کد خبر: ۱۹۹۶۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۴ - ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - 2018 October 09
منطقی گفت: برای پرتاب انسان به فضا برنامه هایی تدوین شده است و ماهواره کاوشگر ۲ وظیفه پرتاب را بر عهده دارد.
به گزارش آی تابناک : منوچهر منطقی رئیس مرکز ملی فضایی در حاشیه مراسم انعقاد تفاهم نامه همکاری میان معاونت علمی و شهرداری تهران  و در جمع خبرنگاران درباره پرتاب گر بومی گفت: تا قبل از سال۸۷ پرتابگر داخلی وجود نداشت و به همین دلیل برای پرتاب ماهواره‌ها از پرتابگر خارجی استفاده می‌کردیم، اما از اواسط سال ۸۷ پرتابگر بومی مورد استفاده قرار گرفت.

وی با اشاره به عملکرد پرتاب گر‌های بومی اظهار کرد: ماهواره‌بر سفیر ۱ ماهواره‌های یک تا ۲۵ کیلوگرم را در مدار ۳۰۰ کیلومتری قرار می‌دهد؛ ماهواره‌بر سفیر۲ قابلیت پرتاب ۶۰ کیلوگرم را دارد و ماهواره‌بر سیمرغ توانایی قرار دادن ماهواره ۳۰۰ کیلوگرمی در مدار ۵۰۰ کیلومتری را دارد؛ همچنین طراحی پرتاب‌کننده ارزان‌قیمت هم در دستورکار است.

ماهواره دوستی مورد بازنگری فنی قرار می‌گیرد
منطقی با اشاره به تأخیر چند ساله در پرتاب ماهواره شریف‌ست گفت:به دلیل برخی مشکلات تحریمی نام این ماهواره به دوستی تغیر پیدا کرد و از سویی دیگر به دلیل آنکه از زمان ساخت آن مدت زمان زیادی گذشته و بر مبنای تراکنش‌های روز ساخته شده بوده مطمئناً دچار تغیراتی شده است و باید مورد برخی بازنگری‌های فنی قرار گیرد، اما به طور قطع دوستی آماده پرتاب است.

رئیس مرکز ملی فضایی درباره اعزام موجود زنده به فضا بیان کرد: مسیر پرتاب موجود زنده در دو فاز طراحی شده بود در ابتدا، کار با میمونی شروع شد که در مدار ۲۰۰ کیلومتر قرار گرفت، اما حال برنامه ریزی‌هایی راهبردی برای ارتفاع بالاترانجام گرفته است.

وی ادامه داد: پرتاب در ارتفاع بالاتر در مرحله نخست به صورت آزمایشی و بدون موجود زنده انجام می‌شود و در مراحل بعدی آن موجود زنده هم در دستور کار قرار می‌گیرد وظیفه انجام این کار مهم به عهده پژوهش‌گاه هوافضا و کاوشگر۲ است.

با همکاری روسیه موجود زنده به فضا پرتاب می‌شود
منطقی با بیان اینکه به کمک کشور روسیه موجود زنده به فضا پرتاب می‌شود اظهار کرد: اعزام انسان به فضا بودجه زیادی می‌خواهد وهزینه بالایی دارد، اما در این میان برخی از کشور‌ها مانند روسیه امکانات خوبی دارند و در همین راستا قرار است با همکاری میان ایران و روسیه انسان به فضا اعزام شود، اما باید توجه داشت که این پروژه زمان‌بر است و درباره زمان آن به سادگی نمی‌توان صحبت کرد.

وی با اشاره به صنعت هوایی ایران گفت: هواپیما‌های آموزشی، نظامی و مسافری بازار مخصوص به خود را دارند ایران در بخش هوایی و فضایی استعداد‌های خوبی دارد، اما در حوزه زیرساختی و بودجه با مشکل مواجه است هرچه میزان بودجه بیشتر شود پیشرفت‌های صنعت هوافضا هم بیشتر خواهد شد.

کمبود بودجه علت اصلی عقب ماندگی ایران در حوزه هوافضا
رئیس مرکز ملی فضایی درباره رتبه جهانی ایران در بخش هوافضا اظهار کرد: سال ۲۰۱۷ رتبه ایران در بخش هوافضا یازدهم بود و نسبت به سال ۲۰۱۶، رشد سه پله‌ای داشته است ایران از لحاظ دانش فناوری و تعداد مقاله در جایگاه خوبی قرار دارد، اما باید توجه داشت که علم فضایی به بودجه مرتبط است وبه دلیل آنکه در سال‌های اخیر با کمبود بودجه مواجه بوده‌یم پیشرفت چندانی نداشته ایم.

منطقی با بیان اینکه کشور‌های منطقه در حوزه هوافضا سرمایه گذاری گسترده‌ای انجام می‌دهند گفت: تنها علت عقب ماندگی ایران در حوزه هوافضا مربوط به کمبود بودجه است و البته در سال ۹۷ و ۹۸ توجه ویژه‌ای به هوافضا می‌شود.

وی درباره رتبه کشور‌ها در حوزه فضایی اظهار کرد: ایران رتبه اول منطقه در تولید مقاله علمی را دارد، اما جز مقاله ۲۸ ویژگی دیگر مانند دانش، صنعت و دارایی‌های فضایی معیار اساسی برای رتبه‌بندی کشورر‌ها است؛ ایران در ویژگی تولید علم همواره در رتبه بالا بوده است، اما در بخش فناوری و صنعت رژیم اشغالگر قدس در منطقه اول است و آن هم به این دلیل است که حیات او به بخش فضایی بستگی دارد و سرمایه‌گذاری زیادی در این بخش انجام می‌دهد.




منبع : باشگاه خبرنگاران جوان 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار