کد خبر: ۲۰۳۱۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۶ - ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - 2018 October 27
تلسکوپ‌های فضایی نسل آینده با دقتی بسیار بیشتر می توانند به بررسی امکان وجود حیات درسیاره های فراخورشیدی بپردازند و جانشین کره زمین برای زندگی انسان را پیدا کنند.

به گزارش آی تابناک : کارشناسان ناسا اعلام کرده‌اند در حال مطالعه و پژوهش برای ساخت نسل آینده تلسکوپ‌های فضایی (رصدخانه‌های فضایی) هستند که با استفاده از آن‌ها می‌توانند نشانه‌های شناختی از امکان وجود حیات در سایر سیاره‌های فراخورشیدی را پیدا کنند.


تلسکوپ‌های کنونی ناسا طیف وسیعی از سیاره‌ها در کهکشان راه شیری را پیدا کرده‌اند و کارشناسان در نظر دارند در آینده به بررسی آب و گاز‌هایی در سطح جو این سیاره‌ها بپردازند که شباهت فراوانی به جو کره زمین دارد.


رصد خانه‌های فضایی، چون هابل، چاندرا و کپلر اکنون درحال بررسی و ادامه ماموریت خود برای شناسایی سیاره‌های فراخورشیدی و احتمال وجود حیات در آنها هستند.


اما رصد خانه‌های فضایی نسل آینده که پیشتاز آن‌ها تلسکوپ فضایی جیمز وب است به دلیل وجود فناوری‌های فوق پیشرفته با قدرت بیشتری می‌توانند به رصد و شناسایی حیات فرازمینی، وجود آب و گاز درسطح سیاره‌ها بپردازند.


کارشناسان ناسا سیاره‌هایی سنگی به ابعاد مشابه کره زمین پیدا کرده‌اند که در فاصله‌ای مناسب از ستاره خود به دور آن گردش می‌کنند.


افزون بر رصدخانه‌های فضایی، تلسکوپ‌های زمینی فوق پیشرفته مانند آنتن‌های پهناور تلسکوپ ASKAP درکشور استرالیا نیز به بررسی امکان وجود حیات فرازمینی درسیاره‌های فراخورشیدی مشابه کره زمین می‌پردازند.


یافت سیاره‌ای که جو مشابه کره زمین داشته باشد دارای ویژگی‌های مختلفی است که از آن جمله می‌توان فاصله سیاره از ستاره، سن، اندازه، سن ستاره و منطقه قرارگیری سیاره و ستاره آن را نام برد.

یکی دیگر از تلسکوپ‌های فضایی آژانس فضایی اروپا (ESA) که به بررسی و یافت حیات فرازمینی می‌پردازد تلکسوپ فضایی گایا است که در سال ۲۰۱۳ راه اندازی شده و تاکنون اطلاعات ارزشمندی برای دانشمندان ارسال کرده است.


گایا اکنون در فاصله یک میلیون مایلی از مدار زمین درحال گردش است؛ این کاوشگر فضایی تصاویری فوق العاده از کهکشان راه شیری به مرکز مطالعات ارسال کرده است.

انتظاربر این است که گایا بتواند سیارک‌های خطرناک برای کره زمین، ابرنواخترها، ماهیت ماده تاریک و ستاره‌هایی که انرژی خود را از دست داده‌اند؛ را شناسایی کند.

تلسکوپ فضایی دیگر ناسا، TESS (Survey Satellite Transiting Exoplanet) نام دارد که تاکنون اطلاعات فوق العاده‌ای درباره ستاره‌ها و سیاره‌های فراخورشیدی در اختیاردانشمندان قرارداده است.


کارشناسان ناسا امیدوارهستند با استفاده از داده‌های به دست آمده از تلسکوپ‌های فضایی و زمینی قدرتمند در کنار پیشرفت علم و ساخت نسل جدید تلسکوپ بتوانند سیاره‌هایی مشابه زمین با قابلیت سکونت برای انسان پیدا کنند.


منبع:Dailymail

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار