کد خبر: ۲۰۷۱۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۴ - ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - 2018 November 18
سرگرد میرزایی از بخش جرایم اقتصادی پلیس فتا در حاشیه نمایشگاه ایران تراکنش به تهدیدات حوزه بانکداری اشاره کرد و با مطرح کردن برخی از رایج‌ترین روش‌های کلاهبرداری در کشور نکات امنیتی را به مردم گوشزد کرد.

به گزارش آی تابناک : به گفته میرزایی سودجویان از روش‌هایی چون فیشینگ، استفاده از ویروس‌ها و تروجان‌های قابل نصب در سیستم‌های رایانه‌ای، کی لاگر و استفاده از تجهیزات جانبی به کلاهبرداری از حساب‌های بانکی دست می‌زنند.

میرزایی اعلام کرد که 340 میلیون کارت اعتباری در دست مردم است و نزدیک به 58 هزار خودپرداز در کشور وجود دارد. او با اشاره به آمار مهرماه 96 تعداد تراکنش‌های حاصل شده را 512 میلیون اعلام کرد و مبلغ این تراکنش‌ها را 2/491/000/000/000/000 تومان (دو هزار و چهارصد و نود و یک تریلیون تومان) عنوان نمود و تاکید داشت که درصد کوچکی از این رقم می‌تواند برای یک سودجو کافی باشد:

«مردم باید مراقب اقدامات سودجویانه باشند و فیشینگ یکی از همین موارد است. در صفحات جعلی مانند درگاه‌های پرداخت باید حواستان باشد که اولا آدرس لینک با Https آغاز شود و هم اینکه املای کلمات کاملا درست باشد. به عنوان مثال در یک درگاه ننوشته شده باشد Shaparek به جای Shaparak. همچنین صفحات واقعی درگاه با هر بار رفرش اولا تصویر امنیتی‌شان عوض می‌شود و ثانیا محل اعداد صفحه کلید در هر رفرش عوض می‌شود.»

کارت اعتباری در دست مردم

او تاکید داشت که مردم در صفحات درگاه پرداخت بانکی به جای وارد کردن ارقام حتما از صفحه نمایش کلید استفاده کنند تا مبادا دچار فریب دیگری همچون کی لاگر شوند. میرزایی این نرم افزارها را برنامه‌هایی معرفی کرد که ممکن است به هر دلیلی در سیستم کاربر رخنه کرده باشند و تمام اطلاعات و کلیدهایی که فرد فشار می‌دهد را ضبط کرده و به دست کلاهبردار برساند: «ممکن است کسی این برنامه را بدون آگاهی شما روی سیستم‌تان نصب کرده باشد و یا با دانلود فایل‌های غیرمعتبر از صفحات مجازی خودتان را به این موارد آلوده کرده باشید.»

میرزایی توصیه می‌کند که کاربران هر فایلی را از فضای نت دانلود نکنند و فریب نام و اسم برخی از سایت‌ها را نخورند. او معتقد است که از این طریق، بسیاری از ویروس‌هاو تروجان‌های آلوده به سیستم کاربر وارد خواهد شد و باعث می‌شود که رفتار کاربر ضبط و به دست کلاهبردار برسد.

کارت اعتباری در دست مردم

رییس جرایم اقتصادی پلیس فتا توصیه می‌کند که مردم از باز کردن ایمیل‌های ناشناس و با عناوین مشکوک خودداری کنند و همچنین در مکان‌های عمومی همچون کافی‌نت و یا محل کار از خدمات بانکداری الکترونیک خود استفاده نکنند چرا که ممکن است قطعات سخت افزاری روی سیستم‌ها نصب باشد که مانند کی‌لاگر عمل کند و حرکات کاربر را ضبط کند:

«این قطعات بسیار ریز بوده و برخی از آنها شبیه یک پورت USB هستند که به پشت کیس وصل شده و کاربر بدون آنکه از وجودشان خبر داشته باشد با سیستم کار کرده و ناخودآگاه وارد چرخه کلاهبرداری سودجویان می‌شود.»

میرزایی همچنین توصیه کرد که مردم به هیچ‌وجه کارت‌های اعتباری بانکی خود را به دست فروشندگان خیابانی ندهند و بگذارند که آنها با کارتشان تا چند قدم آنورتر بروند، چرا که ممکن است آنها از روی کارتها کپی درست کنند. وی همچنین تاکید کرد که تمامی مردم رمزهای بانکی خود را بلند اعلام نکنند و خودشان آن را در دستگاه‌های POS وارد نمایند.


او با اشاره به سیستم رمز دوم یکبار مصرف که به زودی در سیستم بانکی کشور عملیاتی خواهد شد، اذعان داشت که راه‌اندازی این سیستم می‌تواند تا بخش زیادی جلوی سواستفاده‌های اینچنینی را بگیرد اما بازهم هوشیاری مردم در اول و آخر کار کمک حالشان خواهد بود.





منبع : دیجیاتو 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار