کد خبر: ۲۱۵۳۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۲ - ۱۹ دی ۱۳۹۷ - 2019 January 09
حقوقدان و وکیل دادگستری به استناد ماده 33 منشور حقوق شهروندی درباره حق دسترسی به فضای مجازی گفت: ایجاد هرگونه محدودیت مانند فیلترینگ، پارازیت، کاهش سرعت یا قطعی شبکه بدون مستند قانونی صریح، ممنوع است.
به گزارش تابناک؛ فرهاد شهبازوار اظهار داشت: حق شهروندان است که آزادانه و بدون تبعیض از امکان دسترسی و برقراری ارتباط و کسب اطلاعات و دانش در فضای مجازی بهره مند شوند. این حق از جمله شامل احترام به تنوع فرهنگی، زبانی، سنت ها و باورهای مذهبی و مراعات موازین اخلاقی در فضای مجازی است.
وی خاطرنشان کرد: ماده 33 منشور حقوق شهروندی بر اساس بند (ب) اصل دوم و بند یک اصل سوم و اصل 24 قانون اساسی همچنین قانون تجارت الکترونیک مصوب سال 1382و ماده 21 قانون جرایم رایانه ای مصوب سال 1388 تدوین شده است.
شهبازوار یادآور شد: سرپرست معاونت فضای مجازی، دادستانی کل کشور و دبیر کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه (فیلترینگ)، روزهای گذشته اعلام کرد که طبق مصوبه شورای عالی فضای، شبکه اجتماعی اینستاگرام فیلتر خواهد شد.
این حقوقدان افزود: بسیاری از مسئولان سیاسی، فعالان صنفی، مدنی و مردم عادی در شبکه های اجتماعی حضور پرنگ دارند و شبکه های اجتماعی بخشی از تعاملات و ارتباطات زندگی مردم شده است همچنین فراتر از آن بخشی از تعاملات اقتصادی، رفاهی و عمومی را در برمی گیرد.
شهبازوار گفت: ماده 24 منشور حقوق شهروندی نیز برحق شهروندان در استفاده از مزایای دولت الکترونیک و تجارت الکترونیک تاکید دارد. از این رو باید استفاده از فضای مجازی برای شهروندان یک حق طبیعی و مکتسب قلمداد شود و مورد مطالبه مردم قرار گیرد. حاکمان نیز باید حافظ پایدار این حق برای شهروندان باشند.
وی با اشاره به قانون دسترسی آزاد اطلاعات برشفافیت تاکید کرد و گفت: بسیاری از ناملایمات اجتماعی، بزهکاری ها، جریان شفاف سازی اطلاعات، مبارزه با فساد از سوی کاربران شبکه اجتماعی بازنشر می شود و طبق قانون، شهروندان می توانند با رعایت مقررات و طبقه بندی به اطلاعات لازم دسترسی داشته باشند.

* فیلترینگ به جلوگیری از وقوع جرم کمک نمی کند
این وکیل دادگستری تصریح کرد: حق استفاده از فضای مجازی نباید به بهانه های مختلف حاکمیتی و گسترش عرصه قدرت محدود شود. البته مطابق با ماده 21 قانون جرایم رایانه ای مصوب سال سال 1385، ارائه دهندگان خدمات دسترسی به اینترنت باید محتوای مجرمانه را پالایش کنند و به نظر می رسد فیلتر و مسدودسازی در دراز مدت راه حل دقیقی برای جلوگیری از ناهنجاری ها و جرایم در فضای مجازی نیست.
وی اضافه کرد: متاسفانه از نظر تولید و مصرف شبکه های ملی و بومی توسط شهروندان با مشکلاتی مواجه هستیم که این مساله علل متعددی دارد؛ بی اعتماد عمومی شهروندان نسبت به حفظ داده ها و اطلاعات کاربران، فقدان دسترسی سریع به شبکه های داخلی، پشتیبانی ضعیف و قطعی شبکه ها و نبود بومی سازی به موقع در سطح کشور در عرصه های مجازی واقعیتی است که باید پذیرفت و در صدد رفع ایرادهای کارشناسی آن برآمد.
شهبازوار با اشاره به فرصت ها و تهدیدهای شبکه های اجتماعی افزود: بسیاری از جرایم به صورت قارچ گونه در شبکه های اجتماعی در حال رویش هستند که با وارونه نمایی و غیرواقعی جلوه دادن موضوعات ملی و شخصی نیازمند نظارت، پالایش و برخورد قهری هستند. از سوی دیگر شبکه های اجتماعی فرصتی برای رونق کسب و کارهای سطح متوسط و روان ساز تعاملات اجتماعی بین مردم و حتی امور حاکمیتی هستند که باید به نقش آنها در سیاستگزاری ها توجه کرد.
وی گفت: حاکمیت باید با دقت نظر بالا با استفاده از تجارب عینی، علمی و عملی دیگر کشورها و خبرگان امور ارتباطات، جامعه شناسان، روانشناسان و حقوقدانان به تعامل متقابل با شبکه های اجتماعی و نه صرفا به صورت قهری و مسدودسازی بپردازند.
این کارشناس حقوقی تصریح کرد: از نظر قانون گذاری، کمبود قانون در عرصه فضای مجازی وجود ندارد زیرا عملی که متضمن جرم، توهین، تشویش اذهان عمومی و امور امنیتی و مخل آسایش عمومی باشد مجازی و واقعی فرق ندارد و فردی که در فضای مجازی مرتکب جرم شود بی شک باید تحت پیگیرد قانونی قرار گیرد.
شهبازوار خاطرنشان کرد: فیلتر شدن تلگرام مشکلی را برای حاکمیت حل نکرد و مردم برای استفاده از این شبکه اجتماعی روش های غیرقانونی و قانونی دور زدن را یافتند و از فیلترشکن ها استفاده کردند. تجربه نشان داد که مردم و حتی مسئولانی که از تلگرام به سایر شبکه های اجتماعی مهاجرت مجازی داشتند بعد از مدتی دوباره به این شبکه اجتماعی بازگشتند بنابراین توانمندسازی خانواده ها، نهادهای مدنی، آموزش از سنین پایه و افزودن واحدهای درسی برای نحوه استفاده و تعامل در شبکه های مجازی می تواند به مدیریت فضای مجازی کمک کند.
وی اظهار داشت: شبکه های اجتماعی زنده و پویا و هر لحظه در حال رشد است و محدودسازی آن موجب زیرزمینی عمل کردن کاربران می شود که پیامدهای بسیار ناگوارتری دارد. راهکار، سازش با دنیای مجازی و استفاده صحیح از فرصت های این فضا است زیرا واقعیت این است که اکنون ناهمگونی میان رشد فضای مجازی و عملکرد کاربران وجود دارد و سرعت رشد فضای مجازی با عملکرد کاربران متناسب نبوده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار