کد خبر: ۲۰۱۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۶ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - 2016 February 23
تا پیش از این، یک سفر فضایی از زمین به مریخ حدود 6 ماه طول می‌کشید و این امر، مشکلات زیادی را برای برنامه‌ریزی این سفر پدید می‌آورد. اما ناسا اخیراً در حال آزمایش بر روی پروژه‌ای است که می‌تواند این زمان را به چند روز کاهش دهد.
تماشا کنید: سفر سه روزه به مریخ


حامد عسگری-‌آی‌تابناک: در میان مشکلات بسیاری که برای مسافرت انسانی به کرۀ مریخ وجود دارد، یک مشکل مهم بحث زمان است. تا پیش از این، یک سفر فضایی از زمین به مریخ حدود 6 ماه طول می‌کشید و این امر، مشکلات زیادی را برای برنامه‌ریزی این سفر پدید می‌آورد. اما ناسا اخیراً در حال آزمایش بر روی پروژه‌ای است که می‌تواند این زمان را به چند روز کاهش دهد.

در ویدئویی که ناسا اخیراً منتشر کرده است، یکی از دانشمندان به نام «فیلیپ لابین» در مورد امکانِ ساختن یک سیستم محرکۀ لیزری صحبت کرده است که می‌تواند یک سفینۀ فضایی 100 کیلوگرمی را در تنها 3 روز به مریخ بفرستد و نیز، زمان رسیدن یک سفینۀ با سرنشین را به یک ماه کاهش دهد.

در حقیقت، این سیستم جدید به جای استفاده از واکنش‌ها و سوخت‌های شیمیایی برای شتاب گیری، از واکنش های الکترومغناطیسی استفاده می‌کند و سفینه دیگر لازم نیست محفظه های عظیم و سنگین سوخت را به هنگام پرتاب با خود حمل کند؛ امری که با اضافه شدن سرنشین به آن سفینه‌ها و لزوم حمل سوخت برای بازگشت به زمین هرگونه سفر فضایی طولانی‌مدت را از نقطه نظر انرژی، دشوار می‌کند. اما منبع انرژی الکترومغناطیسی این مشکلات را ندارد.

در حقیقت، به گفتۀ لوبین، الکترو مغناطیس تنها محدودیتی که به همراه دارد، محدودیت سرعت نور است؛ در حالی که محدودیت در سوخت شیمیایی، محدودیت سرعت فرایند سیاسی هم هست.

البته این مسئله به هیچ عنوان ساده نیست و این که بتوان چنین موتوری را در مقیاس یک فضاپیما ساخت، بسیار چالش‌برانگیز و پرهزینه است.

در ویدئوی کوتاه زیر، ناسا چگونگی کارکرد این سیستم را نشان داده است.




منبع: بی‌جی‌آر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار