کد خبر: ۲۰۲۹۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۶ - ۰۳ آبان ۱۳۹۷ - 2018 October 25
آمازون تنها در طول یک نسل از یک کتابفروشی ساده به یکی از با ارزش ترین و قدرتمندترین نهادهای تجاری تاریخ مدرن تبدیل شده است.

به گزارش آی تابناک : امپراطوری جف بزوس، مدیرعامل آمازون، به اندازه ای گسترده و فراگیر شده که از منتقدان و مفسرین گرفته تا سیاستمداران پایتخت نشین ایالات متحده را به خود مشغول کرده و این پرسش را به ذهن آنها متبادر می کند که آیا هیچ نیرویی برای متوقف کردن آمازون وجود دارد یا خیر؟ با اینکه اخیرا مصاحبه ای از سناتور برنی سندرز باعث شد حداقل حقوق کارکنان آمازون شاهد افزایش باشد اما هنوز باید اعتراف کرد آمازون کاملا مستقل و بدون تاثیرپذیری از نهادهای اجتماعی و سیاسی بیرونی به فعالیت خود ادامه می دهد و در این مسیر با تمام توان به افزایش تعداد فروشگاه های فیزیکی، خانه های هوشمند و روبات های هوانوردی خود می پردازد. اما نکته قابل توجه آن است که با وجود فعالیت های متنوع آمازون در بخش های مختلف صنعتی، تمامی مشتریان آن با تمام وجود به این شرکت اعتماد دارند و بدون هیچ نگرانی از اطلاعات شخصی خود گرفته تا عادت های خرید و حتی مکالمات شخصی خود در خانه را با آمازون به اشتراک می گذارند.

مطالعه ای که سال گذشته توسط وب سایت ورج با همکاری مرکز مشاوره ای Reticle انجام شد نشان می دهد آمازون در حال حاضر مورد اعتمادترین برند حوزه تکنولوژی در بین مردم است و فاصله ای بسیار زیاد با اولین رقیب خود دارد. شاید بتوان این اتفاق را با ارتباط عمیقی که آمازون با مشتریانش برقرار کرده توجیه کرد که بخشی از آن به پایبند بودن به عرضه محصولات با حداقل قیمت ممکن و تلاش بی پایان برای ساده تر کردن زندگی کاربران مرتبط است. به این ترتیب آمازون توانسته است حوزه نفوذ خود را به صنایع بیشتر و بازارهای جدیدتری گسترش دهد. این پیشرفت چشمگیر تقریبا از چهار سال قبل با معرفی دستیارهای صوتی هوشمند اکو و رابط الکسا رشد بیشتری را نیز تجربه کرد. برای اینکه بتوان درک بهتری از میزان گسترش توانایی های تجاری آمازون در 25 سال اخیر داشت باید به دقت به بررسی فعالیت های اصلی، دسته بندی محصولات و بازارهایی که آمازون وارد آنها شده پرداخت. اولین گام برای شناخت آمازون، بازگشت به ریشه های آن یعنی فروش کتاب است.

کتاب های چاپی

آمازون در سال 1994 و به دلیل علاقه بسیار زیاد بزوس به آغاز یک تجارت اینترنت محور شروع به کار کرد. در آن زمان هدف آمازون فروش محصولات به صورت آنلاین و البته در چهارچوب نیازهای دوره اولیه ظهور اینترنت بود. بزوس که پیش از آن در وال استریت مشغول به کار بود و مدارک تحصیلی خود را در رشته های مهندسی الکترونیک و علوم رایانه کسب کرده بود توجه اولیه خود را بر روی کتاب ها قرار داد. به عقیده او کتاب ها فراگیرترین محصولات موجود در اواسط دهه 90 بودند و موجودی پایان ناپذیر آنها در کنار قیمت نسبتا پایین خرید کتاب توجیه اقتصادی کافی برای تمرکز بر روی کتاب فروشی آنلاین را ایجاد می کرد. بزوس در ابتدا تصمیم داشت کمپانی خود را Relentless (بیرحم) بنامد که نشانه ای از اشتیاق و اعتماد وی به موفقیت خود بود. اما دوستان و خانواده اش او را از این کار به دلیل خشونت کلامی ایجاد شده منصرف کردند. با این حال دامنه relentless.com که 24 سال قبل توسط بزوس خریداری شده بود هنوز هم فعال است و البته مراجعه به آن کاربران را به وب سایت آمازون منتقل می کند. آمازون در حال حاضر کنترل نیمی از فروش تمام کتاب های چاپی در ایالات متحده را به تنهایی در اختیار دارد.

کتاب ها، کتابخوان ها و انتشارات دیجیتال

در حالی که رشد اصلی آمازون در دهه 90 به لطف سهم بسیار زیاد بازار کتاب های چاپی و تسلط کامل آن بر فروش اینترنتی این محصولات حاصل شد، آغاز تبدیل شدن این شرکت به یک غول شکست ناپذیر را باید در اولین سرمایه گذاری آنها در کتاب ها و کتابخوان های دیجیتال دانست. آمازون کار بر روی ساخت اولین کتابخوان الکترونیکی خود با نام کیندل را در سال 2004 و با نام Fiona آغاز کرد و آزمایشگاه داخلی سخت افزاری Lab126 خود را مسئول توسعه این محصول نمود. اولین کتابخوان آمازون در نوامبر سال 2007 با قیمت 399 دلار وارد بازار شد. از آن زمان تا کنون مدل های مختلفی از کتابخوان کیندل توسط آمازون روانه بازار شده و تمامی رقبا از بارنز – نوبل گرفته تا کوبو و سایرین را مغلوب کرده است.

مدت کوتاهی پس از معرفی کیندل، آمازون از پلتفرم انتشارتی مستقیم خود با نام Kindle Direct رونمایی کرد. این پلتفرم به ناشران اجازه میداد به صورت مستقل به فروش کتاب های خود در آمازون بپردازند. دو سال بعد، سرویس حرفه ای انتشاراتی آمازون معرفی شد. در حال حاضر این کمپانی ده ها میلیون فعالیت انتشاراتی را در تسلط خود دارد. در سال 2017 آمارها نشان دادند آمازون بیش از 83 درصد از سهم بازار فروش کتاب های الکترونیکی در ایالات متحده را در اختیار دارد.

رایانش ابری

بزوس و تیمی که به تدریج در طول چندین سال گرد او جمع آمده بودند تفکرات جدیدی درباره شکل خرج کرد مردم داشتند. به عقیده آنها شیوه هزینه کردن، خرید محصولات و استفاده از اینترنت توسط مردم تغییر کرده بود. اما هیچ یک از آنها پیش بینی نمی کردند سرویس وب آمازون بتواند موفقیتی چشمگیر کسب کند. Amazon Web Service بخش رایانش ابری آمازون است که سرورها و زیرساخت های رایانه ای خود را با قیمتی استثنایی در اختیار سایر کمپانی ها قرار می دهد. علاوه بر کسب درآمدهای هنگفت آمازون از طریق اجاره دادن سرورها به ابرشرکت هایی مانند دیزنی، نتفلیکس و اسپاتیفای، سرویس وب آمازون مسئولیت تامین زیرساخت های داخلی کمپانی را برای تقویت دستیار صوتی الکسا بر عهده دارد. AWS رقیبی بسیار قدرتمند برای سرویس هایی مانند Azure مایکروسافت و حتی سیستم رایانش ابری گوگل، IBM و اوراکل است. همچنین این سرویس اهمیت بسیار زیادی برای یکپارچگی اپلیکیشن ها، وب سایت ها و وب سایت هایی دارد که از S3 استفاده می کنند.

AWS کار خود را در سال 2000 آغاز کرد اما در شروع فعالیت تمرکز خود را بر کمک به سایر فروشندگان آنلاین قرار داده بود. با این حال اعضای کلیدی تیم بزوس به سرعت او را قانع کردند این سرویس می تواند راهکاری برای ایجاد یک مدل اقتصادی جدید برای آمازون باشد. در سال 2006 این سرویس در اختیار تمامی کمپانی ها قرار گرفت و تغییرات گسترده ای در ساختارهای رایانش ابری که امروزه میشناسیم ایجاد کرد. در حال حاضر درآمدهای Amazon Web Service در بازه های مالی سه ماهه حدود 6 میلیارد دلار برآورد می شود و همواره روند صعودی خود را نیز حفظ کرده است. درآمدهای AWS در سال 2017 بیش از 17.5 میلیارد دلار اعلام شده که بیش از تمامی سود بخش فروشگاهی آمازون در آمریکای شمالی است.




منبع : سخت افزار 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار