تاریخ انتشار: ۰۸:۵۳ - ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - 2018 November 12
محققان با پروژه تحقیقاتی جدید، متوجه شده‌اند که استفاده مفرط از شبکه ‌های اجتماعی به خصوص انتشار عکس‌ها و سلفی های زیاد می تواند بیانگر خود شیفتگی اشخاص باشد.

به گزارش آی تابناک : محققان با پروژه تحقیقاتی جدید، متوجه شده‌اند که استفاده مفرط از شبکه ‌های اجتماعی به خصوص انتشار عکس‌ها و سلفی های زیاد می تواند بیانگر خود شیفتگی اشخاص باشد.

سلفی

بر اساس این تحقیقات افرادی که بیش از حد سراغ شبکه ‌های اجتماعی نظیر توییتر، فیسبوک، اینستاگرام و اسنپ چت می‌روند، طی ۴ ماه، به میزان ۲۵ درصد رفتار های نارسیسیستی(خودشیفتگی) بیشتری از خود بر جای می‌گذارند.

روانشناسان دانشگاه سوانزی و میلان با مطالعه‌ی ۷۴ نفر که ۱۸ تا ۳۴ سال سن دارند و بررسی تغییرات رفتاری آنها طی ۴ ماه به اثرات مخرب شبکه های اجتماعی پی برده است. به گفته‌ی محققان استفاده مشکل ساز از فرم‌های تصویری شبکه های اجتماعی نظیر انتشار سلفی‌های متعدد بیانگر میزان بالای خودشیفتگی افراد به شمار می‌رود.

پیش از روانشناسان باور داشتند که اینترنت اثرات منفی زیادی بر زندگی کاربران خود می‌گذارد چرا که ارتباطات دوستانه صرفاً بر پایه اینترنت انجام می‌شود و دیگر کسی شخصاً به ملاقات دوستان خود برای احوال پرسی نمی‌رود.

تمامی افراد شرکت کننده در این پژوهش بغیر از یکی آنها بطور مرتب سراغ شبکه های اجتماعی می‌رفتند و بدون در نظر گرفتن زمان کاری، روزانه سه ساعت از آن استفاده می‌کردند. تقریباً ۶۰ درصد داوطلبین از فسیبوک استفاده می‌کردند. در حالی ۲۵ درصد سراغ اینستاگرام رفته و ۱۳ درصد پروفایلی در توییتر داشتند.

بیش از دو سوم این افراد عمدتاً در شبکه‌های اجتماعی به انتشار تصاویر مختلف خود می‌پردازند و در بهترین حالت چند کلام به آنها اضافه می‌نمایند. محققان پس از ۴ ماه مطالعه‌ی این رفتار متوجه شدند که درصد خود شیفتگی برخی از این افراد به حدی رسیده که میزان متعادل را رد کرده است. بدین ترتیب آنها طبق اصول روانشناسی دچار اختلال شخصیت خودشیفته هستند.

در روان‌شناسی خودشیفتگی یا به انگلیسی نارسیسیسم بیان‌گر عشق افراطی به خود و تکیه بر خودانگاشت‌های درونی است و شبکه‌های اجتماعی ناخودآگاه چنین تاثیری بر رفتار مخاطب می‌گذارد.




منبع : ایندیپندنت 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار