کد خبر: ۲۰۰۰۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۸ - ۱۹ مهر ۱۳۹۷ - 2018 October 11
بی اغراق بدون داشتن کیبورد و ماوس بخشی از لذت بازی با کامپیوتر از دست خواهد رفت، چون این دو بخش تنها راه ارتباطی برای مدیریت و انجام بهتر کارها و بازی در کامپیوتر است و بدون آنها عملا کار خاصی نمی توان کرد.

به گزارش آی تابناک : با توجه به این موضوع بخشی از فعالیت شرکت های توسعه دهنده تجهیزات جانبی معطوف به ساخت محصولات متنوع در این زمینه شده است تا هر چه بیشتر لذت بازی و استفاده از کامپیوتر را ارتقا بدهند و کاربران تجربه ای متفاوت را تجربه کنند. با توجه به این موضوع شرکت های زیادی دست به کار شدند و محصولات مختلفی را روانه بازار کرده اند که هر کدام امکانات و قابلیت های مختلفی را در اختیار کاربر قرار می دهد. یکی از شرکت های که در این زمینه فعالیت دارد شرکت تایوانی GAMDIAS است که محصولات جانبی مختلفی را برای علاقه مندان به بازی روانه بازار کرده است. در کل محصولات این شرکت در سه زمینه تجهیزات جانبی بازی، صندلی بازی و قطعات که شامل پاور، کیس و خنک کننده می شود به بازار ارائه می شود. در این بررسی می خواهیم نگاهی به کیبورد مکانیکی RGB مخصوص بازی این شرکت بیاندازیم. نکته جالب در مورد این محصول استفاده از نام Hermes است که از خدایان یونان است. هرمس پسر زئوس بوده است و دومین فرد جوان در بین دوازده خدای یونان بوده است. با این اوصاف بریم ببینم که این محصول در عمل چگونه ظاهر می شود.  

 طراحی و امکانات کیبورد

Hermes P3 دارای بدنه ای از جنس پلاستیک مات است. کیفیت ساخت بخش پلاستیکی خوب است و براحتی روی آن خراش نمی افتد. اما تمام بخش های کیبورد از پلاستیک ساخته نشده است. در صفحه ای که زیر کلیدها (سطح فوقانی) قرار می گیرد این شرکت از یک صفحه فلزی استفاده کرده است که لبه های آن به خوبی صیقل داده است و باعث شده است که جذابیت بصری خوبی پیدا کند.

بررسی کیبورد مکانیکی گیمینگ RGB مدل Hermes P3

این بخش ضخامت زیادی ندارد اما استفاده از آن ایده ای خوبی بوده است و کمک زیادی به حرفه ای به نظر رسیدن کیبورد می کند. در روی این صفحه و درست در بالای کلیدهای چهار جهته مدل این کیبورد درج شده است. 

بررسی کیبورد مکانیکی گیمینگ RGB مدل Hermes P3

در بخش جلویی کیبورد هم در بخش پلاستیکی یک ساختار مستطیلی دیده می شود که لوگوی شرکت GAMDIAS در داخل آن درج شده است. 

بررسی کیبورد مکانیکی گیمینگ RGB مدل Hermes P3

در بالای بخش شماره (Number Keys) سه دیود نوری دیده می شود که به ترتیب Num Lock ،Caps Lock و Gaming است. 

بررسی کیبورد مکانیکی گیمینگ RGB مدل Hermes P3

اما نکته جالب در این کیبورد استفاده از کلیدهایی مانند Page Up، Page Down و چهار کلید دیگر برای مدیریت بهتر نورپردازی RGB است بدین معنا که شما می توانید در حالت عادی از این کلیدها برای کاربردهای استاندارد تعیین شده برای آنها استفاده کنید، اما در صورت نگه داشتن دکمه Fn این کلیدها برای تغییر حالت های نمایش نورپردازی RGB و سرعت نمایش استفاده می شوند. 

بررسی کیبورد مکانیکی گیمینگ RGB مدل Hermes P3

  حالت های نمایشی در این کیبورد شامل حالت موج، رفت و برگشت، چرخشی و رفتن از نقطه ای به نقطه ای دیگر است. این کیبورد مانند دیگر محصولات موجود در بازار قابلیت پشتیبانی از 16.8 میلیون رنگ را برای نمایش نورپردازی RGB دارد که براساس نیاز کاربر می توان حالت نمایشی را طبق آنچه در بالا گفت تغییر داد. طراحی در کنارهای کیبورد به گونه ای است که فضای خالی ایجاد شده است. این فضای خالی می تواند برای جا به جایی راحت تر کیبورد استفاده شود. طراحی به گونه ای است که انگشت ها در داخل آن قرار می گیرد و می توانید کیبورد را بردارید. 

بررسی کیبورد مکانیکی گیمینگ RGB مدل Hermes P3

در زیر کیبورد هم پایه پلاستیکی تعیین ارتفاع و همچنین دو پد کوچک پلاستیکی برای جلوگیری لیزخوردن دیده می شود.

بررسی کیبورد مکانیکی گیمینگ RGB مدل Hermes P3

بررسی کیبورد مکانیکی گیمینگ RGB مدل Hermes P3

در کل در زمینه طراحی Hermes P3 در رده محصولاتی با طراحی منطقی قرار می گیرد اما از نظر ما می توانست طراحی بهتری داشته باشد. این کیبورد دارای سوئیچ های Low Profile است در این نوع سوئیچ ها نسبت به سوئیچ های استاندارد تغییراتی ایجاد شده است. یکی از تغییرات کاهش میزان فاصله ای است که برای فعال شدن سوئیچ نیاز است بدین معنا که برای این نوع کلیدها این فاصله در حدود 3 میلی متر است اما در سوئیچ های استاندارد که در بعضی از کیبوردهای مکانیکی استفاده می شود این فاصله 5 میلی متر است و این بدان معنا است که حدود 2 میلی متر فاصله بیشتر برای فعال شدن سوئیچ وجود دارد. همچنین در سوئیچ های Low Profile اندازه Cap برای کلیدها و میزان عمر سوئیچ تغییر کرده است که تفاوت آن را در جدول ذیل مشاهده می کنید.

بررسی کیبورد مکانیکی گیمینگ RGB مدل Hermes P3

( این اطلاعات به طور رسمی در وب سایت و روی جعبه این محصول درج شده است).

 

Keycap

Lifecycle

Low Profile

5 میلی متر

50 میلیون

Standard

11.5 میلی متر

50 میلیون

 اما این تمام امکاناتی نیست که P3 در اختیار شما قرار می دهد. این کیبورد امکان ذخیره شش پروفایل بازی را دارد و برای این مورد فقط کافی پروفایل بازی خود را در با استفاده از نرم افزار مخصوص این کیبورد به نام HERA ذخیره کنید و براساس نیاز خود در هر زمان پروفایل مورد نیاز را استفاده کنید. 

بررسی کیبورد مکانیکی گیمینگ RGB مدل Hermes P3

همچنین در این کیبورد کلید قابل برنامه ریزی G1 و G2 هم در نظر گرفته شده است. 

بررسی کیبورد مکانیکی گیمینگ RGB مدل Hermes P3

این کیبورد از قابلیت Anti-Ghosting پشتیبانی می کند و این موضوع به کمک قابلیت n-key-Rollover امکان پذیر شده است. در این قابلیت تمام کلیدهای کیبورد به صورت کامل و مجزا توسط سخت افزار خود کیبورد اسکن می شود و این مورد باعث می شود حتی در زمانی که شما چند دکمه را به صورت همزمان نگه می دارید مشکلی در تشخیص آنها ایجاد نشود. این قابلیت در محصولات نسل قدیم و بسیاری از محصولات رده میانی وجود نداشت و باعث می شود در زمانی که فرد در هنگام اجرای بازی نیاز داشت چند کلید را به طور همزمان فشار دهد بعضی از کلیدها درست کار نمی کرد.

مشخصات فنی و  نرم افزار   

محصولی که در اختیار ما قرار گرفت دارای سوئیچ های آبی از نوع Low Profile است.

بررسی کیبورد مکانیکی گیمینگ RGB مدل Hermes P3

برای جدا کردن Cap روی سوئیچ یک ابزار هم قرار داده شده است. 

بررسی کیبورد مکانیکی گیمینگ RGB مدل Hermes P3

البته مشخصات این سوئیچ ها کمی با مشخصات سوئیچ های Cherry MX Blue فرق می کند. البته براساس اطلاعات ارائه شده این کیبورد مجهز به 72 کیلوبایت حافظه داخلی و پردازنده 32 بیتی از شرکت ARM است که باعث می شود این کیبورد کارایی بهتری در کاربردهای مختلف داشته باشد. زمان Polling Rate در P3 هزار هرتز اعلام شده است. در اصل Polling Rate به میزان زمانی گفته می شود که کامپیوتر پورت USB را برای دریافت اطلاعات بررسی می کند، این زمان هرچه کمتر باشد به معنای این است که زمان تاخیر در کیبورد کمتر است. P3 از نظر مشخصات فنی در سطح خوبی قرار دارد، در جدول 2 می توانید جزییات دیگری از مشخصات فنی این کیبورد را مشاهده کنید.

جدول مشخصات فنی

نور پس زمینه

16.8 میلیون رنگ با چهار حالت نمایش

طول سیم

1.5 متر با کانکتور USB طلایی

وزن کیبورد

1.56 کیلومتر

ابعاد

21×167×472 میلی متر

نرم افزار قابل پشتیبانی

HERA

 

تست کیبورد

این دفعه اولی نیست که ما کیبورد مکانیکی تست می کنیم. کیبورد که ما مدتی است از آن استفاده می کنیم Mionix است که بررسی آن را در وب سایت هم دیده اید. برای اینکه بتوانیم مقایسه خوبی داشته باشیم سعی کردیم تجربه استفاده از این دو کیبورد را در کاربردهای مختلف مقایسه کنید. در زمینه تایپ کیبورد GAMDIAS به علت استفاده از سوئیچ های Low Profile دارای میزان نویز کمتری است اما در کل به علت نزدیک تر بودن کلیدها در Hermes P3 احتمال خطا کمی بیشتر است. از نظر ما Mionix دکمه های نرم تری داشت اما به علت استفاده از سوئیچ Low Profile انرژی کمتری در P3 برای تایپ مصرف می شود. با این وجود در زمینه میزان نویز به نظر ما Mionix کمی بهتر ظاهر شد. (برای تست  کارایی و راحتی سویئچ ها در زمینه تایپ، ما مقاله را با هر دو کیبورد نوشتیم!). در زمینه بازی به نظر ما P3 کمی جلوتر است به علت اینکه این کیبورد امکانات جانبی خوبی را در اختیار کاربر قرار می دهد که در محصول Mionix وجود نداشت. شما قادر هستید با استفاده دو میکرو کلیدG1 و G2 و شش کلید Profile تنظیمات مختلفی را براساس نوع بازی تنظیم کنید. در این حالت دوازده نوع تنظیم را برای بازی های مختلف اعمال کنید. به عنوان مثال دوست دارید بازی RPG بازی کنید در این حالت می توانید کلیدهای کیبورد را براساس نیاز خود در نرم افزار HERA برای بازی RPG مورد نظر تنظیم کنید. در بازی هر دو کیبورد خوب بودند و مشکلی در زمینه Ghosting نداشت و زمان پاسخ دهی هر دو کیبورد خوب بود. هر دو کیبورد را بازی های سبک های مختلف مانند RPG، اول شخص اکشن و استراتژی تست  کردیم و بدون اغراق هر دو به خوبی ظاهر شدند اما همانطور که گفته شد P3 به علت امکانات جانبی شرایط بهتری را برای گیمرها ایجاد می کند. در زمینه راحتی کاربر و میزان خطا کمتر در فشردن کلیدها در زمان بازی کردن از نظر ما P3 با اختلاف اندک بهتر از محصول Mionix ظاهر شد با این وجود این اختلاف خیلی زیاد نیست. در زمینه استفاده از برنامه HERA که می توانید از وب سایت شرکت GAMDIAS دانلود کنید، اشاره به این نکته حائز اهمیت است که در زمان بروزرسانی و یا اعمال هر تغییری از طریق برنامه دقت کافی را بکنید. در کل می توان P3 را کیبورد مناسبی در محدود قیمتی خود دانست. این محصول با قیمت حدود 64 دلار در بازار ارائه می شود.

اطلاعات تکميلي

مزایا:
کارایی و زمان پاسخ دهی مناسب در بازی و تایپ، نورپردازی RGB، استفاده از سوئیچ های Low Profile، استفاده از نرم افزار HERA برای مدیریت نورپردازی و تنظیمات پروفایل های بازی، امکان تنظیمات نورپردازی با استفاده از کلیدهای تعبیه شده روی کیبورد، استفاده از علائم کاربردی روی کلیدها (در Mionix این مورد وجود ندارد)، پردازنده ARM سی و دو بیتی
معایب:
نویز به نسبت بیشتر در زمان تایپ، باگ های نرم افزار ( نرم افزار HERA)، کیفیت نچندان بالای بخش پلاستیکی بدنه کیبورد، عدم استفاده از روکش برای سیم و نازک بودن سیم در مقایسه با محصولات دیگر
امتیاز:
8.38راندمان8.9امکانات8.2طراحی7.9ارزش
پیشنهاد سخت‌افزار:
کیبوردی با امکانات جانبی خوب و کارایی منطقی برای گیمرها


منبع : سخت افزار 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار