کد خبر: ۲۰۰۵۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۷ - ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - 2018 October 14
با نزدیک شدن رقابت شدید میان شرکت‌های پیشگام درحوزه فضا به نقطه اوج خود، به نظر می‌رسد اسپیس ایکس پرچم دار این رقابت باشد.

به گزارش آی تابناک : و براساس گزارش های کارشناسان ناسا، هزینه ساخت و ارسال فضاپیما به سیاره مریخ دوبرابر مبلغ تخمین زده شده پیشین، به رقمی افزون بر 8.9 میلیارد دلار رسیده است.


در حال حاضر شرکت ناسا و بوئینگ در همکاری برای ساخت نسل آینده فضاپیماها و ارسال آن به سیاره سرخ هستند و این رقابت با شرکت اسپیس ایکس وارد مرحله جدی شده است به ویژه پس از آنکه اسپیس ایکس با موفقیت موشک فالکون هوی را در ماه فوریه سال جاری به فضا پرتاب کرد.

مقام های ناسا اعلام کرده اند موشک فضایی SLS ساخت مهندسان ناسا بسیار پرقدرت تر از فالکون هوی(Faclon Heavy) ساخت اسپیس ایکس به هدایت ایلان ماسک است و سفینه ماسک هرگز قابلیت رقابت با ناسا را ندارد.


اسپیس ایکس و بوئینگ رقابت تنگاتنگی با یکدیگر برای ارسال اولین فضانورد به فضای عمیق به ویژه سیاره مریخ دارند.

مقام های بوئینگ که درحال ساخت موشک SLS برای ناسا هستند اعلام کرده اند اولین آزمایش ارسال سفینه به سیاره مریخ درسال 2020 و درسال 2022 با خدمه انسانی انجام خواهد شد.


زمان راه اندازی و آزمایش موشک ارسالی به سیاره مریخ تاکنون سه بار به تعویق افتاده است و حال افزایش باورنکردنی هزینه ساخت آزمایش نهایی را دوباره به تعویق می اندازد.

شرکت بوئینگ سه سال پیش برنده رقابت ساخت موشک فضایی برای ارسال به سیاره مریخ به قیمت قراردادی 6.2 میلیارد دلار شد و حال با صرف 8.9 میلیارد دلار درسال 2021 بدون تحویل بخشی از سفینه به ماموریت خود پایان خواهد داد.


بازرسان ناسا مواردی چون مسائل مدیریتی، فنی و زیرساخت ها را عامل عملکرد ضعیف بوئینگ دراجرای تعهدات خود دربازه های زمانی استاندارد اعلام کرده اند.

موشک فضایی SLS دارای قدرتی بسیار زیاد است و می تواند چهار فضانورد درفضاپیمای Orion را به ماموریت های مختلف برای کشف مقصدهای عمیق فضایی ببرد.

کارشناسان درنظر دارند درمرحله های آتی، از موشک SLS برای ارسال فضانورد به سایر سیاره های منظومه شمسی چون کره ماه مریخ، مشتری و حتی زحل استفاده کنند.


مقام های اسپیس ایکس نیز درتلاش برای اجرایی کردن پرتاب نمونه اصلی موشک فالکون به سیاره مریخ هستند و حتی ایلان ماسک، مالک اسپیس ایکس اعلام کرده است درنظر دارد درآینده سیاره مریخ را مسکونی کند.


منبع:Dailymail

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار