کد خبر: ۱۹۶۶۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۵ - ۰۱ مهر ۱۳۹۷ - 2018 September 23
دانشمندان برای مطالعه زندگی جانداران اعماق دریا رباتی به شکل یکی از زیباترین جانداران دریایی ساخته و روانه اعماق اقیانوس‌ها کردند.

به گزارش آی تابناک : کارشناسان به تازگی روبات‌هایی به شکل عروس دریایی، JELLYFISH طراحی کرده اند که با استفاده از شاخک‌های هیدرولیکی حرکت کرده و به نگهبانی از اقیانوس‌ها برای حفاظت از اکوسیستم آسیب دیده دریا‌ها می‌پردازند.


ربات‌های عروس دریایی، با تقلید حرکت طبیعی این جاندار، در اعماق آب شنا کرده و دگرگونی ارتفاع و شناسایی مسیر را انجام می دهند.


کارشناسان درنظر دارند در آینده با فرستادن این ربات به محیط‌های آسیب دیده و نیازمند بررسی، چون صخره‌های مرجانی، بدون وارد کردن آسیب به آکوسیستم منطقه، اطلاعات مورد نظر را بدست بیاورند.

هشت تیغه هیدرولیکی ربات که از جنس سیلیکون ساخته شده است، پس از تزریق آب محیط اطراف به کناره شاخک‌های آن، متورم می شوند.


با خاموش شدن پمپ‌ها، شاخک‌ها آب را خارج و درنتیجه ربات حرکت دنباله داری به دست می‌آورد. ربات عروس دریایی به وسیله محققان دانشگاه فلوریدا آتلانتیک (Florida Atlantic University) ساخته شده است.


بخش‌های مختلف بدنه ربات عروس دریایی به وسیله چاپگرسه بعدی و با مواد اولیه ای، چون سیلیکون و صفحه‌های پلکسی گلاس طراحی شده است. ساختار منعطف ربات اجازه ورود به سخت‌ترین شکاف و حفره‌ها دراعماق آب را به او می‌دهد، همچنین به دلیل شباهت فوق العاده ربات به عروس دریایی، احتمال ترس سایر جانداران برای تماس و یا شنا درمنطقه اطراف ربات، کاهش می‌یابد.


نتیجه پژوهش درباره ساخت و توسعه ربات عروس دریایی برای مطالعه درباره اکوسیستم دریایی بدون آسیب دیدن محیط درمجله (the journal Biomimetics and Bioinspiration) به چاپ رسیده است.



منبع:Dailymail

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار