرز با مکزیک پافشاری می‌کند و دموکرات‌ها در کنگره مصمم به رد این درخواست او هستند.

در همین راستا رییس جمهور آمریکا یکسری توییت منتشر کرد و در آنها تلاش داشت تا دموکرات‌ها را مجاب به بازگشت به واشنگتن و پایان دادن به آنچه که او «بحران انسانی وسیع در مرز جنوبی کشور ما» خواند، کند.

در یکی از این توییت‌ها ترامپ نوشت: دموکرات‌ها می‌توانند تنها در ۱۵ دقیقه تعطیلی دولت را حل کنند.

او در توییت دیگری نوشت: تا زمانی که دموکرات‌ها از تعطیلات‌ برنگشته و به سرکار نیایند، ما تا مدتی طولانی در این وضعیت خواهیم ماند. من در کاخ سفید حاضر و آماده برای امضای توافق هستم.

با این حال اکثر قانون‌گذاران آمریکایی روز جمعه واشنگتن را ترک کرده و تا دوشنبه برنخواهند گشت و این احتمال حل شدن این مناقشه قبل از این تاریخ را کم می‌کند.

این بن‌بست باعث فلج شدن واشنگتن شده و هرچه بیشتر تاثیر آن در حال احساس شدن در آمریکا است و رییس جمهور آمریکا در حال تلافی‌جویی با خودداری از امضای اسناد بودجه‌ها برای بخش‌هایی از وزارتخانه‌های دولتی که بی‌ارتباط با این مناقشه هستند است.

تاکنون در نتیجه این تعطیلی ۸۰۰ هزار کارمند فدرال شامل کارمندان مختلف اعم از ماموران FBI تا ماموران کنترل ترافیک هوایی فرودگاه‌ها در روز جمعه چک حقوق دریافت نکردند. این تعطیلی دولت آمریکا نیمه شب روز جمعه رکورد تعطیلی ۲۱ روزه مربوط به سال‌های ۱۹۹۵ – ۱۹۹۶ در دولت بیل کیلینتون را شکسته و تبدیل به طولانی‌ترین تعطیلی دولت در دولت آمریکا شد.

با این حال ترامپ روز جمعه از یکسری تهدیدهای قبلی خود برای این‌که وضعیت اضطراری ملی اعلام کند یا بدون تصویب به کنگره بودجه را به دست آورد عقب‌نشینی کرد.

او در نشستی در کاخ سفید گفت: من قرار نیست سریع این کار را بکنیم.

ترامپ در صحبت‌هایش اعلام وضعیت اضطراری را راه آسان شدن از این بن‌بست خواند و گفت: کنگره باید به مسئولیت‌اش برای تصویب بودجه ۵.۷ میلیاردی مورد نیاز او عمل کند.

او با این حال هشدار داد: اگر آنها نتوانند این کار را انجام دهند وضعیت اضطراری ملی اعلام خواهم کرد و من از حق مطلق برای این کار برخوردارم.

رییس جمهور آمریکا اذعان کرد که هرگونه تلاش‌ برای به دست گرفتن اختیارات مربوط به وضعیت اضطراری احتمالا منتهی به مجادلات حقوقی حتی در سطح دادگاه عالی خواهد شد.

مخالفان این تمایل ترامپ می‌گویند: انجام این اقدام یک جانبه از سوی رییس جمهور فراتر رفتن از قانون اساسی محسوب شده و سابقه‌ای خطرناک را برای مناقشه‌های مشابه را در آینده به وجود خواهد آورد.

ترامپ در دو مورد از توییت‌های اخیرش به گزارش‌های رسانه‌ای درباره این‌ که کاخ سفید دچار آشوب بدون هیچ برنامه راهبردی برای پایان یافتن تعطیلی شده، حمله کرد و نوشت: دروغگوها همیشه دوست دارند درباره آشوب حرف بزنند. هیچ آشوبی وجود ندارد. قطعا من برای تعطیلی دولت برنامه دارم.

ترامپ همچنین تصریح کرد: برای فهم این طرح و برنامه باید این حقیقت را درک کنید که من در انتخابات پیروز شدم و برای انتخابات وعده ساخت دیوار در مرز جنوب را دادم. انتخابات تبعات دارد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار