کد خبر: ۲۰۹۸۰
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۸ - ۰۸ آذر ۱۳۹۷ - 2018 November 29
در سال ۲۰۱۹، غول‌های فناوری گوشی‌‌های هوشمندی روانه‌ی بازار خواهند کرد. حال این گوشی‌ها ممکن است چه ویژگی‌های منحصربه‌فردی داشته باشند؟

به گزارش آی تابناک : ۲۰۱۸ سالی پر از گوشی‌های هوشمند پرچمدار و جذاب بود: از گلکسی اس 9 سامسونگ گرفته تا آیفون 10 اس مکس اپل و البته میت 20 پرو هواوی. بااین‌حال، هرچه به پایان سال جاری میلادی نزدیک می‌شویم، این سؤال برای خیلی‌ها پیش می‌آید که گوشی‌های سال ۲۰۱۹ قرار است چه ویژگی‌هایی داشته باشند؟


در سال ۲۰۱۸، گوشی‌ها کم‌کم به‌سوی داشتن نمایشگر تمام‌صفحه قدم برداشتند و سازندگان تصمیم گرفتند نقش جک ۳.۵میلی‌متری هدفون را به‌مرور حذف کنند. یکی از ترندهای درخورتوجه سال ۲۰۱۸، نمایشگرهای دارای بریدگی بود؛ ترندی که با گوشی نه‌چندان موفق اسنشال فون آغاز شد و دیگر شرکت‌ها نظیر اپل و هواوی را نیز به‌سمت خود کشاند. سامسونگ در هیچ‌یک از گوشی‌های خود از بریدگی استفاده نکرد؛ اما این شرکت کره‌ای سرانجام در جریان برگزاری نطق اصلی SDC 2018 اعلام کرد که گوشی‌هایی با بریدگی Vشکل و Uشکل تولید خواهد کرد.

در سال ۲۰۱۹ نیز شرکت‌های بزرگ بازار طبق سنّت خود، گوشی‌های بهبودیافته‌ی جدیدی عرضه خواهند کرد. ازین‌رو، تصمیم گرفتیم مهم‌ترین ترندهای گوشی‌های هوشمند را در سال آینده‌ی میلادی پیش‌بینی کنیم.

سامسونگ گلکسی اس 8 / SAMSUNG GALAXY S8

5G

شبکه‌ی 4G یا LTE هنوز در برخی کشورها کامل دردسترس قرار نگرفته و این یعنی هنوزهم هستند کسانی که طعم سرعت بالای آن را نچشیده‌اند. بااین‌حال، چه آماده باشید چه نه، باید بدانید جدیدترین نسل از شبکه‌های ارتباطی یعنی 5G در راه است. زیرساخت شبکه‌ی 5G هنوز مراحل اولیه‌ی توسعه‌ی خود را طی می‌کند؛ اما اکثر سازندگان گوشی‌های هوشمند تصمیم گرفته‌اند از فرصت پیش‌آمده بهره ببرند و با فراهم‌سازی امکان پشتیبانی از این شبکه در گوشی‌شان، کاربران را بیش‌ازپیش به خرید محصولات خود ترغیب کنند.

حتی اگر نتوانید در یک سال آینده از اینترنت 5G استفاده کنید، دیدن برچسب مربوط به پشتیبانی گوشی‌تان از این شبکه، به این معنی است که محصولی تازه دراختیار دارید که می‌تواند چند سال جواب‌گوی نیازهایتان باشد. ازهمین‌رو، گوشی‌سازان شدیدا در پی آن هستند تا محصولات خودشان را به 5G تجهیز کنند.

افزایش چشمگیر سرعت دانلود و آپلود به‌همراه ظرفیت بیشتر شبکه از مزیت‌های مهم 5G به‌شمار می‌آید

گفتنی است اکثر شرکت‌های بزرگ از قبل اعلام کرده‌اند که قصد دارند گوشی 5G بسازند. وان‌پلاس، سامسونگ، سونی، هواوی و برخی شرکت‌های دیگر به‌صورت رسمی ساخت گوشی مجهز به فناوری 5G را تأیید کرده‌اند. همچنین، اپل وگوگل شرکت‌های بزرگی هستند که هنوز ساخت گوشی 5G را تأیید نکرده‌اند؛ اما پیش‌بینی می‌شود آن‌ها نیز به‌زودی خبر ساخت چنین محصولی را اعلام کنند.

دراین‌بین، سؤال مهمی پیش می‌آید: هنگام آماده‌شدن زیرساخت‌ها و عرضه‌ی گوشی‌های 5G، این شبکه‌ی ارتباطی چه مزیت‌هایی برای کاربران به‌همراه خواهد داشت؟ بدیهی است سرعت آپلود و دانلود سریع‌تر، یکی از مشخصه‌های مهم نسل پنجم شبکه‌های ارتباطی محسوب می‌شود. البته بهتر است بگوییم «خیلی‌ سریع‌تر»؛ چراکه در برخی ادعاها آمده که 5G می‌تواند درمقایسه‌با نسل قبل تا صدها برابر پرسرعت‌تر باشد. ویژگی مهم دیگر، ظرفیت بیشتر شبکه است. این، یعنی وقتی در جایی شلوغ نظیر ورزشگاه فوتبال یا ایستگاه قطار قرار می‌گیرید، امواج شبکه را ازدست نخواهید داد.

فلکس پای / FlexPai / نخستین گوشی تاشدنی دنیا

نمایشگرهای تاشدنی

گوشی‌‌های دارای نمایشگر تاشدنی قطعا محصولاتی ضخیم و گران‌قیمت خواهند بود. با همه‌ی این‌ها، این حقیقت را باید پذیرفت که چنین دستگاه‌هایی در سال ۲۰۱۹ توجهات را به‌سمت خود جلب خواهند کرد. سامسونگ از مدت‌ها پیش، ساخت گوشی تاشدنی را تأیید کرده و شدیدا مشتاق بود تا محصولش به نخستین گوشی تاشدنی دنیا تبدیل شود. باوجوداین، حدودا یک هفته قبل از رونمایی اولیه‌ی دستگاه تاشدنی سامسونگ، شرکت Royole با معرفیفلکس پای، رسما نخستین گوشی تاشدنی دنیا را رونمایی کرد.

فلکس پای محصولی بسیار ضخیم است و در ویدئوهای مرتبط به آن دیده‌ایم که رابط کاربری دستگاه نمی‌تواند با سرعت خود را با تغییر اندازه‌ی نمایشگر هماهنگ کند. تجربه‌ی نه‌چندان جذاب به‌جای‌مانده از فلکس پای در ذهن کاربران باعث می‌شود که برخی از افراد به گوشی تاشدنی سامسونگ حس خوبی نداشته‌ باشند. بااین‌حال، بهترین کار آن است که تا زمان رونمایی رسمی این محصول (با نام احتمالی گلکسی فلکس) صبر کنیم و ببینیم کره‌ای‌ها چه در چنته دارند.

گوشی‌های تاشدنی قیمت بسیار هنگفتی خواهند داشت

سامسونگ قرار نیست در بازار گوشی‌‌های تاشدنی تنها باشد. ریچارد یو، مدیرعامل هواوی، در جریان برگزاری کنفرانس رونمایی میت 20 (Mate 20) اعلام کرد که این شرکت از مدتی پیش کار روی گوشی تاشدنی را آغاز کرده است و قصد دارد آن را در سال ۲۰۱۹ رونمایی کند. ال‌جی نیز هنوز به‌صورت رسمی دراین‌باره صحبت نکرده؛ اما پتنت‌های اخیر منتسب به این شرکت نشان می‌دهد ال‌جی نیز در پی ساخت گوشی هوشمند تاشدنی است.

به احتمال قوی در جریان برگزاری CES 2019 در ژانویه (دی و بهمن۱۳۹۷) رونمایی رسمی گوشی‌های تاشدنی را شاهد خواهیم بود. البته نباید فراموش کرد چنین محصولاتی قرار است شدیدا گران‌قیمت باشند. اصلی‌ترین مزیت چنین محصولاتی این است که می‌توان با بهره‌مندی از آن‌ها به نمایشگری بزرگ دسترسی پیدا کرد که به‌راحتی تا و حمل می‌شود.

منظور از گوشی تاشدنی، محصولی شبیه ZTE Axon M نیست که دو نمایشگر جدا با یک لولا در وسطشان دارند. در گوشی‌های تاشدنی، نمایشگرها واقعا خم می‌شوند. گوگل اعلام کرده که اندروید ازاین‌پس به‌صورت رسمی از چنین نمایشگرهایی پشتیبانی می‌کند. باید منتظر ماند و دید که اپل نیز قصد دارد به این زودی‌ها وارد عرصه‌ی محصولات تاشدنی شود یا خیر.

آیفون 10 اس مکس / iPhone XS Max

تکامل بریدگی نمایشگر

درست است که به‌عقیده‌ی بسیاری از افراد، بریدگی بالای نمایشگر نخستین‌بار در گوشی اسنشال فون مشاهده شد؛ اما تا پیش از عرضه‌ی آیفون 10 در سال ۲۰۱۷،‌ دیگر شرکت‌های سازنده‌ی گوشی‌های هوشمند چندان تمایلی به استفاده از بریدگی در بالای نمایشگر محصولات خود نداشتند. حال پس از گذشت یک سال و صرف‌نظر از محصولات سامسونگ، تقریبا نمی‌توان هیچ گوشی دیگری پیدا کرد که به این ترند تجهیز نشده باشد. 


البته، خود سامسونگ نیز اخیرا اعلام کرد که قصد دارد به ساخت گوشی‌های دارای بریدگی نمایشگر روی بیاورد. این شرکت بزرگ کره‌ای قصد دارد نمایشگرهای جدیدی با نام اینفینیتی-یو (با بریدگی Uشکل) و اینفینیتی-وی (با بریدگی Vشکل) و اینفینیتی-اُ (با حفره‌ای دایره‌ای‌شکل در قسمت بالا سمت چپ) تولید کند. برخی منابع غیررسمی نیز از حضور نمایشگر اینفینیتی-اُ در گوشی گلکسی اس 10 خبر داده‌اند.

چون سازندگان گوشی‌ها در پی ساخت محصولی با نمایشگر تمام‌صفحه بودند، حاشیه‌ها را تا جای ممکن کاهش دادند. این کار باعث شد استفاده از بریدگی نمایشگر به آن‌ها تحمیل شود.

تا یک سال پیش، کمتر محصولی پیدا می‌شد که در بالای نمایشگرش بریدگی داشته باشد

حسگر اثرانگشت را می‌شد به قسمت پشتی گوشی منتقل کرد یا حتی مثل اپل، آن را کلا برداشت و با فیس آی‌دی جایگزین کرد. باوجوداین، ازآنجاکه هر موبایلی نیازمند دوربین سلفی است، سازندگان به‌ناچار مجبور شدند با ایجاد بریدگی در قسمت بالایی نمایشگر گوشی‌شان، دوربین سلفی و برخی حسگرهای لازم را در آن قرار دهند.

گوشی‌هایی نظیر وان‌پلاس 6T به‌لطف بهره‌مندی از بریدگی به فرم قطره توانسته‌اند به نمایشگری تقریبا تمام‌صفحه با بریدگی کوچک دست پیدا کنند. به‌علاوه، هواوی اخیرا اعلام کرده که قصد دارد محصولی تمام‌صفحه با نمایشگری مجهز به یک حفره تولید کند. یکی از موضوعات بدیهی، این است که بی‌شک سازندگان گوشی‌ها در محصولات ۲۰۱۹ خودشان از انواع بریدگی‌ها و حفره‌ها به اشکال مختلف استفاده خواهند کرد.

پیش‌بینی می‌شود سال ۲۰۱۹ آخرین سال پرتب‌و‌تاب بریدگی‌های بالای نمایشگر باشد، حداقل در گوشی‌های پرچمدار. سازندگان از مدت‌ها پیش کار روی حسگرهای اثرانگشت یکپارچه با نمایشگر را آغاز کرده‌اند و قطعا آن‌ها دیر یا زود راهی را نیز برای بردن دوربین به زیر نمایشگر پیدا خواهند کرد. این اتفاقات باعث خواهد شد دیگر نیازی به استفاده از بریدگی در بالای نمایشگر وجود نداشته باشد.

هواوی میت ۲۰ پرو / Huawei Mate 20 pro

دوربین‌های چندین‌وچندگانه

شرکت‌های سازنده‌ اخیرا نشان داده‌اند تمایلی مثال‌زدنی به استفاده از دوربین بیشتر در گوشی‌‌هایشان دارند. سامسونگ مدتی پیش دو گوشی گلکسی A7 و گلکسی A9 را به‌ترتیب با سه و چهار دوربین اصلی رونمایی کرد و قدم مهمی در این زمینه برداشت. زمانی را به‌خاطر بیاورید که گوشی‌های دارای دوربین دوگانه، محصولی نوآورانه و بدیع محسوب می‌شدند. زمان چندان زیادی از معرفی نخستین گوشی مجهز به دوربین دوگانه نمی‌گذرد؛ باوجوداین‌ باید از همین حالا خودمان را برای گوشی‌های دارای دوربین‌های چندگانه آماده کنیم.

درزمینه‌ی گوشی‌های مجهز به چندین دوربین اصلی، بیشتر با شایعات سروکار داریم تا تأییدیه‌های رسمی شرکت‌ها. با درنظرگرفتن پتنت جدید ال‌جی برای ساخت گوشی مجهز به ماژول دوربین ۱۶ گانه (!) به‌نظر می‌رسد شرکت‌های بزرگ بیش از آنچه فکرش را می‌کردیم، به ساخت گوشی‌های دارای دوربین پرتعداد اشتیاق نشان می‌دهند. حتی اخیرا تصاویر مفهومی منتسب به نوکیا 9 پیورویو، از وجود پنج دوربین در قسمت پشتی آن خبر داده‌اند. ظاهرا سازندگان قصد دارند تاجایی‌که پنل پشتی گوشی‌شان جا داشته باشد، دوربین در آن قرار دهند.

ظاهرا سازندگان می‌خواهند به‌مرور زمان، تمام فضای پشتی گوشی را به دوربین اختصاص دهند

 وجود سه یا چهار دوربین در قسمت پشتی گوشی تا حد زیادی منطقی به‌نظر می‌رسد؛ زیرا معمولا یکی از این دوربین‌ها از نوع عادی است و دوربین‌های دیگر لنز واید یا لنزهایی برای تشخیص عمق و ثبت افکت بوکه دارند. با تمام این‌ها، باید از خود پرسید حضور شانزده دوربین در پشت گوشی، چه مزیتی می‌تواند برای کاربر به ارمغان بیاورد؟ چنین حرکتی از ال‌جی منطقی است یا این شرکت صرفا بازی رسانه‌ای به‌راه انداخته؟

وجود دوربین‌های اضافه در اکثر مواقع برای ثبت افکت‌های بوکه مشابه دوربین‌های عکاسی گران‌قیمت است. چنین لنزهایی امکان زوم اپتیکال، صاف‌کردن پس‌زمینه‌ی تصاویر، HDR بهتر و... را فراهم می‌کنند. گوگل یکی از شرکت‌هایی است که اعتقاد چندانی به استفاده از دوربین زیاد ندارد. این غول جست‌وجوی دنیای اینترنت ترجیح داده در پیکسل‌هایش از پردازش نرم‌افزاری پیشرفته برای تصاویر استفاده کند. نتیجه‌ی این کار هم واقعا عالی بوده؛ زیرا گوشی‌های پیکسل درحال‌حاضر یکی از بهترین محصولات در بین گوشی‌های هوشمند برای عکاسی هستند.

پیش‌بینی می‌شود گوشی مجهز به شانزده دوربین ال‌جی بتواند با ثبت چندین‌وچند تصویر از زوایای مختلف، تصاویر سه‌بعدی چشم‌گیر و افکت‌های حرکتی جذابی خلق کند؛ اما وجود این همه دوربین در پشت گوشی واقعا تعجب‌برانگیز است، حداقل فعلا! به‌احتمال قوی، دوربین گوشی‌های هوشمند سال ۲۰۱۹ قرار است از جوانب زیادی تغییرات چشمگیری درمقایسه‌با گوشی‌های سال ۲۰۱۸ به خود ببینند.

هواوی میت ۲۰ پرو / Huawei Mate 20 pro

قدرت بیشتر در زمینه‌ی هوش مصنوعی

اگر پیگیر اخبار مربوط به گوشی‌های هوشمند در سال ۲۰۱۸ بوده باشید، قطعا شنیدن چنین خبری نمی‌تواند متعجبتان کند؛ زیرا هوش مصنوعی در گوشی‌های پرچمدار فعلی نقش مهمی ایفا می‌کند و سازندگان همواره بهای زیادی به آن می‌دهند. هرچه به فرارسیدن ۲۰۱۹ نزدیک‌تر می‌شویم، باید انتظار این را بکشیم که نقش AI در گوشی‌ها پر‌رنگ‌تر از قبل شود. این، یعنی گوشی‌های پرچمدار سال ۲۰۱۹ خواهند توانست به‌لطف بهره‌مندی از هوش مصنوعی کارهای بیشتری انجام دهند.

اکثر تراشه‌های به‌کاررفته در گوشی‌های پرچمدار، واحدهایی مستقل برای پردازش محاسبات مربوط به هوش مصنوعی دارند. این موضوع، یعنی تراشه‌های یادشده می‌توانند وظایفی را به‌طور ویژه پردازش کنند که به یادگیری ماشینی مرتبط هستند؛ وظایفی نظیر توانایی تشخیص سگ یا گربه در تصاویر یا توانایی تشخیص صدای کاربر.

گوشی‌های هوشمند ۲۰۱۹ بهبود نرم‌افزاری درخورتوجهی به خود خواهند دید

به‌عبارتی بهتر، این یعنی گوشی هوشمند مجبور نیست چنین وظایفی را در فضای کلاود آپلود کند. این موضوع باعث می‌شود دستگاه بتواند به‌سرعت به وظیفه‌ای خاص پاسخ دهد و سریع‌تر به نتیجه‌ی دلخواهتان دست پیدا کنید. با افزایش قدرت گوشی‌ها درزمینه‌ی هوش مصنوعی، تصاویر ثبت‌شده‌ی باکیفیت‌تری با دوربین گوشی‌ها را شاهد خواهیم بود.

گوشی‌های هوشمند قطعا ازلحاظ نرم‌افزاری نیز بهبود درخورتوجهی به خود خواهند دید و دستیارهایی نظیر سیری و گوگل اسیستنت و بیکس‌بی هوشمندتر از قبل خواهند شد. اگر اکثر نوآوری‌های مرتبط‌به گوشی‌های هوشمند سال ۲۰۱۹ به‌جای سخت‌افزار در نرم‌افزار آن‌ها اتفاق بیفتد، قطعا غافلگیر نخواهیم شد.






منبع : نیواطلس 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار