کد خبر: ۲۰۰۲۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۳ - ۲۰ مهر ۱۳۹۷ - 2018 October 12
یک فضانورد ناسا و یک فضانورد روسیه، پس از اینکه فضاپیمای سایوز در هنگام پرواز دچار نقص فنی شد، مجبور به فرود اضطراری شدند.
به گزارش آی تابناک : دو فضانورد به نام‌های الکسی اوچین از روسیه و نیک هیوج از آمریکا کم‌تر از یک ساعت پس از پرتاب سایوز، به سلامت در قزاقستان فرود آمدند. ناسا وضعیت هر دو فضانورد را مساعد گزارش کرده است. این دو فضانورد، ساعت ۴:۴۰ دقیقه به وقت شرقی (۱۲:۱۰ دقیقه روز پنجشنبه به وقت تهران) از پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان از زمین بلند شدند؛ اما سازمان فضایی فدرال روسیه (روسکاسموس)، حدود ۶ دقیقه پس از پرتاب، اعلام کرد که بوستر (تقویت‌کننده) فضاپیما در طول پرواز دچار مشکل شده است.

این نقص باعث شد که فضانوردان، فرود اضطراری به‌حالت بالستیک داشته باشند. تیم‌های نجات، بلافاصله به محل فرود فضاپیمای سایوز رفتند، فضانوردان را به سلامت از فضاپیما خارج کردند و با هلیکوپتر به شهر جزقازغان، نزدیک‌ترین شهر به محل فرود منتقل کردند. فرود بالستیک یا ورود به جو، فشار بسیار زیادی به فضاپیما وارد می‌کند و می‌تواند تجربه‌ی دشواری برای فضانوردان باشد.

 در حالت فرود عادی، معمولا ۴ برابر جاذبه‌ی زمین به فضاپیمای سایوز فشار وارد می‌شود. در سال ۲۰۰۸ با خرابی فضاپیمای سایوز در هنگام فرود، در هنگام ورود به جو، فشاری حدود ۸ برابر جاذبه‌ی زمین به این فضاپیما وارد شد. روسکاسموس اعلام کرد که کمیسیونی را برای تحقیق در خصوص این خرابی تشکیل می‌دهد. ناسا هم اعلام کرد، آنچه اتفاق افتاده را بررسی خواهد کرد.

آژانس فضایی در بیانیه‌ای گفت:

مدیر ناسا، جیم برایدنستاین و تیم ناسا وضعیت را به دقت تحت نظر دارند. ناسا برای اطمینان از بازگشت امن فضانوردان، همکاری نزدیکی با روسکاسموس خواهد داشت. ایمنی خدمه مهم‌ترین اولویت برای ناسا است. تحقیقات کاملی برای بررسی علت حادثه انجام خواهد شد.

روسکاسموس هم اعلام کرد که امروز کنفرانس خبری برگزار نمی‌کند. حادثه‌ای که دیروز رخ داد، دومین خرابی فضاپیمای سایوز طی چند ماه گذشته است. در حادثه‌ دیگری که مرداد امسال رخ داده بود، خدمه‌ی ایستگاه فضایی بین‌المللی متوجه سوراخی در فضاپیمای سایوز شدند که در ایستگاه فضایی مستقر بود. نشت فضاپیما بعدا برطرف شد. اما روسکاسموس هنوز زمان و چگونگی سوراخ شدن بدنه فضاپیما را کشف نکرده است. روسیه به وجود آمدن این سوراخ بر اثر برخورد شهاب‌سنگ را رد کرد و اعلام کرد که این سوراخ به‌ظاهر، به‌وسیله‌ی یک مته ایجاد شده باشد. حتی رسانه‌های روسیه گزارش دادند که ممکن است، نشت حاصل یک عملیات خرابکارانه بوده باشد، اما ناسا این ادعاها را تکذیب کرد.

حادثه‌ی امروز، می‌تواند پیامدهای زیادی داشته باشد، شاید ناسا به برنامه پرواز فضایی خود شتاب بیش‌تری بدهد. بعید است که روسیه قبل از اینکه علت این خرابی را کشف کند، دوباره اجازه‌ی پرتاب فضاپیمای سایوز را بدهد. با این حال، فضاپیمای سایوز، تنها وسیله‌ی ناسا برای فرستادن فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی است. دو شرکت خصوصی اسپیس ایکس و بوئینگ، قرار است به‌عنوان بخشی از برنامه خدمه‌ی تجاری، فضاپیماهایی را برای ناسا توسعه دهند. اما اولین پرواز سرنشین‌دار این برنامه، تا قبل از تابستان ۲۰۱۹ انجام نمی‌شود.

 در همین حال، هنوز ۳ فضانورد در ایستگاه فضایی بین‌المللی به سر می‌برند. سرنا ماریا آنیون از آمریکا، فضانورد آلمانی الکساندر گرست و فضانورد روس، سرگی پروکفیِف. این سه فضانورد، ۱۳ خرداد با فضاپیمای سایوز به ایستگاه فضایی رفتند. اما فضاپیمای سایوز تنها می‌تواند، حدود ۲۰۰ روز در مدار باقی بماند. به این جهت، فضانوردان باید تا قبل از پایان سال ۲۰۱۸ به زمین برگردند. اگر فضاپیمای سایوز تا آن زمان آماده نشود، احتمالا ایستگاه فضایی بین‌المللی تا مدت نامعلومی خالی بماند.




منبع : ورج 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار