کد خبر: ۲۰۶۸۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۰ - ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - 2018 November 17
کشف سیاره‌ای مشابه زمین که می‌تواند در آینده‌ای نه چندان دور خانه دوم انسان‌ها باشد نوید این است که انسان در قرن‌های آینده در جایی جز زمین زندگی می‌کند.

به گزارش آی تابناک : کارشناسان سیاره‌ای منجمد و سنگی به ابعاد سه برابر کره زمین شناسایی کرده‌اند که قابلیت زندگی برای انسان را داراست و تنها ۶ سال نوری از زمین فاصله دارد و به دور ستاره‌ای به نام بارنارد می‌چرخد.
ستاره بارنارد (Barnard) ابعادی کوچک و سردتر از خورشید در منظومه شمسی دارد.

مشخصات سیاره‌ای که می‌تواند جایگزین زمین باشد

سیاره مشابه کره زمین هر ۲۳۳ روز یک بار به دور ستاره‌ای می‌چرخد، درجه حرارت سطح آن حدود منفی ۱۵۰ درجه سانتی گراد است.

کارشناسان اعتقاد دارند زیر لایه یخی سطح سیاره امکان یافت آب وجود دارد و به همین دلیل می‌تواند مکان دومی برای زندگی انسان‌ها به جز کره زمین باشد.

سیاره تازه کشف شده که مشابه کره زمین است به دور ستاره بارنارد می‌چرخد که تنها ۶ سال نوری از زمین فاصله دارد و به تنهایی به دور ستاره خود می‌چرخد. دانشمندان اعتقاد دارند ستاره بارنارد شبیه‌ترین ستاره به خورشید منظومه شمسی است.

کارشناسان تخمین می‌زنند که دمای ستاره بارنارد درحدود ۲۸۹۶ درجه سانتی گراد باشد که نشان دهنده عمر بالای این ستاره کوتوله است که سبب ایجاد طیف نور مادون قرمز دراطراف خود می‌شود.


کشف سیاره مشابه کره زمین به وسیله تیمی بین المللی از دانشمندان انجام و نتیجه پژوهش درمجله (Institut de Ciències de l'Espai) منتشر شده است.

از دیگر اجرام فضایی که دارای سطح یخ زده است و دانشمندان گمان می‌کنند امکان دارد در زیر سطح یخی حیات وجود داشته باشد، قمر اروپای سیاره مشتری است. کارشناسان قمر اروپا را زیستگاهی بالقوه برای زندگی انسان‌ها و حتی حیات فرازمینی می‌دانند.

کشف سیاره مشابه کره زمین برای دانشمندان اهمیت بالایی دارد و محققان در نظر دارند به تحقیق‌های بیشتری درباره تنوع سیاره‌ای در کهکشان‌های نزدیک منظومه شمسی بپردازند.

ستاره بارنارد به نام کاشف آن E. E. Barnard نام گذاری شده که اولین بار در سال ۱۹۱۶ میلادی آن را کشف کرده است.

این ستاره با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیست، اما در فاصله تنها ۶ سال نوری از منظومه شمسی قراردارد.


دمای آن به دلیل طول عمربالایش کم است و همین می‌تواند دلیل امکان وجود حیات درسیاره‌ای باشد که به دور آن می‌چرخد.

دانشمندان وجود این سیاره را پس از دو دهه مشاهده با استفاده از چندین تلسکوپ و دیگر ابزار‌های نجومی مستقر در زمین به اثبات رسانده‌اند.

به گفته دانشمندان حتی قوی‌ترین تلسکوپ‌هایی که امروزه ساخته شده و دررصدخانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند قادر به تصویربرداری مستقیم از ستاره بارنارد نیستند، به همین دلیل دانشمندان از روشی به نام سرعت شعاعی برای بررسی وجود سیاره در مدار ستاره بارنارد استفاده کرده اند.


منبع: Dailymail

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار