تاریخ انتشار: ۱۳:۲۳ - ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - 2018 October 07
در حالی که شرکت‌های اینترنتی و مخابرات اعلام می‌کنند که با تغییر تعرفه‌های ارتباطی و مخصوصاً تغییر تعرفه در بخش اینترنت، امکان رشد اینترنت ثابت در کشور فراهم می‌شود اما مدیران ارشد وزارت ارتباطات با چنین نظری چندان موافق نیستند.
به گزارش آی تابناک : حسین فلاح جوشقانی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس رگولاتوری در پاسخ به درخواست دارندگان پروانه FCP مبنی بر افزایش تعرفه‌ها در این پنل اعلام کرد که تغییر در تعرفه‌ها تنها بخشی از مشکل عدم توسعه شبکه اینترنت ثابت در کشور را جبران خواهد کرد.

او در این خصوص اعلام کرد:‌«براساس پایش‌های انجام شده در سال ۲۰۱۸، ۸۶ درصد ترافیک اینترنت دنیا مربوط به ارتباطات ثابت است و ۱۴ درصد این ترافیک به اینترنت موبایل مربوط می‌شود و این در حالی است که وضعیت کشور ما نسبت به وضعیت دنیا متفاوت بوده و هم‌اکنون ۷۰ درصد ترافیک اینترنت کشور به ارتباطات موبایل مربوط می‌شود و ارتباطات ثابت تنها ۳۰ درصد این سهم را در اختیار دارد. از سوی دیگر آمار کاربران اینترنت ثابت و موبایل ما نیز با همین تفاوت فاحش روبه رو هستند.

به طوری که هم‌اکنون ۴۱ میلیون نفر در کشور از موبایل نسل سوم و ۲۴ میلیون نفر از نسل چهارم موبایل استفاده می‌کنند و این در حالی است که تعداد کاربران اینترنت پرسرعت(ADSL ) کشور به ۸ میلیون نفر مشترک اینترنت می‌رسد.» او مشکل عدم توسعه اینترنت ثابت در کشور را تنها با تغییر تعرفه‌های حوزه ارتباطی قابل حل نمی‌داند و در این خصوص می‌گوید: «شاید بخشی از مشکلات بر سر توسعه اینترنت ثابت به تعرفه‌گذاری در این حوزه بازگردد اما مشکلات دیگری هم وجود دارد که شاید مهم‌ترین‌ آنها نبود محتوای قوی باشد؛ از سوی دیگر هنوز شرکت‌های ما به سمت افزایش کیفیت خدمات خود نرفته‌اند که این افزایش کیفیت باید با کمک گرفتن از فناوری‌های نوین در توسعه شبکه این شرکت‌ها و افزایش سرمایه‌گذار اتفاق بیفتد.»

براساس اظهارات فلاح، حوزه اینترنت ثابت با در نظر گرفتن نرخ دلار ۷ یا ۸ هزار تومان نیاز به ۱۰ هزار میلیارد دلار سرمایه‌گذاری دارد. فلاح در خصوص اینکه رگولاتوری نمی‌تواند به یکباره تعرفه‌های اینترنتی را افزایش دهد، اعلام کرد:«رگولاتوری علاوه بر اپراتورهای ارتباطی حامی حقوق کاربران و حاکمیت هم هست. مخابرات ایران ۴۰ سال است که از مردم هزینه آبونمان دریافت می‌کند اما به یکباره با یک قانون دستور به حذف این هزینه مخابرات داده می‌شود قانونی که در نهایت نه تنها به شرکت‌ مخابرات که به دیگر فعالان اینترنتی کشور نیز صدمه می‌زند، چرا که با کاهش درآمد شرکت مخابرات، این شرکت نمی‌تواند اقدام به توسعه شبکه خود کند.» به باور فلاح تا زمانی که مخابرات نتواند از طریق درآمدهای خود شبکه مخابراتی کشور را توسعه دهد شرکت‌های اینترنتی هم در ارائه خدمات جدید و توسعه شبکه خود با مشکل مواجه خواهند شد.

گفتنی است فعالان شرکت‌های اینترنتی معتقدند که افزایش قیمت تعرفه در بخش اینترنت می‌تواند جان دوباره‌ای به بازار آنها ببخشد اما از سوی دیگر هم رگولاتوری نجات جان این بازار را منوط به تغییرات تعرفه‌ای نمی‌داند. در همین راستا، رگولاتوری از ابتدای شهریور ماه طرح بازبینی از پروانه‌های FCP را در دستور کار قرار داده تا بتواند با کاهش تعهدات پروانه و در نظر گرفتن پارامترهای تشویقی برای ادغام شرکت‌های اینترنتی با یکدیگر امکان جذب سرمایه‌گذاری در بخش اینترنت ثابت را فراهم کند. حالا باید کمی صبر کرد تا گذشت زمان مشخص کند که آیا این طرح رگولاتوری می‌تواند بازار اینترنت ثابت کشور را نجات دهد یا خیر؟




منبع : شهر سخت افزار 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار