کد خبر: ۲۱۴۸۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۱۶ دی ۱۳۹۷ - 2019 January 06
روز پنجشنبه گذشته اپل ضمن اعتراف به کاهش تقاضا برای آیفون در بازار چین، برای نخستین بار در ۱۶ سال گذشته پیش بینی هایش از درآمدهای خود را پایین آورد که بلافاصله بعد از انتشار این بیانیه، ارزش سهام اپل افتی ۹ درصدی را تجربه کرد.
به گزارش تابناک؛ این افت شدید یکروزه در ارزش سهام اپل طی پنج سال اخیر بی سابقه بوده است. علاوه بر این نگرانی سرمایه گذاران آمریکایی در رابطه با بازار چین و چشم انداز تقریبا منفی برای آینده اقتصاد جهانی، موجب شد که سهامداران آمریکایی به فروش گسترده سهام خود روی بیاورند.

شاخص بازار بورس نزدک در اواسط صبح روز پنجشنبه افتی ۲.۴ درصدی را در نیویورک تجربه کرد اما خوشبختانه در نهایت پنج واحد افزایش یافت و همزمان شاخص S&P 500 نیز دو درصد کاهش پیدا کرد.

اما افت شدید ارزش سهام اپل باعث شد که ارزش بازار این کمپانی به کمتر از آلفابت یعنی رقم ۶۸۶.۷ میلیارد دلار برسد. البته اشاره کنیم طبق آنچه پیشتر در خبرها خواندید شرکت هایی نظیر آمازون و مایکروسافت در واپسین دقایق سال ۲۰۱۸ میلادی توانستند اپل را از نظر ارزش پشت سر بگذارند.

تیم کوک مدیرعامل این کمپانی روز چهارشنبه گذشته در نامه ای پیرامون چرایی پایین آمدن سطح انتظارات اپل از درآمدهایی سه ماهه چهارم به مخاطبانش چنین گفت:

ما پیش بینی می کردیم که با چالش های مهمی در برخی بازارهای نوظهور کلیدی روبرو شویم با این حال پیش بینی خاصی در مورد ابعاد تضعیف اقتصاد جهانی نداشتیم.

چین هم اکنون ۱۵ درصد از درآمدهای اپل را تامین میکند

کوک در نامه ای جدید به کارکنان اپل چنین گفته که تغییرات به وجود آمده در اقتصاد «درست مانند زمستان برای هر شرکتی سردی و واقعی» است. اگر پیشتر خبرها را دنبال کرده باشید اپل دو ماه پیش اعلام کرده بود که درآمدهایش برای سه ماهه پایانی سال ۲۰۱۸ (که مهم ترین بازه زمانی برای سال مالی این شرکت محسوب می شود) بین ۸۹ تا ۹۳ میلیارد دلار خواهد بود که این رقم رشدی معادل ۵ درصد را نسبت به بازه زمانی مشابه در سال قبل نشان می داد. حالا اما این شرکت باور دارد که درآمدهایش به رقمی حدود ۸۴ میلیارد دلار می رسد که این میزان پنج درصد از مدت مشابه در سال قبل کمتر خواهد بود.

تیم کوک

اما کاهش پیش بینی های اپل از میزان درآمدهایش، بازار تکنولوژی جهان را به شدت تحت تاثیر خود قرار داد. در آسیا شرکت فاکسکان که اصلی ترین تولیدکننده آیفون محسوب می شود با افت ۱.۷ درصدی سهامش روبرو شد و همزمان تامین کنندگان کوچکتری نظیر AAC Technologies و Sunny Optical نیز به ترتیب افتی ۵.۴ و ۶.۷ درصدی را در ارزش سهام خود تجربه کردند.

ارزش سهام شرکت چیپ سازی Dialog Semiconductor هم که در انگلستان استقرار دارد بیشتر از ۸ درصد تنزل یافت. ارزش سهام سامسونگ هم که از تولیدکنندگان رقیب اپل در زمینه موبایل محسوب می شود حدودا سه درصد کاهش یافت. در عین حال شرکت های لوکسی نظیر Burberry و Kering (مالک گوچی) نیز هر دو با افت ارزش سهام سه دردصدی روبرو شدند.

در حالی که اپل هرگونه اظهار نظر در رابطه با کاهش فروش آیفون هایش را رد میکرد، مقیاس ناامیدی در مورد فروش آن نیز بزرگ و بزرگ تر می شد. در هفته های اخیر انتشارات گزارشات متعدد از پایین آمد سفارشات دریافتی توسط تامین کنندگان اپل و مطرح شدن پرسش هایی پیرامون میزان تقاضا برای آیفون XR ارزان قیمت باعث گردید که روند کاهش ارزش سهام اپل همچنان ادامه دار باشد.

این شرکت همچنین خبر داده که بالغ بر صد درصد از افت درآمدهای آن نسبت به سال قبل، به کاهش تقاضای بازار چین برای آیفون، مک و آیپد باز می گردد.

اپل همچنین در آخرین گزارش خود به تقاضای کمتر از حد انتظار برای آیفون در کشورهای در حال توسعه اشاره کرده و اعلام داشته که در سال جدید افراد کمتری اقدام به خرید آیفون های جدید می کنند. اپل این اتفاقات را به تضعیف اقتصاد جهانی، افت سوبسیدهای ارائه شده توسط اپراتورهای موبایل و اقدام اخیر خود برای تعویض ارزان قیمت باتری ها نسبت داده که در نهایت افراد را ترغیب به نگه داشتن آیفون های فعلی خود کرده.

با این حال اما تیم کوک قدرت اپل در دیگر بخش ها را شاهد دیگری دال بر آن دانسته که این کمپانی دیگر مانند گذشته به فروش های موقتی آیفون وابسته نیست. درآمدهای اپل از دیگر کسب و کارهایش در سه ماهه اخر سال مالی گذشته ۱۹ درصد افزاش داشته و درآمدهای بخش سرویس های اپل در سه ماهه منتهی به ۲۹ دسامبر سال ۲۰۱۸ برابر با ۱۰.۸ میلیارد دلار برآورد گردید.

کوک ضمن اشاره به این مساله اظهار داشت که انتظار می رود اپل همچنان با افزایش درآمدهای فصلی اش برای سه ماهه اخیر روبرو شود. با وجود آنکه ضعف اپل در این بازه زمانی تا حدود زیادی به کاهش تقاضا در بازار چین باز می گردد آنطور که وال استریت گزارش داده فروشندگان قطعات الکترونیک در آمریکا نیز احتمالا با مشکلاتی روبرو می شوند. محصولات اپل ۱۵ تا ۲۰ درصد از فروش شرکت هایی نظیر Best Buy را تشکیل می دهد و به همین خاطر ارزش هام این کمپانی نیز در روز پنجشنبه با افت ۲.۸ درصدی روبرو شد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار