کد خبر: ۲۰۹۵۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۰۸ آذر ۱۳۹۷ - 2018 November 29
دانشمندان میکروب هایی را در اعماق اقیانوس آرام کشف کرده اند که می توانند لکه های نفتی خطرناک درون اقیانوس ها را پاکسازی نمایند. پژوهشگران تقریبا ده ها گونه جدید از میکروب ها را کشف کرده اند که برخی از آنها برای زنده ماندن و رشد گازهای گلخانه ای را می بلعند و برخی دیگر پسماندهای نفتی را.
به گزارش تابناک؛دانشمندان معتقدند این موجودات کوچک بالاخره روزی می توانند مواد شیمیایی دخیل در تغییرات اقلیمی نظیر متان موجود در اتمسفر یا حتی لکه های نفتی موجود در اقیانوس ها را از بین ببرند و به پاکسازی دوباره زمین کمک کنند.

این میکروب ها در رسوبات اعماق دریا در منطقه Guaymas Basin خلیج کالیفرنیا و توسط پژوهشگران دانشگاه تگزاس آستن کشف شده اند. تعدادی از آنها گروهی از مواد شیمیایی تحت عنوان هیدروکربن ها را به عنوان منبع انرژی خود کار می برند که شامل برخی گازهای گلخانه ای نظیر متان می شوند.

گازهای گلخانه ای

جالب اینکه این موجودات آنقدر از نظر ژنتیکی با میکروب های دیگر تفاوت دارند که شاخه جدیدی را به درخچه حیات اضافه می کنند. به گفته دکتر برت بیکر پژوهشگر ارشد این پروژه:

این مساله نشان می دهد که اعماق اقیانوس ها حاوی تنوع زیستی کشف نشده و بسیار وسیعی است. درست در زیر سطح اقیانوس ها مخازن عظیمی از گازهای گلخانه ای شامل متان، پروپان، بوتان و موارد دیگر وجود دارد و این میکروب از آزاد شدن گازهای مذکور به درون جو جلوگیری می کنند. این میکروب ها در واقع قادرند نفت و دیگر مواد شیمیایی مضر را تجزیه نمایند.

و اما دانشمندان برای انجام این پژوهش رسوبات موجود در عمق ۲۰۰۰ متری اقیانوس ها را مورد بررسی قرار دادند؛ یعنی درست جایی که فعالیت های آتشفشانی موجب افزایش دما به حدود ۲۰۰ درجه سانتی گراد می شود. آنها در ادامه نمونه های مورد نیازشان را با کمک شناور آلوین جمع آوری کردند (همان زیردریایی که کشتی تایتانیک را پیدا کرد) چراکه میکروب ها در محیط های بسیار زیرین اقیانوس زندگی می کنند.

روی هم رفته دانشمندان ۵۵۱ ژنوم را مورد تحلیل قرار دادند و بعد از بررسی DNA آنها دریافتند که ۲۲ موردشان شاخه جدیدی را به درخچه حیات اضافه می کنند. ژن این موجودات نشان می داد که برای زنده ماندن و رشد هیدروکربن ها را مصرف می کنند و رفتارهای غیرمعمولی دارند که می شود با کمک شان آلودگی را از سطح کره زمین پاک کرد. در انتها بد نیست اشاره کنیم که دانشمندان برای پاکسازی اقیانوس آرام گام هایی را هم برداشته اند. از جمله آنکه با کمک یک کشتی ۵۲ میلیون دلاری اقدام به جمع آوری پلاستیک در داخل آن کردند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار