کد خبر: ۲۱۴۰۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۱۲ دی ۱۳۹۷ - 2019 January 02
فضاپیمای اسیریس رکس با چرخش خود به دور سیارک بونو دو رکورد جدید از خود به جا گذاشته است.
به گزارش تابناک؛ فصاپیمای اسیریس رکس در هفته های اخیر پس از سفری 27 ماهه به سیارک بونو رسید و به سرعت بررسی سیارک را آغاز کرد. محققان نیاز به اطلاعاتی داشتند تا با استفاده از آنها ورود فضاپیما به مدار بونو آغاز شود.

به نظر می رسد اکنون دانشمندان اطلاعات اولیه مورد نیاز خود را به دست آورده اند چرا که اسیریس رکس موفق شده گردش به دور مدار بونو را در ساعت 2:43 دقیقه دوشنبه 10 دی ماه به وقت منطقه زمانی شرقی آغاز کند.

اسیریس رکس موفق شده رکوردهای جدیدی در حوزه کاوش های فضایی را به نام خود ثبت کند. بونو تنها در حدود 500 متر پهنا دارد و به این ترتیب رکورد گردش به دور کوچکترین جسم آسمانی برای اسیریس رکس ثبت شده است. رکورد قبلی در اختیار کاوشگر هایابوسا 2 از ژاپن بود که به دور سیارک ریوگو گردش کرده بود.

سیارک بونو

رکورد دیگری که اسیریس رکس از خود بر جای گذاشته، نزدیکترین فاصله مدار گردش است. اکنون این فضاپیما فاصله ای در حدود 1.6 کیلومتری از سطح بونو دارد. به گفته محققان، بونو سیارکی است که نیروی جاذبه بسیار ضعیفی دارد و قرار گیری فضاپیما در مدار آن موفقیت بزرگی است؛ چرا که نیروهای دیگر از جمله تابش خورشید و فشار حرارتی از سمت بونو می تواند در مقایسه با زمین یا مریخ با میدان گرانشی قوی تر، راحت تر فضاپیما را از مدار خارج کند.

تیم اسیریس رکس انتظار دارند که این فضاپیمای بدون سرنشین مکانی عاری از تخته سنگ و صخره روی بونو بیابد تا فضاپیما تا اواسط سال 2020 بتواند با فرود روی آن نمونه هایی را از سطح سیارک جمع آوری کند. برنامه ریزی شده که این کاوشگر در سال 2023 به زمین باز گردد. ناسا امیدوار است نمونه های به دست آمده به محققان کمک کند که بیشتر درباره تکامل منظومه شمسی و منشاء زندگی روی زمین بدانند. دانشمندان معتقدند بونو بقایایی 4.5 میلیارد ساله از زمان پیدایش منظومه شمسی و حیات را با خود به همراه دارد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار