کد خبر: ۱۹۶۷۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۴ - ۰۱ مهر ۱۳۹۷ - 2018 September 23
رئیس انجمن نجوم آماتورى ایران در مورد پاییز نجومى و زمان دقیق آغاز فصل برگ ریزان توضیح داد.
به گزارش آی تابناک : عتيقى رئیس انجمن نجوم آماتوری با اشاره به ساعت دقیق آغاز فصل پاییز گفت: صبح یکشنبه اول مهر 97 در ساعت 5 و 24 دقیقه، پاییز در نیمکره شمالى آغاز شده و این نقطه اعتدال پاییزی است و این اعتدال شب و روز را در ابتدای سال شمسی و آغاز فصل بهار نیز به همین شکل داریم.

رئیس انجمن نجوم آماتوری ایران با اشاره به اعتدال پاییزی و آغاز فصل پاییز در نیمکره شمالی گفت: اعتدال پاییزی در علم نجوم به لحظه‌ ای گفته می ‌شود که مرکز خورشید از تقاطع صفحه استوای آسمان و دایره البروج عبور مى كند و به سمت جنوب کره آسمان می‌رود.

وی ادامه داد: در علم نجوم دایره البروج که مسیر حرکت ظاهری سالانه خورشید نسبت به زمین بر روی کره آسمان است با دایره بزرگ استوای آسمان که از امتداد استوای زمین و ترسیم آن بر کره آسمان بدست می آید، 23.5 درجه با هم زاویه دارند و حاصل تقاطع این دو دایره (استوای آسمان و دایره البروج)  دو نقطه تقاطع است که به نقاط اعتدالین مشهور هستند که یکی اعتدال بهاری و دیگری اعتدال پاییزی است.

اعتدال پاییزی آغاز فصل پاییز در نیمکره شمالی
وی تصریح کرد: با رسیدن خورشید به نقطه اعتدال پاییزی فصل پاییز در نیمکره شمالی آغاز می‌شود و چون فصول در نیمکره شمالی عکس هم هستند نیمکره شمالی هنگام اعتدال پاییزی پایان تابستان و آغاز پاییز است و در کنار نیمکره جنوبی زمستان را پشت سر می‌گذارند و آغاز فصل بهار است.

عتیقی اظهار کرد: به این دلیل از اصطلاح اعتدال استفاده می‌کنیم که با گذشت تابستان از روزهای بلند سال کاسته و به طول شب اضافه می‌شود به طوری که در ابتدای پاییز و نقطه اعتدال پاییزی طول شب و روز در سراسر کره زمین برابر و تعادل بین آنها برقرار می‌شود.

وی ادامه داد: در فصل پاییز به تدریج به طول شب‌ها اضافه می‌شود به طوری که در انقلاب زمستانی یعنی شب یلدا بلندترین شب و کوتاهترین روز سال را تجربه می‌کنیم.

رئیس انجمن نجوم آماتوری ایران با بیان اینکه ایرانیان باستان پیش از هخامنشیان آغاز پاییز را برای شروع سال جشن می‌گرفتند، گفت: به دلیل آنکه در آن زمان شغل عامه مردم کشاورزی بود وپایان فصل تابستان زمان درو و فروش محصولات کشاورزی و ابتدای پاییز آغاز فصل کشت محسوب می‌شد جشن‌های بسیاری در آغاز پاییز برگزار می‌کردند.



منبع : باشگاه خبرنگاران جوان 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار