تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۲۰ دی ۱۳۹۷ - 2019 January 10
تلکسوپ فضایی کپلر چند وقتی است که غیر فعال شده اما ستاره شناسان هنوز از دیتای جمع آوری شده توسط این تلسکوپ استفاده می‌کنند و بر اساس آن اطلاعات جدیدی کشف می‌نمایند.
به گزارش تابناک؛ حال تیمی متشکل از اخترشناسان داوطلب با تحلیل سوابق تاریخی یا دیتای قدیمی موفق شده‌اند سیاره‌ی جدیدی کشف کننده که اندازه‌ای دو برابر زمین دارد. در واقع این ستاره شناسان داوطلب موفق شدند سیستم‌های الگوریتمی ناسا را شکست دهند.

کارشناسان باور دارند این سیاره که K2-288Bb خوانده می‌شود، ممکن است به نپتون شباهت زیادی داشته باشد. به همین دلیل این احتمال وجود دارد که سطح آن را صخره‌های بسیار پوشانده باشد یا اینکه حجمه‌ای از گاز آن را تشکیل داده باشد.

اندازه‌ی بزرگ این سیاره جدید که کمی از نپتون کوچکتر است موجب شده که کشف آن هیجان انگیز باشد چرا که یافتن چنین پدیده‌ی متفاوتی میان سیاره‌های فراخورشیدی بیرون از منظومه‌ی شمسی، به ندرت اتفاق می‌افتد.

کپلر تا کنون نزدیک به 700 گیگابایت اطلاعات به زمین ارسال کرده است.

سیاره‌ی K2-288Bb تقریباً ۲۲۶ سال نوری با زمین فاصله دارد و در صورت فلکی گاو قرار گرفته است. این سیستم ستاره‌ای شامل دو ستاره‌ی کم نور نیز می‌شود که بیش از ۸ میلیارد کیلومتر با زمین فاصله دارد. اندازه‌ی یکی از این ستاره‌ها نیم برابر خورشید بوده و دیگری یک سوم ستاره‌ی مرکزی منظومه شمسی است.

تیم تحقیقاتی داوطلب کشف کرده که این سیاره‌ی جدید، هر سه روز یکبار به دور ستاره‌ی کوچکتر می‌چرخد. طبق تحقیقات انجام شده، این ستاره از لحاظ تئوری می‌تواند زیست کره‌‌ای مشابه زمین را برای سیاره‌های اطرافش فراهم کند. ستاره شناسان دواطلب به جای آنکه از نرم افزار برای بررسی دیتای منحنی نور استفاده کنند، شخصاً آن را تحلیل کرده اند و این مسئله موجب شده  K2-288Bb پیدا شود.

این گروه از دانشمندان داوطلب به خود لقب جستجوگران فراخورشیدی (Exoplanet Explorers) داده‌اند و به نوعی سیستم‌های الگوریتمی ناسا را در شناسایی سیاره‌ها شگست دهند چرا که این سیستم نتوانسته بودند سیاره جدید یافت شده را پیش از این پیدا کنند.