کد خبر: ۱۹۵۶۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۹ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - 2018 September 15
دگرگونی‌های خورشیدی و وقوع توفان‌های شدید برسطح خورشید سبب ایجاد شفق‌های قطبی منحصربه فرد در آسمان مناطق قطبی شده است.

به گزارش آی تابناک : کارشناسان به تازگی با رصد شفق‌های قطبی دریافتند دگرگونی در اتمسفر ستاره خورشید باعث دگرگون شدن رنگ‌ها دراین پدیده شگفت انگیز آسمانی شده است.


شفق‌های قطبی (Auroras) دراثر ورود ذره‌های شارژ شده از خورشید به درون اتمسفر کره زمین ایجاد می‌شوند. مشاهده این شفق‌ها در مناطق نزدیک به قطب‌های کره زمین شایع‌تر است، بروز این پدیده به دلیل وجود حفره درلایه‌های بالایی اتمسفر ستاره خورشید است.


عکاسی حرفه‌ای تصاویر جدید از شفق‌های قطبی شگفت انگیز را در منطقه Luosto در کشور فنلاند به ثبت رسانده که سبب تعجب و حیرت کارشناسان در سراسر جهان شده است.


شفق‌های قطبی درمناطق نزدیک قطب شمال و جنوب در زمین به دلیل ورود ذره‌های دارای بار الکتریکی از خورشید به جو زمین ایجاد می‌شوند.

علت مشاهده این پدیده‌ها دراین مناطق به دلیل میدان مغناطیسی کره زمین است که ذره‌های الکتریکی خورشید را به دوسوی کره زمین منتقل می‌کند.


دونوع شفق قطبی وجود دارد، یک نوع به نام (Aurora Borealis) به نام شفق قطبی شمالگان و دیگری (Aurora Australis) شفق قطبی جنوبگان است.


این پدیده در زمان اوج توفان‌های خورشیدی با شدت بیشتری در آسمان شب یا اوایل طلوع خورشید در آسمان مشاهده می‌شود، همزمان با کاهش فعالیت‌های خورشیدی از شدت شفق‌های قطبی کاسته می‌شود. در تصویر زیر ساکنان مناطقی از کره زمین که بین خط سبز و زرد  قراردارند می‌توانند به مشاهده شفق‌های قطبی درآسمان بپردازند.

خطراتی که فضانوردان را تهدید می‌کند

افزون بر درخشش نور در آسمان، برخورد ذره‌های خورشید با جو کره زمین می‌تواند سبب ایجاد سروصدای بلند از آسمان شود، توفان‌های خورشیدی یکی از اصلی‌ترین خطر‌ها برای فضانوردان در ایستگاه فضایی بین المللی به ویژه در زمان خروج از ایستگاه و درحین پیاده روی و تعمیرات هستند. بسیاری از فضانوردان به دلیل اقامت در فضا دچارمشکل‌های پوستی می‌شوند و این خود یکی از چالش‌های پیش روی دانشمندان برای ارسال فضانوردان به سفر‌های طولانی مدت فضایی مانند سفر به سیاره مریخ است.
توفان‌های خورشیدی همچنین می‌توانند سبب آسیب به تاسیسات برق، مخابرات، اینترنت و اختلال در ناوبری هواپیما‌ها شوند.


سازمان فضایی ناسا در همکاری با موسسه NOAA با استفاده از تلسکوپ‌های زمینی و کاوشگر‌های فضایی به کار رصد ۲۴ ساعته ستاره خورشید و بررسی توفان‌های سطح آن می‌پردازد تا درصورت شدت یافتن توفان راهکار‌های پیشگیرانه برای کاهش خطر برروی کره زمین انجام شود.



منبع:Dailymail

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار