کد خبر: ۲۰۲۴۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۷ - ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - 2018 October 23
کارشناس نجوم مقارنه ماه و ستاره دبران، مقارنه مشتری و عطارد، همنشینی ماه و خوشه کندوی عسل M۴۴، بارش شهابی ثوری و بارش اسدی را در تقویم رویداد های نجومی آبان ۹۷ پیش بینی کرده است.

به گزارش آی تابناک : رویدادهای نجومی همواره یکی از رویدادهایی هستند که مخاطبان زیادی دارد و علاقمندان به صورت آماتور و حرفه ای این موضوع را پیگیری می کنند. تمامی این رخدادهای نجومی الزاما نیاز به تلسکوپ و تجهیزات نداشته و برخی از آنها با چشم غیر مسلح قابل مشاهده هستند.

در تقویم رویدادهای نجومی آبان ماه ۹۷ شاهد به مقابله رسیدن اورانوس، ماه بدر، مقارنه ماه و ستاره دبران، مقارنه مشتری و عطارد، همنشینی ماه و خوشه کندوی عسل M۴۴،  بارش شهابی ثوری، بارش اسدی و همنشینی های مختلف سیاره ها و ستاره ها خواهیم بود.

علی آزادگان، کارشناس نجوم در ادامه به رویدادهای نجومی آبان ماه ۹۷ اشاره و در خصوص هریک از وقایع توضیحاتی داد.

۲ آبان اورانوس در مقابله

ساعت ۳:۵۱ صبح چهارشنبه دوم آبان ماه سیاره اورانوس به مقابله می ­رسد. در مقابله معمولا بهترین فرصت برای رصد این جسم فراهم می شود زیرا هم درخشندگی آن به بیشترین مقدار در طول سال خواهد رسید (چون به زمین نزدیکتر است) و هم در نیمه شب به بیشترین ارتفاع در آسمان می ­رسد.

اورانوس در این روز و چند روز قبل و بعد در صورت فلکی «حمل» از قدر ۵.۷ خواهد درخشید که در محدوده توان دید چشم غیر مسلح در آسمانی تاریک است. اما اگر دوربین دوچشمی یا تلسکوپی هم داشته باشید دیدن آن راحتتر خواهد بود. در این وضعیت اورانوس در فاصله ۱۸.۹ واحد نجومی یا ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون کیلومتری خورشید قرار دارد.

مقابله یعنی سیاره یا جسم دیگر خارجی (بیرون مدار زمین به دور خورشید) درست در نقطه مقابل خورشید در آسمان قرار می ­گیرد.

دوم آبان ماه بدر

در ساعت ۲۰:۱۶ عصر چهارشنبه دوم آبان، ماه در حالت بدر خواهد بود. فاصله ماه از زمین ۳۸۳ هزار کیلومتر خواهد بود و در صورت فلکی حوت قرار دارد.

۴ آبان زهره در مقارنه داخلی

مقارنه داخلی سیارات داخلی منظومه شمسی (عطارد و زهره) یعنی در مدار خود به جایی می ­رسند که مابین زمین و خورشید قرار می گیرند. البته در این وضعیت از دید ناظر زمینی آنها در درخشش نور خورشید ناپیدا هستند و قابل رصد نیستند. زهره در ساعت ۵:۳۹ عصر در مقارنه داخلی قرار می ­گیرد. در این حالت فقط ۶ درجه با خورشید فاصله دارد. فاصله زهره از زمین در این حالت بسیار کم و برابر ۰.۲۷ واحد نجومی یا ۴۰ میلیون کیلومتر است.

۵ آبان مقارنه ماه و ستاره دبران

این مقارنه با جدایی ۰.۷ درجه ساعت ۴ عصر شنبه رخ می­ دهد که چون هیچکدام هنوز طلوع نکرده ­اند قابل رویت نیست برای دیدن آنها باید تا حدود ساعت ۸ شب منتظر ماند و با جدایی ۳.۳ درجه آنها را دید.

۸ آبان مقارنه مشتری و عطارد

صبح  سه شنبه مشتری و عطارد به فاصله ۳.۳ درجه می­ رسند. تا شب احتمال دیدن این دو سیاره در مقارنه بسیار کم خواهد بود زیرا در هنگام غروب خورشید فقط ۸ درجه بالاتر از افق هستند و چشمانی تیز بین و افقی گشوده و عاری برای دیدن آنها مورد نیاز است. هر دو سیاره در صورت فلکی میزان قرار دارند.

۹ آبان همنشینی ماه و خوشه کندوی عسل M۴۴

عصر چهارشنبه ماه و خوشه M۴۴ به فاصله یک درجه ای می­رسند اما در این زمان هیچ کدام هنوز طلوع نکرده اند و برای دیدن مقارنه باید تا حدود نیمه شب صبر کرد و آنها را با جدایی ۴ درجه رصد کرد.

۹ آبان تربیع آخر ماه

ساعت ۸ شب چهارشنبه ماه به تربیع آخر می ­رسد. ماه در فاصله ۳۷۰ هزار کیلومتری در صورت فلکی سرطان قرار دارد و حدود نیمه شب طلوع می­ کند.

۹ آبان ماه در حضیض

حضیض ماه زمانی است که ماه در مداری بیضی شکل خود به نزدیکترین فاصله از زمین می ­رسد. فاصله ماه از زمین بین ۳۶۳ تا ۴۰۵ هزار کیلومتر تغییر می­ کند. همین موضوع باعث می­ شود که اندازه ظاهری ماه حدود ۱۰ درصد تغییر کند. در حضیض ۹ آبان ماه در فاصله ۳۷۰ هزار کیلومتری خواهد بود و قطر ظاهری آن ۳۲.۲۶ ثانیه کمانی خواهد بود. اندازه قطر ظاهری متوسط ماه ۳۱.۰۷ ثانیه کمانی است.

۱۵  آبان حداکثر کشیدگی شرقی عطارد

زمانی که زاویه جدایی خورشید با یکی از سیار­های داخلی منظومه شمسی به بیشترین مقدار خود می­ رسد شاهد حداکثر کشیدگی هستیم. اگر در این حالت سیاره در شرق خورشید باشد حداکثر کشیدگی شرقی نامیده می ­شود. حداکثر کشیدگی عطارد بسته به وضعیت مداری زمین و عطارد بین ۱۸ و ۲۸ درجه می ­تواند باشد. در حداکثر کشیدگی ۱۵ آبان جدایی خورشید و عطارد ۲۳ درجه است. در لحظه غروب خورشید ارتفاع عطارد ۱۰ درجه است و فرصت کمی برای دیدن آن وجود دارد.

۱۶ آبان ماه نو

ساعت ۷:۳۴ عصر چهارشنبه ماه نو یا محاق است. رصدگران هلال عصر روز بعد فرصت دارند تا برای دیدن هلال ماه نو اقدام کنند که نوید آغاز ماه ربیع الاول را خواهد داد.

۱۷ آبان مقارنه ماه و مشتری

هلال بسیار باریک ماه در فاصله ۴ درجه ­ای سیاره مشتری قرار دارد و کمی بالاتر از این دو عطارد قرار دارد. ماه و مشتری در صورت فلکی میزان قرار دارند و عطارد در مرز عقرب و مارافسای قرار دارد.

۱۹ آبان ماه در حضیض خورشیدی

حضیض خورشیدی  ماه زمانی است که ماه در مدار ماهیانه خود به دور خورشید به کمترین فاصله از خورشید می­رسد. در این روز ماه در فاصله ۰.۹۸۷۷ واحد نجومی از خورشید و فاصله ۳۹۳ هزار کیلومتری زمین قرار دارد.

۲۰ آبان  مقارنه ماه و زحل

این مقارنه بسیار نزدیک و دیدنی است. این دو را از لحظه غروب خورشید می­ توان در کنار هم دید که در ساعت ۷:۱۰ عصر یکشنبه ماه به فاصله یک درجه ای سیاره زحل می ­رسد. تا ساعت ۸:۲۰ که غروب کنند همچنان فرصت برای دیدن آنها مهیاست. زحل در فاصله ۱۰.۷ واحد نجومی قرار دارد و ماه در فاصله ۳۹۷ هزار کیلومتر.

۲۱ آبان بارش شهابی ثوری

دوشنبه بارش شهابی ثوری به اوج می ­رسد. البته شهاب های مربوط به این بارش را می­توان از ۲۸ مهر ۹ آذر در آسمان مشاهده کرد. بارشهای شهابی زمانی اتفاق می­ افتند که زمین از میان توده ذرات باقیمانده از دنباله­ دارها یا سیارکها عبور کند. دنباله دار "انکه" و سیارک ۲۰۰۴ TG۱۰ عامل بارش شهابی ثوری هستند. آهنگ ساعتی سرسویی این بارش ۱۰ شهاب است که البته در بهترین شرایط است و معمولا تعداد شهابهایی که دیده می ­شود کمتر از این است.

کانون این بارش در صورت فلکی ثور قرار دارد و بهترین قسمت آسمان برای دیدن شهابها فاصله ۳۰ تا ۴۰ درجه ­ای از کانون است. بهترین زمان برای رصد هم پس از نیمه شب از مکانی تاریک و دور از آلودگی نوری است.

۲۳ آبان ماه در اوج

ماه در مدار خود به دور زمین به بیشترین فاصله از زمین می­ رسد. در این زمان فاصله ماه و زمین ۴۰۴ هزار کیلومتر و قطر ظاهری ماه ۲۹.۵۴ ثانیه کمانی است.

۲۴ آبان تربیع اول ماه

ساعت ۱۷:۳۶ پنجشنبه ماه به تربیع اول می­ رسد.

۲۵ آبان همنشینی ماه و مریخ

ساعت ۴:۴۰ صبح جمعه ماه و مریخ به فاصله ۰.۵ درجه ای می­ رسند. اما این مقارنه بسیار نزدیک برای ما قابل مشاهده نخواهد بود و می­ توان شب قبل یا بعد از مقارنه ماه و مریخ را با فاصله حدود ۴ درجه در کنار یکدیگر مشاهده کرد.

۲۶ آبان اوج بارش اسدی

این بار در این شب و شب بعد به اوج می ­رسد. بارشهای شهابی زمانی اتفاق می­ افتند که زمین از میان توده ذرات باقیمانده از دنباله ­دارها یا سیارک ها عبور کند. منشا بارش اسدی دنباله­ دار «تمپل­ تاتل» است و آهنگ ساعتی سرسویی آن حدود ۲۰ شهاب در ساعت است.

کانون این بارش در صورت فلکی اسد قرار دارد و بهترین قسمت آسمان برای دیدن شهابها فاصله ۳۰ تا ۴۰ درجه ­ای از کانون است. بهترین زمان برای رصد هم پس از نیمه شب از مکانی تاریک و دور از آلودگی نوری است.

۳۰ آبان اوج خورشیدی ماه

اوج خورشیدی  ماه زمانی است که ماه در مدار ماهیانه خود به دور خورشید به بیشترین فاصله از خورشید می­ رسد. در این روز ماه در فاصله ۰.۹۹۰۲ واحد نجومی از خورشید و فاصله ۳۸۱ هزار کیلومتری زمین قرار دارد.



منبع : مهر 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار