کد خبر: ۱۹۷۵۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۶ - ۰۵ مهر ۱۳۹۷ - 2018 September 27
دیگر کسی نیست که Fortnite را نشناسد و یا حداقل یک بار هم که شده نام آن را نشنیده باشد. این بازی بزرگ‌ترین و پردرآمد‌ترین بازی ویدیویی کل صنعت بازی‌های ویدیویی است که روزانه میلیون‌ها دلار درآمد دارد.
به گزارش آی تابناک : این بازی با فراهم کردن امکان بازی میان پلتفرمی یا همان کراس-پلی بین همه پلتفرم‌های خود معروف است. تنها کنسولی که این قابلیت را فراهم نمی‌کرد پلی‌استیشن ۴ بود که به نظر می‌رسد سونی سرانجام کوتاه آمده و کاربران پلی‌استیشن ۴ نیز می‌توانند با سایر کنسول‌ها بازی کنند.

اگرچه قابلیت بازی میان پلتفرمی یک ویژگی بسیار بزرگ و برای عده زیادی یک موضوع حیاتی و مهم است که فراتر از یکی دو بازی است،  اما با این حال در تمام مباحث و مناظراتی که درمورد این ویژگی می‌شود، پای Fortnite در میان است که در حال حاضر نه تنها بزرگ‌ترین و پردرآمد ترین بازی دنیا است بلکه محبوب‌ترین نیز هست. در حالی که امتناع و عدم توجه سونی به قابلیت بازی میان پلتفرمی نه تنها در این بازی، بلکه در همه بازی‌های بتل رویال دیده شده، که برای مدتی طولانی صدای کاربران زیادی را هم درآورده و آن‌ها را شاکی کرده، اما به نظر می‌رسد که سرانجام سونی کوتاه آمده و از موضع خود عقب نشینی کرده است که خب بلاخره دیر یا زود، باید این امکان را فراهم می‌کرد و چاره‌ای جز باز کردن درب سرورهای خود روی سایر پلتفرم‌ها نداشت.

همینطور خبرهای اخیر، مانند تمایل و علاقه همکاری مایکروسافت و نینتندو برای کار کردن با یکدیگر و یا حتی محدود کردن حساب‌های Epic از طرف سونی روی پلی‌استیشن ۴، کمی اوضاع را عجیب و غریب کرد و باعث به هم ریختن همه چیز شد اما خوشبختانه این روند دیگر ادامه پیدا نخواهد کرد و سونی رویه خود را تغییر داده است.

خب به نظر می‌رسد که سونی از مواضع خود عقب نشینی کرده است چرا که مدیر شرکت سرگرمی‌های تعاملی سونی یعنی جان کُدرا (John Kodera) اخیرا به‌روزرسانی جدیدی در وبلاگ پلی‌استیشن انجام داده و اعلام کرده است که Fortnite از امروز قابلیت بازی میان پلتفرمی و پیشرفت میان پلتفرمی (cross-progression) را در نسخه بتای خود، در پلی‌استیشن ۴ آغاز خواهد کرد که بدین معنا است که حساب‌های Epic دیگر در پلی‌استیشن ۴ غیر قابل دسترس نخواهند بود. این قابلیت، امکان بازی کردن کاربران پلی‌استیشن ۴ را با همه نسخه‌های این بازی از جمله ایکس‌باکس وان، رایانه‌های شخصی، سیستم عامل اندروید و همینطور iOS را فراهم خواهد کرد.  کُدرا در این زمینه نوشت:

ما به مدت ۲۴ سال تلاش کردیم تا با فراهم کردن یک چشم‌انداز منحصر به فردِ پلی‌استیشنی، بهترین تجربه گیمینگ را به مخاطبان خود ارایه دهیم.

کُدرا در ادامه صحبت‌های خود افزود:

امروز جوامع پیرامون برخی از بازی‌ها تکامل پیدا کرده‌اند و به جایی رسیده‌اند که تجربه‌های بازی میان پلتفرمی ارزش والایی برای بازی‌بازان پیدا کرده‌اند. با به رسمیت شناختن و تشخیص این موضوع، ما یک تحلیل جامع و کامل از مکانیزم کسب و کاری که برای اطمینان دادن به کاربرانمان برای این که امروز تجربه آن‌ها از پلی‌استیشن سالم و دست نخورده باقی خواهد ماند، انجام دادیم و در آینده هم نگاهمان به باز گذاشتن درب‌های پلتفرممان به سوی سایر پلتفرم‌ها خواهد بود.

قطعا شما هم مانند من از تغییر موضع ناگهانی سونی برای ایجاد تغییر در سیاست‌های کراس پلی آن‌ها متعجب شده‌اید چرا که همین چند وقت پیش بود که آن‌ها با گفتن این که سونی بهترین مکان برای بازی‌ کردن است، نشان دادند که علاقه زیادی به این بحث ندارند و اجازه نخواهند داد که این بحث با اجازه دادن به کاربران پلی‌استیشن برای بازی کردن با سایر پلتفرم‌های رقیبی که در بازار وجود دارد، به خطر انداخته شود. جان کدرا در ادامه نوشته‌های خود آورده است که:

این نشان دهنده یک تغییر بزرگ و اساسی در سیاست‌های شرکت سرگرمی‌های تعاملی سونی (به اختصار SIE) است و در حال حاضر ما در حال برنامه ریزی در سازمان و تشکیلات خود هستیم تا از این تغییر پشتیبانی و حمایت کنیم.

کدرا در ادامه افزود:

زمانی که اطلاعات بیشتری در این زمینه برای به اشتراک گذاری به دست آوریم، جامعه [بازی‌بازان] را از آن با خبر خواهیم کرد که شامل تعیین زمان بندی دقیق بتا و این که این ویژگی در آینده برای چه بازی‌های دیگری فراهم خواهد شد، می‌شود.

طرفداران و بازی‌بازان تنها کسانی نبودند که سونی را تشویق به این کار می‌کردند تا در سیاسیت‌های میان پلتفرمی خود تغییر ایجاد کند و موضع خود را عوض کند. یکی از برجسته‌ترین مثال‌ها در این زمینه خود شرکت مایکروسافت است که بارها و بارها سونی را به انجام این کار تشویق کرده است. مایکروسافت عقیده داشت که سونی به مخاطبین خود گوش نمی‌دهد و دغدغه‌های آن‌ها را زیاد جدی نمی‌گیرد. با این وجود دیدن این که سرانجام این قابلیت فراهم شده، بسیار عالی و لذت بخش است. اگر این موضوع در بلند مدت هم عملی شود و سونی برای همیشه تن به انجام این کار دهد بسیار بهتر هم خواهد شد چون به این دلیل، تا به حال عده زیادی از کاربران نمی‌توانستند با دوستان خود روی سایر پلتفرم‌ها ارتباط برقرار کنند.

با این اوصاف منتظریم تا ببینیم نه تنها در Fortnite، بلکه در سایر بازی ها هم آیا این امکان فراهم خواهد شد یا خیر. باید ببینیم که موضع کلی سونی در بحث قابلیت بازی میان پلتفرمی در مجموع چه خواهد بود و آیا تغییر پیدا خواهد کرد یا خیر. همین چند وقت پیش بود که بتزدا اظهار کرد که به دلیل عدم همکاری سونی، امکان بازی میان پلتفرمی بین همه پلتفرم‌ها در بازی Fallout 76 امکان پذیر نخواهد بود. سوال این جا است که این تغییر فقط در Fortnite انجام خواهد شد و یا در همه بازی‌ها نظیر همین Fallout 76 به وجود خواهد آمد. این موضوعی است که باید منتظر باشیم و ببینیم در آینده چطور پیش خواهد رفت.




منبع : وینفون 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار