کد خبر: ۲۱۲۶۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۹ - ۰۴ دی ۱۳۹۷ - 2018 December 25
در لایحه بودجه ۱۳۹۸، دولت برای اولین بار دو شرکت تابعه وزارت راه و شهرسازی را مجاز کرد تا از منابع داخلی خود برای تکمیل واحدهای مسکن مهر استفاده کنند.
به گزارش تابناک؛ تا پیش از این استفاده از منابع دولتی برای تکمیل واحدهای مسکن مهر، مجاز نبود و اعتبارات دولتی صرفا به زیرساخت‌ها و خدمات اختصاص می‌یافت اما در تبصره ۸ لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ به شرکت‌های دولتی اختیار داده شده برای تکمیل واحدهای مسکونی از منابع خود استفاده کنند که البته هنوز به تایید مجلس نرسیده و به قانون تبدیل نشده است. در این تبصره به دولت اجازه داده می‌شود برای عملیات آماده سازی، محوطه سازی، تامین خدمات روبنایی و زیربنایی و تکمیل واحدهای مسکن مهر، طرح‌های بازآفرینی شهری و احیای بافت‌های فرسوده و همچنین احداث واحدهای مسکن اجتماعی و حمایتی، اقدامات به شرح زیر را به عمل آورد:

۱. بدهی بانک مسکن به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بابت اصل و سود خطوط اعتباری طرح مسکن مهر تا سقف ۵۰ هزار میلیارد ریال به حساب بدهی دولت به بانک مرکزی منتقل و مبلغ مذکور به عنوان افزایش سرمایه دولت در بانک مسکن منظور می‌شود. بدهی دولت به بانک مرکزی مشمول تبصره بند (الف) ماده ۱۰ قانون برنامه ششم توسعه نمی‌شود. بانک مسکن متعهد به اعطای تسهیلات برای موارد فوق‌الذکر است.

۲. وزارت راه و شهرسازی (از طریق شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید و سازمان ملی زمین و مسکن) مجاز است تا سقف ۱۵ هزار میلیارد ریال از محل منابع داخلی و یا تهاتر اراضی و املاک متعلق به شرکت‌های فوق الذکر را به قیمت کارشناسی صرف اجرای طرح‌های فوق نماید.

۳. در صورت درخواست مالکین اعیانی واحدهای مسکن مهر، شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید و سازمان ملی زمین و مسکن مجاز به واگذاری قطعی زمین‌های اجاره‌ای ۹۹ ساله می‌باشند. منابع حاصله پس از واریز به حساب این شرکت‌ها نزد خزانه داری کل کشور، صرف اجرای طرح‌های فوق خواهد شد.

۴. وزارت راه و شهرسازی مجاز است زمین‌های متعلق به شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید و سازمان ملی زمین و مسکن را تا سقف ۳۰ هزار میلیارد ریال طی قراردادهایی با بانک‌های عامل و صندوق‌های مالی در رهن آنان قرار داده و متناسب با آن تسهیلات لازم برای اجرای طرح‌های جامع، تفصیلی و آماده سازی مصوب را اخذ و صرف تکمیل این طرح‌ها نماید. از محل فروش عرصه و اعیان طرح‌های تکمیل شده با رعایت قوانین و مقررات و گردش خزانه، با بانک‌های عامل تسویه و باقیمانده را به اجرای طرح‌های صدرالذکر این بند اختصاص دهد.

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی وعده داده تا در نیمه اول سال آینده پرونده مسکن مهر بسته شود اما طبق برآوردها تکمیل زیرساخت‌ها و ابنیه حدود ۴۲۰ هزار واحد مسکن مهر باقی‌مانده به حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد که در صورت موافقت مجلس با تبصره ۸ لایحه بودجه ۱۳۹۸ و استفاده از منابع دولتی برای تکمیل واحدهای مسکونی مهر، تکمیل پروژه تسریع خواهد شد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار