کد خبر: ۲۰۱۳۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۶ - ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - 2018 October 17
رنو کپچر در سال ۲۰۱۷ فیس‌لیفت شد و طراحی داخلی و خارجی آن اندکی بهبود یافت. این خودرو در پایان سال ۲۰۱۵ با فروش ۱۹۵٬۳۲۳ دستگاه رتبه چهاردهم از ۲۰ خودروی پرفروش اروپا را کسب کرد.

به گزارش آی تابناک : رنو کپچر یک کراس‌اوور بسیار کوچک است که در سگمنت کراس‌اوورهای Subcompact قرار می‌گیرد. این خودرو اولین بار در سال ۲۰۱۳ در نمایشگاه خودروی ژنو رونمایی شد و بر اساس پلتفرم B رنو-نیسان ساخته شده است. البته رنو کپچر قبل از اینکه به صورت رسمی رونمایی شود در سال ۲۰۱۱ مدل مفهومی آن در همین نمایشگاه به نمایش درآمده بود.

رنو کپچر در کره‌جنوبی با نام رنو-سامسونگ QM3 شناخته می‌شود. رنو کپچر بر اساس نسل چهارم رنو کلیو ساخته شده است. سیستم تعلیق رنو کپچر در جلو از نوع مستقل مک‌فرسون استرات و در عقب از نوع میله‌پیچشی نیمه‌مستقل است. ترمزهای آن در جلو از نوع دیسکی و در عقب از نوع کاسه‌ای هستند.

رنو کپچر موفق شد در سال ۲۰۱۳ پنج ستاره ایمنی از موسسه EuroNCAP دریافت کند. کمربندهایی با سه نقطه اتصال، دو ایربگ، سیستم ABS، سیستم کنترل پایداری جزو امکانات ایمنی استاندارد رنو کپچر هستند.

خودروبانک

رنو کپچر در سال ۲۰۱۷ فیس‌لیفت شد و طراحی داخلی و خارجی آن اندکی بهبود یافت. این خودرو در پایان سال ۲۰۱۵ با فروش ۱۹۵٬۳۲۳ دستگاه رتبه چهاردهم از ۲۰ خودروی پرفروش اروپا را کسب کرد. رنو کپچر در دوره چهار ماهه آخر سال ۲۰۱۳ بعد از رنو داستر و نیسان جوک، سومین خودروی پرفروش در کلاس خودش بود. در سال ۲۰۱۶ رنو ۲۱۵٬۶۰۰ دستگاه کپچر به فروش رساند که باعث شد کپچر به پرفروش‌ترین خودروی اروپا در سگمنت B تبدیل شود و کیا سول و نیسان جوک را پشت سر بگذارد.

رنو کپچر با وجود اینکه نام کراس‌اوور دارد اما ابعاد کوچکی دارد. طول، عرض و ارتفاع این خودرو به ترتیب ۴٫۱۲۲ ، ۱٫۷۷۸ و ۱٫۵۶۷ میلی‌متر و فاصله محوری آن ۲٫۶۰۶ میلی‌متر است. لازم به ذکر است که نسخه‌ای از کپچر که در بازار روسیه به فروش می‌رسد با مدل‌های دیگر کپچر اندکی تفاوت دارد. نسخه مخصوص بازار روسیه بر اساس پلتفرم B0 داچیا ساخته می‌شود و فاصله محوری بیشتری دارد و خودروی بزرگ‌تری است. علاوه بر این، فاصله کف آن تا سطح زمین نیز بیشتر از مدل‌های دیگر رنو کپچر است. رنو کپچر در اکثر بازارها با موتورهای ۰٫۹ لیتری ۳ سیلندر توربوشارژ و ۱٫۲ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ شناخته می‌شود ولی در بازار روسیه با موتورهای ۱٫۶ لیتر تنفس طبیعی (با قدرت ۱۱۸ تا ۱۲۰ اسب بخار) و ۲٫۰ لیتری تنفس طبیعی (۱۴۳ تا ۱۴۸ اسب بخار) نیز عرضه شده است.

رنو کپچر ابتدا در سال ۱۳۹۴ توسط شرکت ایران خودرو و در نبود حریفی جدی از سوی سایپا وارد بازار ایران شد. مدل‌های بازار ایران از نوع پلتفرم B هستند و مجهز به موتور ۱٫۲ لیتری توربوشارژ TCe ۱۲۰ هستند که ۱۲۰ اسب بخار قدرت در دور ۴۹۰۰ و ۱۹۰ نیوتن‌ متر گشتاور در دور ۲۰۰۰ تولید می‌کند. گشتاور این موتور بعدها تا ۲۰۵ نیوتن متر افزایش یافت. گیربکس مدل‌های عرضه شده در ایران از نوع ۶ دنده دوکلاچه اتوماتیک است. چیدمان سیستم انتقال قدرت کپچر به صورت موتور جلو دیفرانسیل جلو است. شتاب صفر تا صد رنو کپچر با این موتور و گیربکس ۱۰٫۹ ثانیه اعلام شده و مصرف سوخت ترکیبی آن ۵٫۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. حداکثر سرعت کپچر ۱۹۲ کیلومتر در ساعت است. استاندارد آلایندگی رنو کپچر یورو ۵ است. فضای حمل بار کپچر ۳۷۷ لیتر است که با خواباندن صندلی عقب تا ۱۲۳۵ لیتر افزایش می‌یابد. صندلی عقب کپچر برای نشستن دو فرد بالغ مناسب است ولی فقط در مسافت‌های کوتاه برای ۳ نفر مناسب است.

از میان آپشن‌های رنو کپچر در بازار ایران می‌توان به مواردی مانند فرمان برقی، ۴ ایربگ، سیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر)، ترمز ABS، EBD (سیستم توزیع یکسان نیروی ترمز بین چرخ‌ها)، سیستم کنترل پایداری، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی، سیستم کمکی ترمز اضطراری، سیستم تهویه مطبوع خودکار، مانیتور مالتی مدیا با صفحه نمایش لمسی، رهیاب GPS، هندزفری موبایل، چراغ‌های مه‌شکن جلو و عقب، چراغ‌های روشنایی روز LED، سنسور اتوماتیک نور چراغ‌ها، آیینه‌های جانبی تاشونده برقی مجهز به چراغ راهنما و سیستم گرمکن، شیشه‌های بالابر برقی در جلو و عقب، پشتیبانی از صندلی کودک (ایزوفیکس)، صندلی عقب تاشو با قابلیت تنظیم طولی، رینگ آلومینیومی ۱۷ اینچی، کارت قفل و استارت دکمه‌ای هوشمند، سنسور باران، کمربندهای پیش‌کشنده در جلو، کروز کنترل و محدودکننده سرعت، سنسور هشدار و دوربین دنده عقب، غربیلک فرمان چرمی، تودوزی چرمی، گرمکن صندلی جلو و حالت رانندگی اقتصادی ECO اشاره کرد.

رنو کپچر هندلینگ و سواری متوسطی دارد و ناهمواری‌های کوچک را به خوبی جذب می‌کند ولی ضربات ناشی از چاله‌ها و ناهمواری‌های بزرگ به داخل کابین منتقل می‌شود.

 از نقاط قوت این محصول ایران خودرو می‌توان به موتور کم‌مصرف، طراحی زیبا با ترکیب رنگ دوگانه و کابین کاربردی اشاره کرد. نقاط ضعف عمده کپچر استفاده از پلاستیک خشک در کابین و فقدان سیستم 4 چرخ محرک و البته قدرت موتور کم است (البته نمونه‌های عرضه شده در بازار روسیه با موتور ۲٫۰ لیتری مجهز به سیستم ۴ چرخ محرک و گیربکس دنده ای یا ۴ دنده اتوماتیک هستند). توربو بودن موتور کپچر نیز همزمان هم یک مزیت و هم یک عیب محسوب می‌شود زیرا در شهرهایی مانند تهران که ارتفاع بالایی از سطح دریا دارند افت شتاب موتورهای توربوشارژ کمتر است ولی به همان نسبت موتورهای توربوشارژ نسبت به کیفیت بنزین حساس‌تر هستند و نیاز به استفاده مداوم از بنزین سوپر دارند.

اگر بخواهیم نگاهی به تاریخچه قیمت رنو کپچر در ایران داشته باشیم باید گفت که ابتدا این خودرو در سال ۱۳۹۴ با قیمت ۹۸ میلیون تومان پیش فروش شد. در سال ۱۳۹۵ قیمت کپچر نوسان زیادی نداشت و حدودا از ۱۱۰ تا ۱۲۵ میلیون تومان متغیر بود. در سال ۱۳۹۶ نیز قیمت کپچر با حدود ۱۰ میلیون افزایش در نهایت به ۱۳۵ میلیون تومان رسید. در سال ۱۳۹۷ همراه با افزایش شدید نرخ ارز قیمت خودرو نیز افزایش بی‌سابقه‌ای داشت و در حال حاضر قیمت کپچر حتی به ۳۲۰ تا ۳۳۰ میلیون تومان نیز رسیده است.

رنو کپچر البته در بازار ایران آنچنان تنها نیست و حریفان بسیار سرسختی همچون پژو ۲۰۰۸ و یا سانگ یانگ تیوولی را دارد که هر کدام جزو پرفروش‌های بازار هستند و مزیت‌های بسیار زیادی نسبت به رنو کپچر دارد که شاید با بالا رفتن نرخ قیمت خودرو، باید به صورت جدی‌تری به این گزینه‌ها فکر کرد.





منبع : خودروبانک 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار