کد خبر: ۲۰۹۳۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - 2018 November 28
اغلب فلزات دمای ذوب بالایی دارند و طلا هم از این قاعده جدا نیست. این فلز در دماهای بالاتر از ۱۰۶۴ درجه سانتی گراد به مایع تبدیل می شود. اما حالا محققان دانشگاه فناوری Chalmers در سوئد راهی برای ذوب کردن این فلز در دمای اتاق پیدا کرده اند (این کشف زمانی رخ داد که محققان مشغول بررسی نمونه های طلا با کمک میکروسکوپ های الکترونی بودند).
به گزارش تابناک؛در این میکروسکوپ ها برخلاف انواع اپتیکال که از نور مرئی و سیستمی از لنزها برای بزرگنمایی اشیاء کوچک استفاده می کنند، از الکترون برای تولید تصاویر اشیاء به شدت کوچک کمک گرفته می شود. در واقع به لطف این تکنیک راهی برای مطالعه اتم ها در اختیار دانشمندان قرار می گیرد.

Ludvig de Knoop از دپارتمان فیزیک دانشگاه Chalmers قطعه کوچکی از طلا را در یک میکروسکوپ الکترونی قرار داد تا نحوه اثرگذاری میدان الکتریکی بر اتم های طلا را کشف نماید. او به صورت گام به گام میدان الکتریکی یاد شده را تقویت کرد و همزمان بزرگنمایی میکروسکوپ را هم در بالاترین وضعیت قرار داد.

de Knoop دراین باره به نشریه نیوزویک اینطور گفت:

ما می خواستیم ببینیم وقتی طلا تحت تاثیر یک میدان الکتریکی قوی قرار بگیرد چه اتفاقی برایش رخ می دهد. یکی از اثرات شناخته شده روی فلزاتی که در این شرایط قرار می گیرند این است که مستقیما از حالت جامد تبدیل به بخار می شوند.

وقتی او اتم های طلا در نمونه زیر میکروسکوپ را بررسی کرد با اتفاقی غیرمنتظره روبرو شد: با وجود آنکه دما در سطح معمول اتاق قرار داشت لایه های سطحی طلا ذوب شده بودند.

ذوب طلا در دمای اتاق

او در ادامه می گوید:

ما در نهایت بعد از تحلیل داده ها و فیلم های ضبط شده از آزمایش متوجه شدیم که اتفاقی جدید رخ داده. شگفتی ماجرا این بود که تعدادی از اتم های سطح بیرونی طلا پیش از آنکه تبخیر شوند ذوب شده بود. این یک پدیده عجیب است و مطمئنا دانش عمیقی از طلا در اختیارمان می گذارد.

براساس اعلام محققان اتم های طلا تحت تاثیر میدان الکتریکی برانگیخته می شوند و همین مساله موجب می شود که ساختار منظم خود را از دست بدهند و پیوندهای میانشان از ضعیف شود. در انتها اینطور نتیجه گیری شد که میدان الکتریکی باعث بروز عیوب و کاستی هایی در لایه های سطحی طلا شد و در نهایت سطح آن را ذوب کرد.

de Knoop در ادامه گفت:

ما همکاری نزدیکی با نظریه پردازان داشتیم و با استناد به شبیه سازی های انجام شده توسط آنها دریافتیم در این میدان های الکتریکی قوی، پیوند میان اتم ها ضعیف می گردد  و در نتیجه می توانند به آزادی حرکت نمایند. نکته مهم دیگر این است که تنها ۲ تا ۳ لایه از اتم ها میدان الکتریکی یاد شده را احساس می کنند و هرچه به سمت مرکز طلا بروید شدت این میدان کمتر شده و در نهایت به صفر می رسد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار