کد خبر: ۲۰۲۳۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۴ - ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - 2018 October 23
دانشمندان از کشف سازوکار رشد دوباره سلول های دخیل در شنوایی که درون گوش قرار دارند خبر دادند و اعلام نمودند که این کشف در نهایت می تواند به درمان ناشنوایی بیانجامد.

به گزارش آی تابناک : براساس نتایج این تحقیق که توسط پژوهشگران دانشگاه راچستر انجام شد میتوان با کمک ویروس ها، عوامل ژنتیکی و حتی داروهای فعلی باعث رشد موهای نازک موجود درون گوش داخلی شد. این موهای نازک نخستین مرحله در دریافت صداها محسوب میشوند و به مرور زمان و سالخوردگی یا قرار گرفتن بیش از اندازه در معرض صداها کیفیت خود را از دست می دهند و به صورت طبیعی هم دیگر رشد نمی کنند.

در انسان ها زمانی که سلول های مربوط به این موها در گوش میانی از بین می روند دیگر رشد نمی کنند و همین مساله موجب آسیب همیشگی به شنوایی فرد می شود. این سلول های مویی شکل در پاسخ به لرزش ها (که باعث ارسال پالس های عصبی به مغز می شود و در آنجا نیز این پالس ها بعد از تفسیر شدن به صدا تبدیل می شوند) به حرکت در می آیند.

در دیگر جانداران اما (نظیر پرندگان، قورباغه ها و ماهی ها) سلول های پیرامونی درون گوشی میانی آنها قابلیت تبدیل شدن به سلول های مویی را دارند. البته هنوز مشخص نیست که این اتفاق چگونه رخ می دهد اما به نظر می رسد که سیگنال های پروتئینی در این امر نقش داشته باشند.

چه چیزی باعث بروز اختلالات شنوایی می شود؟

درمان ناشنوایی

اما در این تحقیق پژوهشگران به تحلیل یکی از پروتئین ها (تحت عنوان ERBB2) پرداختند که درون سلول های مویی موش های تازه متولد شده وجود دارد. مطالعات قبلی حکایت از آن داشت که ERBB2 نقش موثری در تولید سلول های مویی جدید دارد و پژوهش های جدید تایید کردند سلول های پیرامونی حاوی ERBB2 از شانس بیشتری برای تبدیل شدن به سلول های مویی برخوردارند.

دانشمندان در مرحله بعدی اثرات ویروس هایی که به تولید این پروتئین می انجامیدند را مورد بررسی قرار دادند. آنها همچنین موش ها را دستکاری ژنتیکی کردند تا ERBB2 بیشتری در بدنشان تولید شود و بعد داروهایی را به آنها خوراندند که این پروتئین را فعال میکند. تمامی این روش ها در نهایت به تولید هرچه بیشتر سلول های مویی منجر شد که این مساله میتواند در نهایت درمان ناشنوایی را میسر کند. نتایج این تحقیق نیز در نشریه نیوروساینس اروپا به چاپ رسید.

گفتنی است هم اکنون ۳۷.۵ میلیون نفر در آمریکا و ۱۱ میلیون نفر در انگلستان ناشنوا هستند و بروز اختلال شنوایی امری طبیعی در پروسه پیری است با این حال اما عفونت ها، دیابت ها و جراحات گوش هم می توانند این روند را سرعت بدهند.




منبع : دیلی میل 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار