کد خبر: ۱۹۶۹۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۴ - ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - 2018 September 24
10 سال پیش در چنین روزی، محبوب ترین پلتفرم موبایل دنیا، همزمان با معرفی T-Mobile G1 معرفی شد و دنیای گوشی های موبایل را برای همیشه تغییر داد.

به گزارش آی تابناک : این گوشی هوشمند که توسط شرکت اچ تی سی ساخته شد، به یک کیبورد QWERTY کشویی مجهز بود. در آن زمان T-Mobile مانند امروز به عنوان یک اوپراتور خلاق شناخته نمیشد بنابراین این گوشی صرفا جهت آزمایش سیستم عامل اندروید ساخته شده بود. اولین نسخه عمومی عرضه شده از اندروید، نسخه 1.1 بود که از امکانات بسیار محدودی مانند پخش کننده ویدئو و صفحه کلید QWERTY مجازی برخوردار بود.

https://cnet4.cbsistatic.com/img/agSA13jlTqvo9irGbR0w-J4vuzk=/936x527/2018/08/31/4bd92183-19fb-4bff-8169-363b65e71ac1/g1-use-3602.jpg

نسخه بعدی، اندروید 1.5 کاپ کیک نام داشت و برنامه های جدیدی به آن اضافه شده بود. اما چیزی که در این میان مهم بود، قابلیت شخصی سازی اندروید بود. قابلیتی که در آن زمان آیفون 3G اپل از آن بی بهره بود. بنابراین امکان شخصی سازی تبدیل به یکی از نقاط عطف اندروید شد. سیر صعودی اندروید آنچنان شدید نبود اما زمانی که در نوامبر سال 2009، ورایزون اندروید 2.0 را برای موتورولا دروید منتشر کرد، سیستم عامل متن باز گوگل توانست آیفون های اپل را که برای خود پادشاهی میکردند، به چالش بکشد. DROID در آن زمان با همکاری موتورولا و ورایزون ساخته شد تا به طور مستقیم آیفون اپل را هدف قرار دهند به طوری که هر کمبودی که آیفون داشت، DROID آنها را جبران کرده بود. بعد از آن اندروید 2.2 منتشر شد که توانایی پشتیبانی از ادوبی فلش را داشت. گوگل امیدوار بود که این ویژگی بتواند گوشی های اندرویدی را در مصاف با آیفون ها پیروز کند اما در نهایت فلش تبدیل به بلای جان کاربران اندروید شد. این ویژگی منابع دستگاه ها را بسیار درگیر میکرد به همین خاطر گوشی های اندرویدی مجهز به این نسخه سرعت بسیار پائینی داشتند.

https://cnet3.cbsistatic.com/img/u1I5AVkAy-h098qmRGd8yMUEx0o=/570x0/2009/10/28/cf96d150-f8e2-11e2-8c7c-d4ae52e62bcc/DSC_0457.JPG

در پی موفقیت موتورولا DROID، گوگل اقدام به معرفی اولین نسل از گوشی های Nexus کرد. این گوشی در زمان خود به قدرتمندترین سخت افزار در بین دستگاه های اندرویدی مجهز بود. گوگل در این گوشی از نسخه خام اندروید استفاده کرد پس نکسوس ها در زمینه دریافت بروزرسانی های جدید گوگل، پیشتاز بودند. این تبدیل به یکی از نقاط قوت در فروش نکسوس 1 شد اما به خاطر نیاز به آزمایش بروزرسانی ها برای دیگر شرکت ها، پراکندگی در نسخه های مختلف اندروید ایجاد شد و از آن زمان تاکنون، گوگل درگیر این مسئله بوده است. به طوری که هم اکنون کمتر از 1 درصد از گوشی های اندرویدی فعال به آخرین نسخه این سیستم عامل مجهزند. گوگل چندین نسل از نکسوس ها را روانه بازار کرد و این گوشی ها تبدیل به یکی از محبوب ترین دستگاه های اندرویدی نزد کاربران شده بودند. در نهایت گوگل در سال 2015، با معرفی نکسوس 6P و نکسوس 5X، به تولید این سری پایان داد و این آغاز راه پیکسل های گوگل بود.

https://www.androidguys.com/wp-content/uploads/2016/10/Nexus-One-Web-Meets-Phone.jpg

بر خلاف آیفون های اپل که در آن زمان فقط به نمایشگرهای 3.5 اینچی مجهز بودند، سازندگان دستگاه های اندرویدی به دنبال استفاده از نمایشگرهای بزرگتر در گوشی های خود بودند و گوشی هایی مانند Droid X موتورولا در آن زمان با نمایشگر 4.3 اینچی روانه بازار شدند.­ در سه ماهه سوم سال 2010، گوگل با سهم جهانی 25.5 درصد، تبدیل به دومین سیستم عامل موبایل محبوب جهان شد. در آن سال، سیمبین نوکیا با سهم 36.6 درصد، محبوب ترین و پرکاربرترین سیستم عامل موبایل بود و iOS اپل هم با سهم 16.7 درصد، رتبه سوم این جدول را در اختیار داشت. یک سال قبل تر یعنی در سال 2009، سهم سیمبین 44.6 درصد بود، BlackBerry OS سهمی معادل 20.7 درصد را در اختیار داشت و سهم اندروید از بازار فقط 3.5 درصد بود. بدین ترتیب اندروید با رشدی باورنکردنی، جای خود را در بازار میکرد.

https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/71ZaUAdJ0zL._SX679_.jpg

سه ماهه پایانی سال 2010، اتفاق بزرگ رقم خورد و اندروید لقب محبوب ترین سیستم عامل موبایل در جهان را از آن خود کرد. سیمبین افت چشمگیری را تجربه کرد و با 30.6 درصد سهم، به جایگاه دوم سقوط کرد. اپل هم با سهم 16 درصدی، در رتبه سوم قرار داشت. شرکت هایی مانند اچ تی سی، در رشد چشمگیر اندروید بسیار تاثیر گذار بودند و با عرضه گوشی هایی مانند EVO 3D کاربران را جذب اندروید میکردند. گلکسی های سری اس سامسونگ هم محبوبیت فوق العاده ای داشتند و مدل هایی مانند گلکسی اس 2 قواعد بازار را تغییر دادند. موتورولا، یکی دیگر از مهم ترین سازندگان گوشی های اندرویدی، Atrix 4G را به عنوان اولین گوشی مجهز به سنسور اثر انگشت روانه بازار کرد.

در سال 2011، گوگل انتشار اندروید 3.1 را برای تبلت های هوشمند و اندروید 4.0 ساندویچ بستنی را برای گوشی های هوشمند آغاز کرد. تبلت موتورولا XOOM اولین دستگاهی بود که اندروید 3.1 را دریافت کرد که این نسخه، دو پنل را برای مشاهده مخاطبین و ایمیل ها در اختیار کاربر قرار میداد. عمر این نسخه بسیار کوتاه بود چرا که به نظر خود گوگل هم دلیلی منطقی برای انتشار دو نسخه جدا برای گوشی ها و تبلت های اندرویدی پیدا نکرده بود. یک سال دیگر گذشت و اندروید قوی تر از گذشته شده بود. اندروید های باقلا ژله ای و کیت کت حسابی اندروید را دچار پیشرفت کردند و به دنبال آن، گوگل نسخه های لالی پاپ، مارشملو، نوگا و اوریو را نیز منتشر کرد. جدیدترین نسخه اندروید هم که در حال حاضر فقط برای پیکسل ها، اسنشال فون و وان پلاس 6 منتشر شده، اندروید 9 پای نام دارد.

امروزه سهم اندروید، حکم فرمایی این سیستم عامل را در بازار موبایل نشان میدهد. بنا به جدیدترین تحقیقات، سهم اندروید در سه ماهه دوم سال 2018 چیزی حدود 88 درصد بوده است و iOS اپل در رتبه دوم با سهم 11.9 درصد قرار دارد. 10 سال پیش سیستم عاملی معرفی شد که هیچ فکرش را هم نمیکرد روزی این چنین بازار را در قبضه خود بگیرد.




منبع : سخت افزار 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار