کد خبر: ۲۰۱۱۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۵ - ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - 2018 October 17
در نمایشگاه جیتکس 2018 شرکت های ایرانی فعال در صنعت نرم افزار پرتعدادتر از تولیدکنندگان سخت افزار ظاهر شده اند و پس از افزایش نرخ ارز در کشور به دلیل کاهش قیمت نسبت به رقبای خارجی، برای موفقیت و اقبال در بازارهای منطقه امیدوارتر شده‌اند.
به گزارش آی تابناک : در نمایشگاه جیتکس 2018 هشت شرکت دانش بنیان ایرانی در قالب پاویون جمهوری اسلامی ایران و 23 استارتاپ حضور دارند که از سوی معاونت علمی ریاست جمهوری، مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی، اتاق بازرگانی تهران و اتاق بازرگانی اصفهان حمایت شده اند، علاوه بر پاویون، شرکت‌های ایرانی دیگری نیز به صورت مستقل در نمایشگاه جیتکس امسال شرکت کرده‌اند.

شرکت‌های دانش بنیان حاضر در پاویون ایران راه کارهای بومی سخت افزاری و نرم افزاری را به نمایشگاه آورده‌اند که در بحث تجهیزات سخت افزاری 2 دستگاه بومی «کیوسک سفارش» و «گیت امنیتی فروشگاهی» به بازدیدکنندگان معرفی شده است که در نوع خود تنها تولیدات بومی در خاورمیانه هستند.

در بخش نرم افزار اما شرکت های ایرانی حضور پررنگ تری داشته اند و راه حل های نرم افزاری مختلفی توسط شرکت های دانش بنیان ایرانی در نمایشگاه معرفی شده اند.

*تولیدات محتوای داخلی به دنبال بازارهای خارجی

مهدی طالبی مدیر مسوول یک انتشارات که در قالب تجمیع کننده محتوا در نمایشگاه جیتکس حاضر شده، 2 هزار ساعت ویدیوی آموزشی را در قالب 200 محصول به نمایشگاه آورده که روی ابزارهای مختلف قابل استفاده هستند.

وی به خبرنگار فارس گفت: حدود یک سوم محتواها، محصول انتشارات و مابقی مشارکتی است. برای مثال تاکنون نسخه انگلیسی ویدیوهای آموزشی سازهای ایرانی آماده شده و به زودی نسخه های عربی و انگلیسی سایر محصولات آماده می شود.

طالبی با بیان اینکه تاکنون 5 میلیارد تومان هزینه کرده ایم و هنوز به سوددهی نرسیده ایم، گفت:  علیرغم وجود ظرفیت خالی بسیار در کشور برای ارایه محتوا، پس از مدت ها مذاکره با اپراتورهای تلویزیون اینترنتی و اپراتورهای موبایل داخلی از همکاری با آنها ناامید شده ایم و به دنبال بازار کشورهای منطقه هستیم.

وی تاکید کرد: اپراتورهای ایرانی هنوز به ارزش محتوا پی نبرده اند در حالی که باید بدانند که پلتفرم آنها بدون محتوا ارزشی ندارد و در نتیجه باید برای تسهیم شفاف و عادلانه درآمد پا پیش بگذارند.

*انیمیشن های ایرانی به دنبال جذب مشتری در منطقه

در بین حاضران در پاویون ایران در جیتکس یک شرکت نرم افزاری نیز برای تولیدات انیمیشن و آموزش زبان انگلیسی خود بازاریابی می کند.

مهرداد امینی مدیر تولیدکننده محتوا درباره تولیدات این مجموعه به خبرنگار فارس توضیح داد: این شرکت از 17 سال پیش فعال شده و در زمینه تولید انیمیشن و اپلیکیشن های کاملا ایرانی در حوزه کودک و موضوعات مرتبط با مهارت های زندگی،  سواد دیجیتال و فناوری اطلاعات فعال است که تولید انیمیشن های داستان های کهن ایرانی از جمله مرزبان نامه، کلیله و دمنه و خاله ستاره را در کارنامه دارد.

وی هدف از حضور در نمایشگاه جیتکس را دسترسی به بازار بالقوه ایرانیان خارج از کشور دانست و افزود: با وجود تعداد زیاد کودکان در ایران، بازار نرم افزار و انیمیشن کودک در کشور چندان گسترده نیست به طوری که حتی در مقاطعی این فعالیت کاملا غیر اقتصادی بوده است.

امینی خاطر نشان کرد: این مجموعه علاوه بر تولید انیمیشن، یک محصول آموزش زبان انگلیسی نیز دارد که می تواند در تمامی بازارهای غیرانگلیسی زبان از جمله امارات متحده عربی مشتری داشته باشد و برای این محصول در جیتکس بازاریابی می کنیم.

*کیفیت بالا نسبت به قیمت و جذابیت فرهنگ ایران برای خارجی ها، مزیتی برای انیمیشن ایرانی

یک شرکت بوشهری تولیدکننده انیمیشن تنها نماینده استانی در پاویون ایران در نمایشگاه جیتکس 2018 است.

به گفته رضا اسماعیل پور مدیر مجتمع دیجیتال استان بوشهر که مدیریت این شرکت را برعهده دارد، این مجموعه با 21 نیروی محلی در تولید موشن گرافی و انیمیشن های دو بعدی و سه بعدی فعال است. یک انیمیشن دو بعدی برای شبکه 5 تلویزیون مالزی ساخته است و به تازگی نیز با شبکه یک تلویزیون ارمنستان و شرکت «مانکی استودیو» تفاهم نامه همکاری امضا کرده است. 

وی درباره تولیدات این مجموعه به خبرنگار فارس،گفت: برای سازمان های دولتی و عمومی انیمیشن های آموزشی و ترویجی تولید می کنیم که انیمیشن های آموزشی مرتبط با بیماری های میگو به سفارش مزرعه میگوی جنوب کشور، زیست بومی مجازی درسا و پارک علم و فناوری از این جمله هستند.

وی مزیت انیمیشن های ایرانی در بازارهای خارجی را کیفیت بالا به نسبت قیمت پایین تر و جذابیت فرهنگ ایران برای خارجی ها عنوان کرد.

به گفته اسماعیل پور، فایده حضور در نمایشگاه جیتکس علاوه بر رایزنی برای توسعه بازارهای بین المللی، آشنایی با آخرین فناوری ها و شناخت سلایق بازارها است.

*چشم امید نرم افزاری ها به فرصتی که افزایش نرخ ارز به تولید داخل می دهد

علیرضا کلباسی که تولیدکننده نرم افزار حسابداری است یکی دیگر از حاضران در پاویون ایران در نمایشگاه جیتکس 2018 است.

وی می گوید: این مجموعه در تولید نرم افزارهای حسابداری و CRM (مدیریت مشتری) به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی فعال است و 21 هزار مشتری فعال در اصناف دارد که از امسال به تولید محصول برای سازمان های بزرگ نیز وارد خواهد شد.

این تولید کننده نرم افزار که برای فروش محصول خود در منطقه به دنبال مشتری است، مزیت تولیدات ایرانی با نمونه های مشابه خارجی را، قیمت پایین تر، ارایه امکانات رایگان و استفاده آسان برای افراد ناآشنا با اصول حسابداری معرفی می کند.

کلباسی گفت: رشد قیمت ارز این محصول را برای بازارهای بین المللی جذاب کرده است و در صورت حل مشکل ارایه خدمات پشتیبانی در خارج، مانع دیگری نداریم.

*کشورهای همسایه، بازار هدف فروش کتاب الکترونیک 

یک فروشگاه کتاب الکترونیک ایرانی نیز در نمایشگاه جیتکس به بازدیدکنندگان معرفی شده است. این فروشگاه یکی از تولیدات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم است.

محمد پهلوانی قمی مدیر فناوری اطلاعات این پژوهشگاه درباره این محصول به خبرنگار فارس، گفت: این فروشگاه نسخه ایرانی محصولات خارجی گوگل پلی بوک، آمازون و ibook اپل است که 70 ناشر محصولات خود را در آن عرضه کرده اند و بیش از یک هزار نسخه کتاب به زبان های عربی، انگلیسی و ترکی استانبولی در این فروشگاه قرار داده شده است.

وی درباره مزیت رقابتی این محصول با نمونه های داخلی مشابه، گفت: وجه تمایز این محصول در پشتیبانی از 4 زبان و امکانات پژوهشی مناسب برای پژوهشگران است که با امکان یاداشت گذاری و اشتراک گذاری متنی و تصویری روی صفحات کتاب، امکان کار تحقیقی روی کتاب های الکترونیکی را فراهم می کند. 





منبع : فارس 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار