کد خبر: ۲۰۴۷۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۳ - ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - 2018 November 05
نوعی پهپاد بدون سرنشین به شکل کوسه برای جمع آوری زباله‌ها در سواحل مورد استفاده قرار گرفته است.

به گزارش آی تابناک : کارشناسان دلیل استفاده از این پهپاد به نام (WasteShark) را جمع آوری زباله های موجود در آب و جلوگیری از آلودگی آب های اقیانوسی اعلام کرده‌اند.

پهپاد کوسه شکل می‌تواند تا 500 کیلوگرم زباله شامل انواع کیسه‌های پلاستیک، لیوان و سایر زباله‌های شناور در آب را انتخاب و به درون مخزن خود هدایت کند.

این دستگاه در هر دوره شارژ می‌تواند به مدت 16 ساعت درآب به جست و جوی زباله و جمع آوری آنها بپردازد.

استفاده از پهپاد در دبی امارات پس ا زموفقیت در ساحل‌های کشور هلند انجام خواهد شد.

ساخت دستگاه به وسیله شرکت (RanMarine) هلندی انجام و هدف سازنده‌ها جلوگیری از ورود زباله به اعماق دریا و اقیانوس‌ها اعلام شده است.

پهپاد آبی (aquadrone) نام خود را از نوعی جاندار دریایی به نام کوسه نهنگ می‌گیرد که زبانی مانند جارو برقی دارد و می‌تواند حجم بالایی از جاندران زیر دریایی را ببلعد.

هنگامی که زباله ها به وسیله پهپاد جمع آوری شدند به مرکزهای انتقال زباله برده می‌شوند.

کاربران می توانند دستگاه را از راه دور یا حتی با تبلت هدایت کنند و بررسی موقعیت مکانی آن به وسیله فناوری GPS انجام می شود.

این دستگاه دوست دار محیط زیست است و باعث آسیب به ماهی ها و پرندگان دریایی نمی‌شود.

به گفته محققان آلودگی دریاها در سال‌های اخیر به تهدیدی برای محیط زیست تبدیل شده است.

کارشناسان اعلام کرده‌اند خانواده‌های انگلیسی سالانه 30 میلیارد بطری پلاستیکی مصرف می‌کنند که تنها حدود 57 درصد آن بازیافت می‌شود و بخش دیگر در طبیعت به انواع شکل‌ها رها می‌شوند.

محققان هشدار می‌دهند هرسال حدود هشت میلیون تن پلاستیک به شکل‌های مختلف وارد آب دریا و اقیانوس‌ها می‌شوند که معادل یک بار کامیون در هر دقیقه است.

کارشناسان پیش بینی می‌کنند در صورت در نظر نگرفتن راهکار برای جلوگیری از آلوده شدن آب‌ها، درسال 2050 میزان پلاستیک‌های موجود در دریاها از میزان ماهی‌ها بیشتر خواهد شد.

محققان تخمین می‌زنند امروز بیش از 150 میلیون تن پلاستیک در اقیانوس‌ها وجود دارد که بیشتر حجم آنها را بطری‌های آب تشکیل می‌دهند.

برخی از کشورهای صنعتی زباله‌های خود را وارد آب می کنند از جمله کشور چین که سالانه حدود 2.4 میلیون تن پلاستیک را وارد آب می‌کند که نزدیک به 28 درصد زباله های تولید شده درسطح جهان است.


منبع:dailymail

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار