کد خبر: ۲۰۷۳۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۴ - ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - 2018 November 19
به گزارش تابناک: از ابتدای سال 97 خورشیدی، افزایش شدید نرخ ارز های جهانی، خصوصا دلار، بازار داخلی ایران را با مشکلات غیر قابل انکاری روبرو کرد. کاهش قدرت خرید مردم، شرکت های بسیاری را به ورطه نابودی کشانده است. از تعدیل نیرو تا عدم امکان پرداخت حقوق معوقه کارمندان و کارکنان، از جمله مشکلات پشت پرده ای هستند که شرکت های IT ایرانی ماه ها است که با آن دست و پنجه نرم می کنند.

افزون بر افزایش نرخ ارز، بخشی از تحریم های بین المللی نیز چوبی در چرخ توسعه و تجارت ایران است که متاسفانه در حال حاضر هیچ پایانی برای آن دیده نمی شود. در اواسط مهر ماه سال جاری بود که در نهایت مقداری از ارزش ارز های خارجی کاسته شده و قیمت آنها رو به زوال نهاد؛ هر چند که این کاهش قیمت چندان چشمگیر نبوده و تاثیر زیادی بر بازار "سخت افزار" نگذاشت، اما دست کم از بالا رفتن قیمت ها جلوگیری کرد. به عنوان مثال پردازنده ای که به قیمت 2 میلیون و 700 هزار تومان رسیده بود، با 150 الی 200 هزار تومان کاهش قیمت روبرو بود.

با توجه به نرخ دلار و کاهش آن تا به امروز، دست کم می دانیم که از دلار 18 الی 19 هزار تومانی فاصله گرفته ایم؛ هر چند که برخی از شرکت های وارد کننده، با تکیه بر ادله های معتبر، اعلام کرده اند که بدون "ارز نیمایی" به واردات مشغول هستند، اما امیدوار بودیم که این کاهش نرخ دلار، بتواند تاثیر بیشتری را در قیمت نهایی سخت افزارها بگذارد. با توجه به مقایسه قیمت های امروز با 2 ماه گذشته، خواهیم دید که نرخ سخت افزار همچنان با کاهش قیمت نه چندان زیاد روبرو است.

از آنجایی که در مطالب پیشین، سخت افزارهای میان رده را مثال زده بودیم، در این مطلب نیز به سراغ این سری از محصولات سخت افزاری خواهیم رفت. به عنوان مثال، کارت گرافیک های سفارشی GTX 1050 Ti که وارد محدوده قیمت 2 میلیون و 500 الی 2 میلیون و 850 هزار تومان شده بودند، امروز با قیمتی در حدود 1 میلیون و 950 هزار تومان، الی 2 میلیون و 180 هزار تومان به فروش می رسند. پردازنده های خانواده 1 میلیون و 900 الی 2 میلیون و 700 هزار تومان نیز به نسبت 2 ماه گذشته، کاهش 200 تا 400 هزار تومانی را تجربه کرده اند.

این در حالی است که در ماه های گذشته، دولت لیستی از شرکت های وارد کننده قطعات کامپیوتری با "ارز نیمایی" را منتشر کرده و آنطور که از اخبار بر می آمد، برخی از این شرکت ها محصولات خود را با ارز آزاد قیمت گذاری کرده بودند. هر چند که نمی توان همگی شرکت های وارد کننده سخت افزار را با این سنگ ترازو وزن کرد، اما مافیای بازار ایران بزرگتر تر از آن است که بتوان به شفاف سازی اقدامات شرکت های وارد کننده پرداخت. به عنوان مثال هنوز از سرنوشت دلارهای نیمایی گم شده هیچ خبری نشده است!

با توجه به کاهش قیمت نرخ دلار، انتظار کاهش قیمت بیشتری را داشتیم. با این وجود همین مقدار هم می تواند برای وضعیت فعلی ما جای شکر داشته باشد! این روزها، بدترین لحظات دنیای IT برای کاربران ایرانی است که ما هم مانند شما امیدواریم تا روزهای روشن تری را نظاره گر باشیم... آیا می توانیم به کاهش قیمت بیشتر امیدوار باشیم؟

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار