کد خبر: ۲۱۰۲۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۰ - ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - 2018 December 02
با توجه به آنکه خورشید یکی از منابع انرژی تجدید پذیر و انبوه است، در بسیاری از کشورها در خانه ها از پنل های خورشیدی برای تامین برق و انرژی استفاده می شود.

به گزارش آی تابناک : خورشید یکی از پاک ترین و قابل اعتماد ترین منابع انرژی های تجدید پذیر است که می توان آن را به اشکال مختلف در خانه و کسب و کارهای مختلف استفاده کرد.

آژانس بین المللی انرژی در سال ۲۰۱۴ میلادی تخمین زد با توجه به رشد ادامه دار استفاده از منابع تجدیدپذیر انرژی تا ۲۰۵۰ میلادی، پنل های خورشیدی می توانند ۱۶ درصد الکتریسیته مصرف جهانی را تامین کنند. درهمین راستا آمار نشان می دهد در  ۲۰۱۷ میلادی پنل های خورشیدی ۱.۷ درصد از الکتریسیته تولیدی جهان را تامین کرده اند.

این درحالی است که ساخت خانه هایی با پنل های خورشیدی در سراسر جهان در حال افزایش است. پنل های خورشیدی فتوولتائیک انرژی نور خورشید را به الکتریسیته تبدیل می کنند.

پنل های خورشیدی منبع انرژی خانگی می شوند

 پنل های خورشیدی فتوولتائیک در اصل منبع تولید الکتریسیته برای مقاصد کوچک و متوسط هستند. این درحالی است که طی سال های اخیر هزینه های استفاده از پنل های خورشیدی درسراسر جهان کم شده و اکنون در بسیاری از کشورها خانه ها از این پنل ها برای تامین انرژی خود استفاده می کنند.

 در حال حاضر بسیاری از کشورهای صنعتی  مقدار قابل توجهی از ظرفیت شبکه توزیع برق خود را به وسیله انرژی خورشیدی تامین می کنند. بسیاری از کشورهای در حال توسعه نیز برای کاهش واردات سوخت به خورشید روی آورده اند.

در حال حاضر در خانه ها و مزرعه ها بیشتر از سیستم های فتوولتائیک استفاده می شود. این سیستم شامل پنل های خورشیدی هستند که روی سقف خانه یا مزرعه های خورشیدی نصب می شوند و انرژی خورشیدی را به الکتریسیته تبدیل می کنند.

به هرحال پنل های سقفی خورشیدی روی سقف ساختمان های مسکونی و تجاری نصب می شوند.

این سیستم شامل بخش های مختلفی مانند ماژول فتوولتائیک، سیستم نصب، کابل و مبدل های خورشیدی و دیگر تجهیزات الکتریکی است. سیستم های فتوولتائیک سقفی برای خانه های مسکونی به طور معمول قابلیت تولید ۵تا ۲۰ کیلووات برق را دارند اما پنل های خورشیدی که روی سقف ساختمان های تجاری ظرفیت تولید ۱۰۰ کیلووات برق یا بیشتر دارند.

پنل ها باید در مکانی نصب شوند که سایه نباشد و به خصوص از ساعت ۹ صبح تا ۳ بعداز ظهر در مقابل نورخورشید قرار گیرد. همچنین یک پنل خورشیدی رو به جنوب بیشترین میزان انرژی برای سیستم را فراهم می کند.

 بسیاری از خانه هایی که با کمک پنل خورشیدی انرژی خود را تامین می کنند، مازاد برق تولیدی خود را به شبکه توزیع برق محلی می فروشند. این ترتیبات  به نوعی هزینه سرمایه گذاری را برای صاحب پنل های خورشیدی فراهم می کند. بسیاری از مصرف کنندگان در سراسر جهان از این سیستم استفاده می کنند.

هزینه نصب سیستم خورشیدی در حال کاهش است

نصب این سیستم در خانه ها و در کشورهای مختلف هزینه های متفاوتی دارد. به عنوان مثال هزینه یک سیستم خورشیدی ۵ کیلوواتی در استرالیا از ۵۵۰۰ دلار شروع می شود و ممکن است به ۷ هزار دلار نیز برسد.

 این درحالی است که هزینه استفاده از سیستم های خورشیدی در سراسر ایالت کالیفرنیا در حال کاهش است. در سال ۲۰۱۱ میلادی هزینه نصب یک سیستم خورشیدی با ظرفیت ۴ کیلووات در کالیفرنیا بیش از ۳۴ هزار دلار بود. اما در ۲۰۱۸ میلادی این رقم به کمتر از ۱۳ هزار دلار رسیده است.

 این درحالی است که هند به انرژی خورشیدی زیادی دسترسی دارد و طی سال های اخیر بیشتر از این منبع انرژی استفاده می کند. در این کشور هزینه یک سیستم خورشیدی ۵ کیلوواتی حدود ۳تا ۴.۵ لاخ(معادل ۱۰۰ هزار روپیه) است.

خانه های کالیفرنیا خورشیدی می شوند

درهمین راستا خانه های خورشیدی مختلفی درسراسر جهان ساخته می شود و حتی کالیفرنیا نخستین ایالت در آمریکا است که قانون خورشیدی را برای خانه های جدید وضع کرده است.

کمیسیون انرژی این ایالت استانداردهایی تصویب کرده که باید روی سقف خانه ها پنل های خورشیدی نصب شود. خانه هایی که از ۲۰۲۰ در این ایالت ساخته می شوند مجهز به سیستم های انرژی خورشیدی خواهند بود. با تصویب این استاندارد،   هزینه احداث خانه ۹۵۰۰ دلار افزوده می شود اما حدود ۱۹ هزار دلار در انرژی و هزینه های نگهداری طی ۳۰ سال صرفه جویی می شود.

در استرالیا نیز خانه های خورشیدی زیادی ساخته می شوند. این کشور نیز به انرژی خورشیدی زیادی دسترسی دارد.




منبع : مهر 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار