کد خبر: ۲۱۴۹۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۰ - ۱۸ دی ۱۳۹۷ - 2019 January 08
«جلیل رحیمی جهان‌آبادی»، از نمایندگان اهل سنت و عضو فراکسیون اصلاح‌طلبان مجلس به تازگی طی اظهاراتی در یک نطق میان دستور گفته است: ما در عرصه سیاست خارجی هزینه‌های زائد زیادی داریم. اگرچه نفوذ و حضور ما در منطقه مهم است. اما فراموش نکنیم تا تو از بغداد بیرق آوری، در کلاته کشت نگذارد کلاغ!
به گزارش تابناک؛ او می‌افزاید: بعضی وقت‌ها ممکن است هزینه‌های زائد، ما را در خیابان‌های تهران زمینگیر کند.

رحیمی جهان‌آبادی همچنین با اشاره به فروپاشی شوروی علیرغم امکاناتی که داشت تصریح می‌کند:

امروز مردم برای تأمین معیشت خودشان مشکل دارند. ما اگر نتوانیم هزینهای زائد سیاست خارجی و داخلی را درمان کنیم، آسیب به امنیت ملی ما در خیابان‌های شهرها رخ خواهد داد. بعنوان یک دانش‌آموخته علوم سیاسی و بعنوان یک وکیل مردم عرض می‌کنم که آنچه را که به خانه رواست، در خانه مصرف کنیم. ما به تنش‌زدایی و دوست‌یابی در منطقه نیاز داریم...

*عقلانیت حکومتی اقتضا می‌کند که یک نظام سیاسی تلاش کند به تمام وظایف خود در قبال امنیت مردمش عمل کند و در عین حال از ارتکاب به اشتباهات بزرگ نیز مصون باشد.

و اشتباه حکومت سوسیالیستی شوروی نیز دقیقاً در عمل نکردن به قسمت دوم اقتضای فوق‌الاشاره بود.

به دیگر سخن اینکه اگر هم در داخل کشور به دلیل عملکرد دولت و اصلاح‌طلبان ضعفی عارض شده است؛ این مسئله رافع سایر وظایف دولت و نظام اسلامی مثل حمایت از متحدین استراتژیک و منطقه‌ای ایران، حمایت از فیلم‌های سینمایی، طرح‌های دانش‌بنیان، پروژه‌های اکتشافی و… نیست.

مشکلات معیشتی مردم نیز به دلیل عملکرد امثال آقای جهان‌آبادی و دوستان اصلاح‌طلب ایشان بوجود آمده نه به دلیل حضور ایران در عراق یا سوریه و لبنان.

از طرفی آقای رحیمی جهان‌آبادی اگرچه علم سیاست خوانده است اما گویا در جلسات مربوط به اهمیت امنیت برای مردم و اولین نیاز بودن آن غیبت داشته است!

نکته بعدی که چند قبل حتی در اظهارات ظریف نیز مورد اشاره قرار گرفت، هزینه کمی است که ایران در سیاست خارجی خود هزینه می‌کند.

در واقع راهبرد ایران در امر سیاست خارجی، پول‌پاشی در فرای مرزها نیست بلکه استفاده از ظرفیت‌های موجود، روابط دیپلماتیک و تبدیل متحد سیاسی به متحد اقتصادی است.

مقوله‌ای که به خودی خود موجب قوت اقتصادی بیشتر ایران اسلامی نیز شده و ما را به جایگاه هجدهمین اقتصاد جهان رسانده است.

کما اینکه حتماً آقای رحیمی جهان‌آبادی در جریان هستند که سوریه و عراق پساداعش تا چه اندازه برکات بیشتری به لحاظ اقتصادی برای کشورمان داشته‌اند.

صحبت‌های این نماینده اهل سنت همچنین در حالی است که او باید بداند مسئله فعالیت در فرای مرزها، یک امر مختص به حکومت‌ها و اعصار جدید نیست و حکومت‌های بزرگ و مقتدر در تمام ازمنه تاریخ، به سرزمین‌های فرا مرزی خود نگاه ویژه‌ای داشته‌اند و حتی گاهی عمده فعالیت‌های آنها اعم از مقولات اقتصادی و امنیتی نیز در خارج از مرزها تعریف می‌شده است.

چه اینکه آنها نیز این حقیقت ساده را می‌دانسته‌اند که فعالیت در گستره فرا مرزی به معنای قوت اقتصادی بیشتر و امنیتی بی‌خدشه‌تر است.

ما قضاوت درباره اظهارات رحیمی جهانی‌آبادی را بر عهده مخاطبان محترم وامی‌گذاریم.

پیش از این، علی خرّم، دیپلمات سابق و از چهره‌های نزدیک به دولت نیز طی اظهاراتی در اشاره به روابط ایران و اروپا و اجرایی نشدن SPV گفته بود: ما باید دل اروپایی‌ها را به دست آوریم …

چندماه قبل و پیش از واقعه عظیم اربعین نیز برخی رسانه ها و شخصیت های داخل کشور نیز با بهانه های کمابیش مشابهی سعی در ایجاد کدورت میان دو ملت ایران و عراق داشتند که با هشیاری مردم و مسوولان و راهپیمایی عظیم اربعین حسینی ناکام ماند.

منبع:مشرق
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار