کد خبر: ۲۰۷۶۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - 2018 November 20
دنیای سخت افزار هر چند که این روزها با ثبات و حتی کاهش قیمت نسبی ماژول های رم (عمدتا DDR4) روبرو است، اما از سوی دیگر به زودی شاهد مشکلاتی است که تا پیش از این نیز مدیر عامل شرکت "ایسوس" نیز راجب آن هشدار داده بود. از آنجایی که حساب و کتاب دنیای اقتصادی IT در خارج از ایران بسیار دقیق است، DigiTimes گزارشی از تهیه کرده است که البته برای فعالان سخت افزار و نویسندگان این حوزه، چندان غیر منتظره نبوده است.
به گزارش تابناک؛، نیمه نخست سال 2019، بدترین فصل تجاری برای بازار سخت افزارهای مادر، نظیر کارت گرافیک، پردازنده، مادربرد و حتی کامپیوترهای آماده خواهد بود. اما دلایل این اتفاق چیست؟ به گزارش DigiTimes و شرکت های تایوانی، دلایل این افت احتمالی بازار در نیمه نخست سال 2019، تنها به یک مورد محدود نمی شود. نخستین علت این کاهش تجارت سخت افزاری، فروکش کردن تب ماینینگ است؛ همانطور که می دانید، بیت کوین این روزها با افت ارزش کم سابقه ای روبرو است؛ از جمله دلایل آن می توان به محدودیت هایی که دولت ها برای این ارز دیجیتال ایجاد کرده و یا هشدار بانک جهانی اشاره کرد.

فروکش کردن تب و تاب ماینینگ، باعث شده است تا فروش مادربرد های ماینینگ و کارت گرافیک به طور چشمگیری کاهش یابد. NVIDIA و AMD نخستین شرکت هایی هستند که در این راستا با بهم خوردن معادلات و پیشبینی ها دست و پنجه نرم می کنند. تمامی سازندگان کارت گرافیک در چند ماه آینده با یک سناریوی بی نظیر مواجه خواهد شد. عوامل دیگر مانند جنگ تجاری ایالات متحده و چین، یکی دیگر از نگرانی هایی است که بر بازار IT سایه افکنده است.

شرکت NVIDIA به تازگی کارت گرافیک های GeForce RTX 20 را در 3 مدل پرچمدار راهی بازارهای جهانی کرده است؛ اما به دلیل قیمت بالای این محصولات، فروش آنی و سنگینی در انتظار این شرکت و شرکای تجاری آن نبوده و انویدیا در کوتاه مدت نیز مدل های میان رده از Turing را راهی بازارهای جهانی نخواهد کرد. هر چند که انتظار می رفت که با افزایش قیمت CPUهای اینتل، کاربران و حتی شرکت های سازنده کامپیوتر به سمت AMD متمایل شوند، اما ظاهرا فشار سنگین بر خط تولید پلتفرم های 14 نانومتری اینتل همچنان ادامه داشته و با وجود ثبات قیمت در روزهای اخیر، اما همچنان امکان بالا رفتن قیمت وجود دارد.

بالا رفتن قیمت CPUهای اینتل تنها مشکل نبوده و کمبود موجودی نیز یکی دیگر از مشکلاتی است که نه تنها اینتل، بلکه سازندگان کامپیوتر، لپ تاپ و ... نیز با آن مواجه هستند. به دلیل بالا رفتن قیمت و کمبود موجودی CPUهای اینتل، برخی شرکای تجاری و سازندگان سخت افزار با مسئله تلخ کمبود توزیع روبرو شده اند که در بازار آنها برای نیمه نخست سال 2019 تاثیر مستقیم خواهد داشت. حتی برخی از متخصصان این حوزه، احتمال داده اند که سازندگان اصلی سخت افزار مانند Intel و NVIDIA احتمالا قیمت رسمی برخی از محصولات خود را نه تنها کاهش نداده بلکه بالا نگاه خواهند داشت؛ این عکس العمل در راستای سودآوری بیشتر به منظور جبران ضررهای مالی است که در متن بدانها اشاره شده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار