کد خبر: ۲۱۰۲۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - 2018 December 02
بازی‌های نقش آفرینی را اکثر ما با عناوینی چون فاینال فانتزی می‌شناسیم و اگر هم به فرهنگ شرق علاقه نداشتیم، آنها را با عناوینی چون Elder Scrolls و یا Dragon Age لمس کرده‌ایم. اما چیزی که در این میان جان می‌ماند، سبک دیگری از زیرشاخه‌های ژانر نقش آفرینی هست که به آن به اختصار DRPG می‌گویند که مخفف Dungeon Role Playing Game است.

به گزارش تابناک؛این ژانر زیرشاخه‌ای هم باز به دو دسته مدل غربی (مثلا سری بازی‌های مشهور Dungeons And Dragons که سردمداری برای خود هستند) و شرقی تبدیل می‌شوند و طرفداران آن معمولا هاردکور گیمرهایی هستند که بیماری خاصی نسبت به بازی‌های چالشی دارند. بازی    Labyrinth of Refrain: Coven of Dusk از کمپانی Nippon Ichi Software یکی از همین بازی‌هاست که بعد از عمری می‌خواهد طرفداران DRPG را بار دیگر پای بازی‌ مورد علاقه‌شان بنشاند.

بررسی بازی Labyrinth of Refrain: Coven of Dusk
  • سازنده:Nippon Ichi Software
  • ناشر: Nippon Ichi Software
  • پلتفرم ها: پی‌سی، پلی استیشن ۴، پلی استیشن ویتا، نینتندو سوییچ
  • پلتفرم بررسی: پی سی، پلی استیشن ویتا
بررسی بازی Labyrinth of Refrain: Coven of Dusk

بازی Labyrinth of Refrain: Coven of Dusk در حقیقت بازسازی عنوانیست که سه سال قبل به طور انحصاری برای کنسول دستی سونی، پلی‌استیشن ویتا عرضه شده بود و صرفا مختص بازار ژاپن بود. بازی کنونی اما با وقفه‌ای دو ساله هم گرافیک بهبود یافته‌ای را دارد و هم اینکه کاملا به زبان انگلیسی دوبله شده است و برای بازار غرب آماده شده است.

بررسی بازی Labyrinth of Refrain: Coven of Dusk

شاید در این مدت برخی بازی‌های نقش آفرینی همچون بازسازی Secrets Of Mana یا سری بازی‌های YS کمی رنگ و بوی سبک DRPG را به خود گرفته بودند (به خصوص نسخه هشتم سری YS که همین بخش سیاهچاله‌ گردی‌اش بسیار پرطرفدار شد و اصولا ناشر هم به همین خاطر سراغ بازسازی عنوان قدیمی دیگری در این ژانر رفته است) اما عنوان Labyrinth of Refrain: Coven of Dusk ذات و هسته‌ای اصیل در این ژانر دارد و مخصوص گیمرهای کلاسیک باز و قهار این ژانر ساخته شده و رحم و مروتی هم از خودش نشان نمی‌دهد، درست حدس زدید؛ بازی به شدت سخت و چالشی است.

بررسی بازی Labyrinth of Refrain: Coven of Dusk

داستان بازی از زمانی شروع می‌شود که جادوگری به نام بانو درونیا و خواهر کوچکش وارد شهر ریفرین شده تا پرده از راز و رمزی که شایعه‌اش در جهان پیچیده بردارند. آنطور که به نظر می‌آید سیاهچاله‌ها و زیرزمین‌های این شهر دالان‌هایی دارد که هرکس به آنجا رفته دیگر زنده بازنگشته و معلوم نیست که درون این راه‌های پر پیچ و خم چه چیزی نهفته است. یک فرد که توانسته از این چاله‌ها زنده و در امان بیرون بیاید هم کتابی با ماهیت جادویی نوشته و آن کتاب در حال حاضر در دستان درونیاست تا با کمک دانسته‌های فرد بازمانده، راز سیاهچاله‌ها را پیدا کند.

بررسی بازی Labyrinth of Refrain: Coven of Dusk

کاشف به عمل در می‌آید که درونیا و خواهرش نمی‌توانند وارد این غارها شوند چرا که سریعا کشته می‌شوند و در نتیجه تصمیم دیگری اتخاذ می‌شود؛ درونیا فرمولاسیون مخصوص خودش را استارت می‌زند و شروع به ساخت Puppet یا عروسک‌هایی در هویت و جنسیت و ماهیت‌های مختلف می‌کند تا به جای او تبدیل به تیم کاوش درونیا شوند و برای او از سیاهچاله‌ها اطلاعات کسب کنند.

بررسی بازی Labyrinth of Refrain: Coven of Dusk

گیمر در قالب کتاب جادویی در دستان درونیا که نامش Youro Rekitei است فرو می‌رود و در حقیقت ایفاگری نقش این کتاب به عهده شما واگذار می‌شود. شما باید تیم (یا به بیان حرفه‌ای تر در ژانر نقش آفرینی، Party خود را تنظیم کنید و با چیزهایی که در چنته دارید عروسک‌های متنوع و مبارز خلق کنید. شما با تیمتان به سیاهچاله‌ها رفته و ضمن پرده برداری از نفرین عجیب و غریب این دالان‌های تاریک، با درونیا همراه می‌شوید و دشمنان سد راهتان را قلع و قمع می‌کنید.

بررسی بازی Labyrinth of Refrain: Coven of Dusk

بازی همانند بسیاری از بازی‌های DRPG دوربینی اول شخص دارد و شما به همراه تیمتان می‌توانید به جهات مختل نقشه سیاهچاله‌ها حرکت کنید. در حین گردش باید حواستان به نوار بالای سرتان باشد چرا که اگر به رنگ قرمزی بگراید، یعنی کمینی در خطر شماست و گروهی وارد نبرد با شما می‌شوند. چرخش در محیط بازی منجر به یافتن آیتم‌ها و یا به دست آوردن MANA می‌شود (که بعدها برای ساخت عروسک و یک سری آپگرید کردن‌ها به کار می‌آید) و باید حواستان باشد که بر اساس قانون سیاهچاله‌ای که در آن وجود دارید عمل کنید.

بررسی بازی Labyrinth of Refrain: Coven of Dusk

هر سیاهچاله دستورالعملی دارد و تعیین می‌کند که مثلا بیشتر از پانصد مانا نباید از آنجا استخراج شود و اگر شما بیشتر از رقم قرارداد (که با زدن صفحه استارت در هر محیطی می‌توانید آن را بخوانید) بردارید، فرشته مرگی سراغ شما آمده که فرار از آن احتمال یک درصدی دارد و معمولا این جریان به کشته شدن تمام گروهتان ختم می‌شود.

بررسی بازی Labyrinth of Refrain: Coven of Dusk

از این موقعیت‌های حتمی مرگ در بازی کم پیش نمی‌آید و باید در حین رویارویی با دشمنان خودتان را بسنجید و اگر دیدید که اختلاف فاحشی بین شما و دشمنتان از منظر زورآزمایی وجود دارد، فلنگ را ببندید چرا که بازی Labyrinth of Refrain: Coven of Dusk به هیچ عنوان شوخی ندارد و بعد از کشته شدن شما در جیک ثانیه، برای احیای شما نیز کلی از آیتم‌ها و پول‌ها و چیزهایی که جمع کرده‌اید را از شما سلب می‌کند و دوباره اوضاع از نو می‌شود. برای کشف دشمنتان نیز باید از گزینه information استفاده کنید و به جز این گزینه، قابلیت‌هایی چون حمله، استفاده از جادو، فرار از میدان نیز به شما داده می‌شود تا در نبردهایتان با استراتژیکی خاص مبارزه کنید.

بررسی بازی Labyrinth of Refrain: Coven of Dusk

نبردها در بازی Labyrinth of Refrain: Coven of Dusk حالتی کاملا نوبتی (Turn-Based) دارند و تیم شما هم شامل ریگاردها و مبارزین می‌شود که گروه اول عکس‌العملی شبیه به کاراکترهای Tag در بازی‌های رزمی دارند و برای کمک چند لحظه‌ای حضور دارند. در چینش یارانتان باید نهایت دقت را داشته باشید تا مغلوب سیاهچاله‌های بی‌رحم بازی نشوید.

همانطور که پیش تر گفته شد، چینش تیمتان در عنوان Labyrinth of Refrain: Coven of Dusk زمان بر است و باید روی آن فکر کنید. این تعمق از همان اول ساخت یک Puppet و انتخاب نوع قدرت‌های او و انتخاب ریزترین جزییات همچون صدای او حین نبرد شروع می‌شود و تا کارکردهای پیشرفته‌تری همچون ترکیب آیتم‌ها و استفاده از MANA و... ادامه دارد.

بررسی بازی Labyrinth of Refrain: Coven of Dusk

گردش در سیاهچاله‌ها بعد از چرخیدن در منوهای متنوع ساخت انواع و اقسام اقلام ضروری، بیشترین مدتیست که شما در حین تجربه بازی در آن حضور دارید و درباره آن باید گفت که با تنوع زیادی از سیاهچاله‌ها روبرو هستیم اما متاسفانه هر مکان (اعم از سیاهچاله تا راهروهای یک قصر) چند بخش یا چند طبقه‌ای که به آن وارد می‌شویم؛ بخش‌هایی کاملا شبیه به یکدیگر دارد و هیچ چیزی جز چیدمان اتاقک‌ها و آیتم‌ها در هر بخش تفاوت ندارد. این امر جدا از خسته شدن چشم مخاطب و خرد کردن اعصابش، باعث کشش پیدا نکردن بازی از سوی گیمر هم شده و تنبلی ناشر در این زمینه را نمی‌توان نادیده گرفت.

بررسی بازی Labyrinth of Refrain: Coven of Dusk

اما نکته جالب توجه مکان‌های بازی به هوش مصنوعی دشمنان حاضر در آنجا برمی‌گردد که در صورت بهتر بازی کردن و حرفه‌ای بازی کردن شما، سخت‌تر و سخت‌تر در برابرتان ظاهر می‌شوند و گاهی ممکن است به کل نژادهای دشمن روبرویتان تغییر پیدا کند و شما بمانید و یک مشت دشمن قلدرتر از شما.

بررسی بازی Labyrinth of Refrain: Coven of Dusk

جدا از چرخیدن به طرفین (که گاهی با توجه به تکراری بودن شدید محیط‌های مختلف دچار یک سردرگمی طولانی هم خواهید شد) به موضوعی باید اشاره کرد که بازی Labyrinth of Refrain: Coven of Dusk سعی در تابوشکنی آن داشته و حرکتی نوآورانه از خود در کرده است! در این بازی‌ها معمولا برای رفتن به اینور و آنور نقشه کلی وقت هدر می‌شود و بازی دو راه حل پیش پای گیمر گذاشته: یکی گزینه خراب کردن دیوارها که البته به نوعی خودش موجب کندوکاو بیشتری شده و گیمر را بیشتر مجاب به چرخیدن در کل نقشه می‌کند؛ و دیگری هم قابلیت Fast Travel مانندی که در برخی اتاق‌های خاص یافت می‌شود (که بازهم باید بگویم یافتن همین اتاق هم کار حضرت فیل است)

بررسی بازی Labyrinth of Refrain: Coven of Dusk

با وجود گرافیک نه چندان بالای بازی ولی لااقل در نسخه پی سی هنوز هم شاهد قفل شدن های گاهی جریان بازی و ایجاد لگ در کات سین‌ها هستیم؛ البته کات‌سین‌ها صرفا دیالوگ محور هستند و خبری از سکانس‌های CGI و یا حتی انیمه‌ای نیست. طراحی کاراکترها هم همانند انیمه‌های ژاپنی صورت گرفته و روح انیمه در جای جای بازی حضور دارد؛ مثل شوخی‌های کمدی انیمه‌ای و البته از همه مهم‌تر، وجود کاراکتر بانو درونیا.

بررسی بازی Labyrinth of Refrain: Coven of Dusk

درونیا به تنهایی بار اصلی بازی Labyrinth of Refrain: Coven of Dusk را به دوش می‌کشد و شخصیت پردازی منحصر به فرد این دختر جادوگر لجباز و بی‌رحم و عوضی!! واقعا جالب از آب در آمده است. او به هیچکس جز منافع خودش کاری ندارد و یکی از بی‌رحم‌ترین افرادیست که در جهان بازی حضور دارد. درونیا تا حد زیادی ضدقهرمان محسوب می‌شود تا یک قهرمان و شخصیت منحصرش و رازهایی که کم کم از او در حین بازی پدیدار می‌شود، هم به داستان بازی جلا بخشیده و هم اینکه گیمر را با خود می‌کشاند.

بررسی بازی Labyrinth of Refrain: Coven of Dusk

ذکر این نکته ضروریست که بازی Labyrinth of Refrain: Coven of Dusk برخلاف ظاهر انیمه‌مانند و شاید بچه‌گانه آن، درجه بندی سنی بالایی در برخی کشورها دارد و برای سنین ۱۷ سال به بالا رتبه‌بندی شده است. خشونت کلامی و فیزیکی که در برخی حرکات درونیا و دیگر کاراکترها وجود دارد به کنار، محتویات و نوع شوخی‌های جنسی و اشارات مختلف به این زمینه‌ها در بازی و یا حتی طراحی برخی شخصیت‌ها، باعث شده که بازی این درجه‌بندی سنی را بگیرد. نکات بسیار ریز دیگری هم هست که زیرپوستی به بازی فضای مثبت هجده سالی می‌دهد  که برآمده از ذهن ژاپنی‌هاست و اهل فن حتما با آنها آشنا هستند!

بررسی بازی Labyrinth of Refrain: Coven of Dusk

بازی Labyrinth of Refrain: Coven of Dusk بعد از مدت‌ها سبک DRPG را راه انداخته و توانسته برخلاف سایر بازی‌های اینچنینی، اهمیت و تاکید خاصی به داستان و کاراکترهایش بدهد و همین موضوع تبدیل به برگ برنده‌اش شده است. چالشی بودن بازی و مدت زمان طولانی بازی (بیش از 50 ساعت) به همراه جنس کمدی خاص انیمه‌ای آن، باعث شده که این اثر را به عاشقان این سبک توصیه کرده و یا افرادی که قصد ورود به ژانر جدیدی دارند، می‌توانند با درونیا و عروسک‌هایش همراه شوند تا وارد سیاهچاله‌های دنیای گیم هم بشوند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار