کد خبر: ۲۰۸۲۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۴ - ۰۱ آذر ۱۳۹۷ - 2018 November 22
اگر یک رایانه شخصی جدید همراه با ویندوز 10 نسخه Home از پیش نصب شده، خریداری کنید، ممکن است از نحوه عملکرد نسخه سیستم‌عامل آن راضی نباشید.

به گزارش آی تابناک : این نسخه در بازار (شاید ما باید آن را فقط ویندوزی برای Cheapskates بنامیم) دارای ویژگی‌هایی نیست که شما برای انجام کارهای جدی خود به آن نیاز دارید: دسترسی به سرور دسکتاپ از راه دور، رمزگذاری دیسک BitLocker، پشتیبانی از سیاست گروه و کنترل بر روی زمان به هنگامی نصب به‌روزرسانی‌ها، فقط برای شروع.

شما می‌توانید با 99 دلار سیستم‌عامل خودرا ارتقا دهید، اما قبل از اینکه به کیف پول خود مراجعه کنید، یک گزینه‌ی ارزان‌تر دیگر را در نظر بگیرید.

آیا شما یک product key قدیمی از ویندوز 7 نسخه Pro یا Ultimate و یا ویندوز 8.1/8 نسخه Pro، برای دوز زدن آن در اختیار دارید؟ این product key را می‌توان برای فعال کردن یک ارتقاء رایگان از ویندوز 10 نسخه Home به ویندوز 10 نسخه Pro استفاده کرد، که به طور بالقوه برای شما هزینه ارتقاء را حفظ خواهد کرد. در حقیقت شما می‌توانید از یک product key هر کدام از نسخه‌های قدیمی‌تر ویندوز برای انجام یک نصب تمیز و یا ارتقاء به نسخه Pro استفاده کنید.

ارزش آن را دارد که از طریق گاراژ، انبار یا آرشیوهای ایمیل خود جستجو کنید تا ببینید آیا می‌توانید یکی از product keyهای قدیمی خود را پیدا کنید. شاید شما هنور دارای یک product key برای ارتقاء ویندوز 8 با یک تخفیف قابل توجه باشید، که این قابلیت را مایکروسافت در چند ماه اول پس از عرضه محصول نامطلوب در سال 2012 ارائه داد.

یا شاید شما یک کپی کوچک خرده فروشی از ویندوز 10 نسخه Professional یا Ultimate را داشته باشید، که در آن لایسنس مربوط به product key دیگر در حال استفاده نیست.

در واقع ، شما تنها باید یک بار از product key قدیمی‌تر استفاده کنید. پس از ارتقاء از ویندوز 10 نسخه Home، لایسنس دیجیتال ویندوز 10 نسخه Pro به سخت‌افزار خاصی که شما به‌روزرسانی کرده‌اید متصل شده است و به شما این امکان را می‌دهد که نسخه ویندوز خود را در آن سخت افزار در همان زمان، بدون نیاز به یک product key، نصب کنید.

این سناریو در ابتدای برنامه ارتقا ویندوز 10 کار می‌کرد و بعد از چند آزمایش و گزارش‌های متعدد از آزمایش کنندگان مستقل در سراسر جهان می‌توانم تایید کنم که هنوز هم در اواسط سال 2018 این کار با موفقیت انجام می‌شود.

مایکروسافت ابتدا این گزینه را در ویندوز 10 نسخه 1511 در دسترس قرار داد. از آن زمان به بعد، این روند را به طرز چشمگیری ساده کرده است.

من اخیرا  سناریوهای ارتقاء / فعال‌سازی را روی انواع مختلف سخت‌افزارها آزمایش کرده‌ام تا ببینم این روند چگونه کار می‌کند.

ارتقاء سیستم‌عامل رایانه شخصی جدید از نسخه Home به Pro

با فرض اینکه شما یک رایانه شخصی جدید با ویندوز 10 نسخه Home نصب شده توسط OEM خریداری می‌کنید. برخی از فروشندگان گزینه ارتقاء را به‌عنوان بخشی از این خرید پیشنهاد می‌کنند اما بسیاری از رایانه‌های شخصی که در این کانال خرده‌فروشی فروخته می‌شوند با نسخه Home از قبل نصب شده، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

همچنین این آموزش می‌تواند برای ارتقاء رایگان ویندوز 10 که قبلا از یک نسخه Home ویندوز 7 یا ویندوز 8.X استفاده کرده‌اید، مفید باشد.

در هر دو مورد ارتقاء فقط چند دقیقه طول می‌کشد. به مسیر Settings > Update & Security > Activation بروید، که در آن شما باید یک صفحه مانند تصویر زیر را مشاهده کنید:

اگر شما یک product key نسخه Pro را ندارید و می‌خواهید آن را خریداری کنید، می‌توانید بر روی Go to the Store کلیک کنید و با هزینه 100 دلار یک ارتقاء را به آسانی خریداری کنید.

اما اگر product key برای ویندوز 10 نسخه Pro، ویندوز 7 نسخه Professional یا Ultimate، ویندوز 8/8.1 نسخه Pto را در اختیار دارید، شما می توانید بر روی دکمه Change Product Key کلیک کنید و این کلید محصول 25 کاراکتری را وارد کنید.

جهت استفاده از product key نسخه قدیمی‌تر برای انجام این ارتقاء، به دو مرحله نیاز دارد. خوشبختانه، در به‌روزرسانی‌های ویژگی‌ اخیر این فرآیند دو مرحله‌ای ضروری نیست.

پس از وارد کردن product key، دستورالعمل‌ها را برای انجام ارتقاء دنبال کنید.

شما شاهد یک سلسله از صفحه پیشرفت خواهید بود، سپس سیستم شما دوباره راه‌اندازی خواهد شد. پس از اتمام ارتقاء، باید یک اعلان موفقیت‌آمیز را مشاهده کنید. دوباره صفحه فعال‌سازی را بررسی کنید تا مطمئن شوید که اکنون ویندوز 10 نسخه Pro را اجرا می‌کنید.

نصب تمیز

بعد از اینکه شما با موفقیت یک ارتقاء را در خانه انجام دادید، شما می‌توانید با خیال راحت product key را دور بریزید. ارتقاء شما اکنون یک لایسنس دیجیتال است که به سخت‌افزار منحصر به فرد شما متصل می‌باشد. اگر یک نصب مجدد از ویندوز را اجرا کنید، سرورهای فعال‌سازی مایکروسافت سخت‌افزار را تشخیص داده و ویندوز 10 را به طور خودکار فعال می‌کند.

این سناریو در یک دستگاه HP Spectre x360 با ارتقاء SSD که در ابتدا با ویندوز 8.1 نسخه Home عرضه شده بود، انجام شد و با موفقیت به ویندوز 10 نسخه Pro ارتقاء یافت. بعد از اینکه ارتقا کامل شد، از یک فلش USB برای نصب تمیز ویندوز 10 نسخه Pro استفاده کردم.

دو بار در طول فرآیند نصب، از من خواسته شد تا یک product key را وارد کنم. در هر دو دفعه گزینه‌ای را انتخاب کردم تا بدون وارد کردن product key بتوانم مراحل نصب را ادامه بدهم. هنگام نصب، ویندوز 10 نسخه Pro را به عنوان نسخه نصبی انتخاب کنید.

هنگامی که نصب کامل شد و وارد سیستم شدید، وضعیت فعال‌سازی را در مسیر Settings > Update & Security > Activation بررسی کنید. مشاهده می‌کنید که سیستم به درستی فعال شده است، زیرا سرورهای مایکروسافت سخت‌افزار را شناسایی کرده و از لایسنس دیجیتال استفاده می‌کنند.

نصب مجدد تمیز همراه با ویرایش ارتقاء

هنگامی که یک سیستم دارید که شامل لایسنس‌های دیجیتال برای هر دو ویندوز 10 نسخه Home و ویندوز 10 نسخه Pro است، یک راه‌حل برای این سری از حالات وجود دارد. در این سناریو، شما می‌توانید ناخواسته ویندوز 10 نسخه Home را بازیابی کنید.

این حالت در حین آزمایش برای من اتفاق افتاد هنگامی که از فایل image برای بازیابی رایانه‌ای که در ابتدا با ویندوز 8.1 نسخه Home عرضه شده بود استفاده کردم و پس از آن رایانه‌ی بازیابی شده با استفاده از ابزار بازیابی ویندوز 10 آن را ارتقا دادم. این تعجبی ندارد چون که من با نصب ویندوز 10 نسخه Home مواجه شدم.

اگر چنین اتفاقی برای شما هم رخ داد، product key اصلی خود را جستجو نکنید. بجای آن از product key عمومی مایکروسافت برای ارتقاء استفاده کنید.

به مسیر Settings > Update & Security > Activation and click Change Product Key بروید. سپس product key پیش‌فرض ویندوز 10 را وارد کنید:

VK7JG-NPHTM-C97JM-9MPGT-3V66T

دستورالعمل‌ها را برای ارتقاء از نسخه Home به نسخه Pro دنبال کنید. از آنجا که سخت‌افزار شما در حال حاضر لایسنس دیجیتال برای نسخه Pro را دارد، به طور خودکار فعال خواهد شد.

البته این product key عمومی جادویی نیست. اگر سخت‌افزار شما قبلا لایسنس Pro را نداشته باشد، یک خطای فعال‌سازی را دریافت خواهید کرد، که باید یک product key مناسب را ارائه دهید یا برای ارتقاء آن هزینه‌ی لازم را پرداخت کنید.




منبع : ZDNET
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار