کد خبر: ۲۰۱۷۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۷ - ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - 2018 October 20
محققان ایرانی موفق شدند با فناوری نانو حسگری را طراحی کنند که در کمتر از ۱۰ دقیقه بیماری زردی کودکان را با یک قطره خون تشخیص می دهد.
به گزارش آی تابناک : راضیه طباطبایی، دانشجوی دکتری پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران مجری طرح «تشخیص زردی کودکان مبتنی بر تلفن هوشمند» به خبرنگار مهر اظهار کرد: یکی از اصلی ترین نگرانی های والدین در نخستین روزهای تولد یک نوزاد خطر ابتلا به بیماری زردی است. بیش از ۶۰ درصد نوزادان به این بیماری مبتلا می شوند که به دلیل افزایش غلظت بیلی روبین در خون آنهاست.

وی با بیان اینکه در بیماری زردی، رنگ پوست به زردی گراییده و سفیدی چشم ها گستره ای از زرد تا قهوه ای را در بر می گیرد، خاطر نشان کرد: عدم درمان به موقع این بیماری، خطر ناشنوایی و آسیب مغزی را در نوزادان به همراه دارد. همچنین افزایش غلظت بیلی روبین از حد طبیعی در بزرگسالان از جمله نشانه های نارسایی کبدی است و در موارد حاد منجر به بیماری هپاتیت می شود.

طباطبایی تاکید کرد: تشخیص به موقع اولین گام برای درمان است از این رو استفاده از یک روش سریع، آسان، ارزان، بادقت و انتخاب پذیری بالا که در دسترس همگان باشد ضروری به نظر می رسید در همین راستا در صدد برآمدیم تا نانوحسگرهایی را برای تشخیص به موقع و سریع بیماری زردی در کودکان طراحی کنیم.

این محقق بیان کرد: در این طرح با توجه به ویژگی های خاص، نانوکاغذ سلولزی باکتریایی و نقاط کربنی فتولومینسانسی در ترکیب با فناوری تلفن های هوشمند حسگری طراحی کرده ایم که قادر است به طور بالقوه به عنوان یک کیت تشخیصی ارزان، سریع، حساس، کاربرپسند، قابل حمل و دوستدار محیط زیست جهت اندازه گیری میزان بیلی روبین در آنالیزهای نقطه مراقبت POCT و آزمایشگاه های کلینیکی مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود:  بیشتر روش های مورد استفاده در پزشکی نیازمند دستگاه خاص و گران قیمت زمان نسبتا طولانی، مواد شیمیایی و کاربر آموزش دیده هستند که این روش ها را محدود به آزمایشگاه های تشخیص طبی می کند؛ اما در سیستمی که طراحی کرده ایم، در مدت زمان کوتاه بیماری زردی را تشخیص می دهد.

طباطبایی با اشاره به مزایای این روش گفت: از مزایای این محصول ارزان، سریع و با حساسیت آنالیزی بالا، کاربری آسان بدون نیاز به آموزش های تخصصی و عدم نیاز به تجهیزات پیشرفته جهت فرآیند آنالیز، دوستدار محیط زیست، قابل حمل و استفاده در منزل و آزمایشگاه های کلینیکی و تشخیصی، کاهش زمان چرخش، قابلیت اندازه گیری در زمان های واقعی، قابلیت استفاده با حداقل حجم خون (کمتر از ۱۰ میکرولیتر) هستند.

وی افزود: با استفاده از این نانوحسگر، می توان در کمتر از ۱۰ دقیقه بیماری زردی در کودک را به واسطه یک قطره خون، تشخیص داد؛ در این طرح از ماده شیمیایی استفاده نشده و هر فردی به راحتی می تواند از آن همانند دستگاه تست قند خون استفاده کند.

وی با تاکید بر اینکه با استفاده از این نانو حسگر امکان تشخیص بیماری در بزرگسالان نیز فراهم می شود، تاکید کرد: در این طرح امکان ساخت حسگرهای نوری برای تشخیص بیماری های زردی، هپاتیت و نارسایی های کبدی در بزرگسالان فراهم شده است.

طباطبایی با بیان اینکه در این طرح از نانوسلولز تهیه شده بر پایه فناوری نانو به عنوان جدیدترین نسل از وسایل حسگری تجزیه ای میکروسیالی استفاده شده بیان کرد: خواص منحصر به فرد نانوسلولز نظیر ارتجاعی بودن، انبساط گرمایی، استحکام کششی و کرنشی بیشتر، شفافیت نوری بالا، نفوذپذیری بالا نسبت به آب و محلول های آبی و در عین حال پایداری و استحکام بالا در آب از ویژگی های این نانوحسگر است.

وی با بیان اینکه در این روش از هیچگونه ماده شیمیایی استفاده نمی شود، عنوان کرد: از این نانوحسگر می توان در آزمایشگاه ها، بیمارستان ها، منازل و ... استفاده کرد.

طباطبایی افزود: این طرح مراحل تحقیقاتی خود را گذرانده و اکنون منتظر سرمایه گذار برای تولید انبوه هستیم.

این طرح با  همکاری حامد گل محمدی دکتری تخصصی شیمی تجزیه عضو هیات علمی پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران، مدیر گروه تحقیقاتی بیوپلتفرم های نانوحسگر، راضیه سادات طباطبایی دانشجوی دکتری شیمی تجزیه در پژوهشگاه شیمی، عضو گروه تحقیقاتی بیوپلتفرم های نانوحسگر،  سیدحمید احمدی دکتری تخصصی شیمی تجزیه عضو هیات علمی پژوهشگاه شیمی انجام گرفته است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار