تاریخ انتشار: ۱۱:۲۸ - ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - 2018 October 08
بالون‌هایی هوشمند در لایه‌های بالایی جو زمین در آینده نزدیک قابلیت استفاده از اینترنت را به دورافتاده‌ترین مناطق کره زمین برقرار می‌کند.

به گزارش آی تابناک : شرکت آلفابت (Alphabet) درحال توسعه ساخت بالون‌هایی برای رها سازی در ارتفاع ۲۰ کیلومتری از سطح کره زمین برای ایجاد شبکه اینترنت بدون سیم ۴G در مناطق مختلف است.


این پروژه (Project Loon) نام دارد و بالون‌ها انرژی لازم برای فعالیت و ایجاد بستر اینترنت را با استفاده از پنل‌های خورشیدی که زیر بدنه آن‌ها نصب شده است به دست می‌آورند. تعداد این بالون‌ها ۶ عدد است و می‌توانند سبب نقل و انتقال داده‌ها در محدوده‌ای افزون بر هزار کیلومتر شوند.


مقام‌های شرکت آلفابت، اعلام کرده‌اند بالن‌ها دارای یک نقطه اتصال به زمین در صحرای نوادای آمریکا هستند و از آنجا به لایه‌های بالایی زمین ارسال می‌شوند. اکنون این شرکت در حال آزمایش بالون‌ها برای راه اندازی آن‌ها در سال آینده میلادی است.


کارشناسان اعلام کرده‌اند پوشش دهی اینترنت به وسیله بالون‌ها بسیار قوی‌تر از سیستم‌های سنتی مبتنی بر زمین است و حتی می‌تواند سبب دسترسی افراد در مناطق دور افتاده جهان به اینترنت شود.


در ساخت این بالون‌ها از فناوری‌های ویژه‌ای استفاده شده است تا درمقابل جریان باد در لایه‌های بالایی زمین مقاومت داشته باشند، به همین دلیل از الگوریتم‌هایی برای تعیین موقعیت دقیق آن‌ها استفاده می‌شود. قراراست بالون‌ها در لایه استراتوسفر (stratosphere) مدار کره زمینقرار بگیرند.


پروژه Loon با همکاری با شرکت‌های مخابراتی و شبکه تلفن‌های همراه برای به اشتراک گذاری اینترنت در محدوده وسیع مشارکت می‌کند.

کارشناسان اجرای این پروژه اعتقاد دارند با استفاده از آن می‌توان در زمان بروز بلا‌های طبیعی، چون سیل و زلزله که دسترسی به اینترنت مختل می‌شود برای دسترسی مردم و امداد گران به بستر اینترنت استفاده کرد.


کارشناسان با استفاده از پروژه بالون‌ها پیش‌تر موفق به کمک به اهالی کشور پورتوریکو برای دسترسی به اینترنت شده اند.

پس از اجرای پروژه و استقرار بالون ها، افراد می‌توانند با استفاده از تلفن همراه، تبلت، رایانه و سایر وسایل الکترونیکی به اینترنت متصل و به انجام کار‌های خود بپردازند.

بالون‌های Loon قادر به پرواز به وسعت ۲۶ میلیون کیلومتر در اطراف کره زمین هستند.


منبع:Dailymail

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار