کد خبر: ۲۰۷۷۷
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۳ - ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - 2018 November 20
مدیر مجمع اقتصاد فناوری نانو با اشاره به مهمترین مقاصد صادراتی نانو در سال ۹۶ گفت: به ترتیب عراق، ترکیه و افغانستان کشورهایی هستند که محصولات نانویی به آنها صادر شده است.
به گزارش آی تابناک : دکتر رضا اسدی‌فرد مدیر مجمع اقتصاد فناوری نانو در «ششمین مجمع اقتصاد فناوری نانو» که در پژوهشگاه نیرو در حال برگزاری است، اظهار داشت: همه بحث‌های ما در این مجمع در خصوص زیست‌بوم نوآوری، مدیریت نوآوری و کسب و کار با مشارکت تمام فعالان و شرکت‌های دانش‌بنیان است.

وی با بیان اینکه این مجمع به ارزش شبکه‌سازی توجه دارد، افزود: در اینجا می‌خواهیم فرصت‌ها را تعیین کنیم و از تجربیات واقعی صاحبان ایده و سرمایه‌گذاران بهره ببریم.

مدیر مجمع اقتصاد فناوری نانو با بیان اینکه بنا داریم از شرکت‌های فناور، صنعتی و شرکت‌های فعال در زمینه صادرات تقدیر کنیم، گفت: این شرکت‌ها توانسته‌اند محصولات خود را مبتنی بر فناوری نانو، تولید و صادر کنند.

اسدی‌فرد با اشاره به پنجره فرصت‌های نانو در صنعت گفت: حوزه‌های الکترونیک چاپی، باتری‌های لیتیومی، سلول‌های خورشیدی و شیرآلات از جمله زمینه‌هایی هستند که به واسطه نانو توانسته‌اند در صنعت حضور پیدا کنند.

نفوذ فناوری نانو در صنعت تولید شیرآلات بهداشتی

وی در خصوص نفوذ فناوری نانو در صنعت تولید شیرآلات بهداشتی گفت: در حال حاضر ضریب نفوذ فناوری نانو در صنعت شیرآلات بهداشتی به بیش از ۲۵ درصد رسیده است.

مدیر مجمع اقتصاد فناوری نانو ادامه داد: در حال حاضر ۱۱ شرکت تولیدکننده شیرآلات بهداشتی کشور که ۵۰ درصد سهم این بازار را در اختیار دارند، در تولیدات خود از نانوپوشش‌های دکوراتیو مبتنی بر فناوری PVD استفاده می‌کنند.

به گفته وی، در حال حاضر ماشین‌آلات ساخت تولید شیرآلات در کشور در حال تولید و صادرات است، زیرا خوشبختانه ۹۸ درصد صنعت شیرآلات در کشور ما داخلی است.

اسدی‌فرد با اشاره به پنجره فرصت فناوری نانو برای ورود به فناوری سلول‌های خورشیدی تاکید کرد: استفاده از فناوری نانو و به‌کارگیری سلول‌های خورشیدی طی ۱۰ سال اخیر با رشد ۴۲ برابری مواجه بوده است.

وی خاطرنشان کرد: معمولاً سلول‌های خورشیدی متداول تغییر زیادی در ورود به فناوری داشته‌اند و منحصراً در کشورهای معدودی به تولید می‌رسیده و با زیرساختی گرانقیمت مواجه بوده‌اند.

مدیر مجمع اقتصاد فناوری نانو افزود: سلول‌های خورشیدی نانو ساختار، همگام با کشورهای پیشرو، پیش رفته به طوری که زیرساخت آن در کشورها موجود بوده است و از تجهیزات ارزان، انعطاف‌پذیر و شفافی در ساخت آنها استفاده می‌شود.

اسدی‌فرد با تأکید بر اینکه آینده کشورها در گروی توسعه‌ باتری‌های پیشرفته است، گفت: درواقع می‌توان به راحتی گفت که آینده در دست کسانی است که از فرصت اقتصاد مبتنی بر نانو در تولید باتری‌های پیشرفته استفاده می‌کنند.

وی تأکید کرد: باتری‌های پیشرفته از جمله فناوری‌هایی است که از نانو به خوبی بهره برده است.

مدیر مجمع اقتصاد فناوری نانو با اشاره به چشم‌انداز ورود نانو به باتری‌های پیشرفته گفت: بر اساس گزارش بلومبرگ، تا سال ۲۰۴۰ حدود ۱۰۰۰ گیگاوات ظرفیت برق ناشی از ذخیره‌سازهای انرژی خواهد بود که این میزان ۱۸ برابر پیک مصرف برق ایران است.

اسدی‌فرد در خصوص پنجره فرصت فناوری نانو برای ورود به الکترونیک چاپی افزود: اگر در این زمینه زیرساخت‌هایی در کشور فراهم شود، فارغ‌التحصیل دانشگاه‌هایمان به کشورهای دیگر مهاجرت نمی‌کنند و می‌توانند محصولات و اپلیکیشن‌های زیادی را در زمینه الکترونیک چاپی به تولید برسانند.

وی خاطرنشان کرد: الکترونیک چاپی در حسگرهای زیستی، دما، فشار و گاز، بسته‌بندی هوشمند موادغذایی، منسوجات هوشمند، نمایشگرهای انعطاف‌پذیر، مدارهای الکترونیکی و ... کاربرد دارند.

مدیر مجمع اقتصاد فناوری نانو ادامه داد: البته چالش‌هایی نظیر جوهرها و تجهیزات در این مسیر وجود دارد.

اسدی‌فرد اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۷ حجم بازار الکترونیک چاپی به ۷۵ میلیارد دلار برسد.

آمار تعداد محصولات نانوی ایرانی

وی خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۸۷ تنها ۱۳ محصول در حوزه نانو به تولید ‌رسیده اما اکنون بعد از ۱۰ سال، ۴۹۴ محصول نانویی به تولید می‌رسد.

مدیر مجمع اقتصاد فناوری نانو درباره رشد حجم بازار نانوی ایران گفت: بازار نانو در سال ۹۶ برابر با ۱۳۷۴ میلیارد تومان بوده است که ۱۸ درصد از این میزان صادر شده است، درحالی‌که در سال ۹۲ میزان فروش محصولات نانو برابر با ۷۹ میلیارد تومان بوده است.

سهم حوزه‌های صنعتی از بازار نانوی ایرانی

اسدی‌فرد گفت: صنایع نساجی و پوشاک، تجهیزات و ماشین‌آلات، پلیمر و کامپوزیت، دارو و سلامت، نانو مواد، خدمات، نصب انرژی، حمل و نقل، موادغذایی، لوازم خانگی، ساخت و ساز، پوشش‌های سخت صنعتی از جمله صنایعی هستند که فناوری نانو به آنها نفوذ پیدا کرده است.

وی با اشاره به مهم‌ترین مقاصد صادراتی نانو در سال ۹۶ افزود: به ترتیب کشورهای عراق، ترکیه، افغانستان، لهستان، گرجستان، هند، ترکمنستان، آذربایجان، ارمنستان، عمان و ... کشورهایی هستند که محصولات نانوی ایرانی را مصرف می‌کنند.

به گفته مدیر مجمع اقتصاد فناوری نانو، عراق به میزان ۱۵ میلیون دلار، ترکیه ۱۲.۹ میلیون دلار و افغانستان به میزان ۹.۸ میلیون دلار، حجم صادراتی محصولات نانو به این کشورها است.

اسدی‌فرد خاطرنشان کرد: طی چهار سال اخیر ما توانسته‌ایم به بیش از ۵۰ کشور صادرات داشته باشیم.





منبع : مهر 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار