کد خبر: ۲۰۵۸۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۸ - ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - 2018 November 11
کارتون پینوکیو از آن دست آثاری است که شاید کمتر کسی آن را ندیده باشد؛ ماجرا به یک عروسک خیمه شب بازی چوبی مربوط می شود که رفته رفته در طول داستان جان می گیرد و برای آنکه انسانی واقعی شود باید از دروغگویی دوری کند. بنابراین در هر نقطه ای از کارتون که پینوکیو دروغ میگفت بینی چوبی اش بزرگ می شد.

به گزارش آی تابناک : حالا جمعی از محققان دانشگاه Granada در اسپانیا این خاصیت را که به اثر پینوکیو شهرت دارد مورد راستی آزمایی قرار داده اند. آنها در بررسی های خود دریافتند زمانی که انسان دروغ می گوید دمای نوک بینی اش تا ۱.۲ درجه سانتی گراد افت می کند و همزمان پیشانی اش تا ۱.۵ درجه گرمتر می شود.

بنابراین هرچه اختلاف دمای راس بینی با پیشانی بیشتر شود احتمال آنکه فرد دروغ بگوید نیز افزایش می یابد. و اما این واکنش عجیب ناشی از قدرت و توانی است که مغز صرف می کند تا دروغ بگوید؛ حتما تایید می کنید که فردی برای آنکه یک دروغ باورپذیر بگوید باید خوب فکر کند و همین مساله دمای پیشانی را بالا می برد. در عین حال اما نگرانی از باورپذیر نبودن یک دروغ یا روشن شدن حقیقت دلهره را در فرد زیاد می کند و همین مساله دمای راس بینی را پایین می آورد.

کارتون پینوکیو/ اثر دروغ

همین مساله موجب می شود که برخلاف کارتن پینوکیو بینی انسان در زمان دروغ گفتن اندکی کوچک تر از اندازه طبیعی اش شود، هرچند که این تغییر برای چشم انسان قابل درک نیست.

و اما در این پژوهش دانشمندان از ۶۰ دانشجوی داوطلب درخواست کردند وظایفی را انجام دهند و همزمان با کمک تکنولوژی تصویربرداری حرارتی مغز آنها را اسکن کردند. در یکی از این وظایف از داوطلبان درخواست شد که تماسی تلفنی در حد ۳ تا ۴ دقیقه با فرد دلخواهشان برقرار کنند و در آن یک دروغ آشکار بگویند. اشاره کنیم که سوژه ها در این پژوهش خودشان دروغ مدنظرشان را سر هم می کردند و در این مسیر کمکی در اختیارشان قرار نمی گرفت. برخی می گفتند که یک بازیگر معروف را از نزدیک دیده اند و برحی دیگر ادعا می کردند تصادف سختی داشته اند.

همزمان با این مراحل با کمک یک دوربین حرارتی گروه کنترلی دیگر نیز تحت پایش قرار می گرفت؛ آنها باید تماس تلفنی مشابهی می گرفتند و به فردی که آنسوی خط قرار داشت می گفتند که مشغول تماشای چه محتوایی در کامپیوتر هستند (تصاویری آزاردهنده از اجساد و تصادفات رانندگی). درهر دوی این شرایط افراد دچار دلهره می شدند اما گروهی که آزمایش اصلی رویشان انجام می شد اثر پینوکیو را در بینی خود و تلاش ذهنی را در بخش جلویی مغزشان تجربه کردند که در واقع ناشی از دروغ گفتن بود.

به گفته محققان دست اندرکار این اختلاف دمایی بین بینی و پیشانی در ۸۰ درصد از افرادی که دروغ گفته بودند مشاهده شد که این دستاوردی بزرگ است و پیش بینی شده که در آینده نه چندان دور برای تشخیص مجرمان در ادارات پلیس مورد استفاده قرار بگیرد.




منبع : دیلی میل 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار