کد خبر: ۲۰۸۷۲
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۳ - ۰۴ آذر ۱۳۹۷ - 2018 November 25
یک شرکت موفق همواره باید برای همه‌ی پروژه‌های خود آلترنتیو داشته باشد حتی اگر این پروژه‌ها بسیار هم موفق باشند. اما آیا تا به حال به جایگزین اندروید فکر کرده‌اید؟ فیوشا سیستم عاملی است که به صورت چراغ خاموش برای دستگاه‌های همراه توسط گوگل توسعه داده می‌شود و به تازگی توانسته در دنیای واقعی تست‌های خود را روی پلتفرم Kirin 970 هواوی طی کند.

به گزارش آی تابناک : شاید تا به حال در مورد سیستم عامل مخصوص موبایل گوگل فیوشا کمتر شنیده باشید. گوگل هم علاقه‌ای ندارد تا در این مورد صحبت زیادی داشته باشد و سیاست فعلی شرکت بر حرکت بدون سر و صدا و تبلیغات تا رسیدن به یک محصول واقعی و کاربردی است. این سیستم عامل متن باز که موجودیت آن از دو سال پیش و تحت پروژه‌ای در GitHub اعلام شد با کرنلZircon (بر پایه لینوکس) و بر پایه پلتفرم ARM طراحی شده و از زبان‌های ترکیبی پایتون،Go، C، CPP، Swift و به همراه چند زبان دیگر برای توسعه آن استفاده می‌شود.

اما خبر جدید در مورد این سیستم عامل اضافه شدن پشتیبانی از تراشه پردازنده Kirin 970 و تست موفقیت آمیز میکروکرنل Zircon روی گوشی هواوی آنر پلی حکایت دارند. این اطلاعات جدید نشان می‌دهد که فیوشا در حال خروج از فاز آزمایشی صرف روی شبیه‌ساز‌ها و امولاتورهاست و کم‌کم راه خود را به دنیای واقعی نیز پیدا می‌کند.

البته اگر شما از جمله کسانی هستید که تا به حال چیز زیادی در مورد این سیستم عامل نشنیده و یا اطلاعات زیادی در مورد آن ندارید باید بگوییم که در این ویژگی تنها نیستید؛ چرا که اصولاً از این پروژه اطلاعات زیادی به بیرون درز نکرده است و فعلاً فقط می‌دانیم که این پروژه با همان توضیحات محدود فوق وجود داشته و در حال توسعه است و قرار است از آن روی دستگاه‌های همراه مانند اسمارت‌فون‌ها، تبلت‌ها و کامیپوترهای قابل حمل و البته سیستم‌های نهان(embedded systems) استفاده شود. البته نمونه‌های اولیه‌ای از این سیستم عامل نیز در شبیه‌سازها آماده شده‌اند که می‌توانید بررسی سطحی از آن را که در حال اجرا روی تبلت گوگل پیسکل بوک است در ویدئوی زیر تماشا کنید. این ویدئو نشان می‌دهد نسخه اولیه فیوشا دارای رابط کاربری بسیار روان و سریعی بوده و می‌تواند ویژگی‌های گرافیکی رده بالایی داشته باشد که بر پایه API‌های Vulkan نوشته شده و تا نرخ 120 فریم بر ثانیه را ارائه دهد.

به هر حال اجرای این سیستم عامل بر روی گوشی آنر پلی و پلتفرم Kirin 970 حاوی پیامی مهم است و آن هم برنامه گوگل برای ورود هر چه سریعتر این گوشی به دنیای واقعی است. امیدواریم با تدابیری که اندیشیده می‌شود فیوشا بتواند به سیستم عاملی با ویژگی‌های جذاب، مفید، کاربردی و بدون محدودیت‌های خاص تبدیل شود تا علاوه بر آلترنیتیو بودن اندروید، راه را برای توسعه هر چه بیشتر سیستم‌عامل‌های موبایل و ورودی بیشتر آنها به دنیای واقعی فراهم کند.

در نهایت هم می‌توان این احتمال را داد که در آینده نه چندان دور خبرهای بیشتری از این پروژه بشنویم و اگر خوش شانس باشیم این احتمال وجود دارد که حتی در کنفرانس آتیGoogle I/O مطالب جدیدی در مورد فیوشا به اطلاع عموم برسد.





منبع : شهر سخت افزار 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار